Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Va i helvete? Flyttas EBG ner till Star Alliance Silver snart också?
Jag tror att det är ganska få som tjänar på denna förändring. Visst, de med väldigt hög spend kan såklart plocka ut 20k + dubbla vouchers från Amex + nog med statuspoäng från MC för att bli EBG/EBD. Men majoriteten lär tjäna mindre än 1000 statuspoäng/månad i och med den här förändringen. Skulle bli mycket förvånad annars, SEB gör ju detta för att spara pengar och lär ha räknat på detta.

Last edited:
Det står inte om statuspoängen fortfarande är max 12000 per år eller om man kan tjäna mer.
Den enda anledningen till att det är "max 12000 per år" nu är ju för att det går 12 månader på ett år. Det är ingen uttalad gräns.
Att de formulerar sig som de gör tyder på att man helt enkelt tjänar statuspoäng baserat på hur mycket pengar man spenderar.

Nu måste man spendera 320.000:- om året (givet 25% återbäring) för att dra in sina 12.000 statuspoäng årligen. Detta till en kostnad av 360:- mer per år.

Tur att det finns Curve säger jag.. :)
Tycker att det är bra att det blir svårare att få statuspoäng utan motprestation. Nu behöver man i alla fall bränna lite deg för att få statuspoäng. Varit helt orimligt innan när det räckt med en transaktion per månad för att få statuspoäng.

Något SEB missar att formulera är huruvida Pointearner ger statuspoäng vid spend. Jag är orolig att så inte är fallet, i och med att de skriver "kortet" i bestämd form gällande intjäning av statuspoäng. "Kortet" vågar jag anta syftar på huvudkortet, eller vad man ska kalla det.
Om någon kan bekräfta eller dementera min farhåga vore det uppskattat! Pointearner ligger i riskzonen oavsett med prishöjningen.

Om någon kan bekräfta eller dementera min farhåga vore det uppskattat! Pointearner ligger i riskzonen oavsett med prishöjningen.
Ingen kommer kunna bekräfta/dementera detta just nu, är långt till förändringen slår igenom och då har troligtvis saker förtydligas.

Jag tror att det är ganska få som tjänar på denna förändring. Visst, de med väldigt hög spend kan såklart plocka ut 20k + dubbla vouchers från Amex + nog med statuspoäng från MC för att bli EBG/EBD. Men majoriteten lär tjäna mindre än 1000 statuspoäng/månad i och med den här förändringen. Skulle bli mycket förvånad annars, SEB gör ju detta för att spara pengar och lär ha räknat på detta.
Tror inte att det i första hand är för att SEB ska spara pengar utan snarare för att generera ökade intäkter åt dem till följd av ökat bruk av kortet. Hade det primärt gällt att få ökad kostnadstäckning tror jag de hade nöjt sig med att höja avgifterna.

Något SEB missar att formulera är huruvida Pointearner ger statuspoäng vid spend. Jag är orolig att så inte är fallet, i och med att de skriver "kortet" i bestämd form gällande intjäning av statuspoäng. "Kortet" vågar jag anta syftar på huvudkortet, eller vad man ska kalla det.

Står "kortet" i bestämd form när det gäller de vanliga förmånerna med så känns osannolikt att det inte skulle gälla pointearner.

Ingen kommer kunna bekräfta/dementera detta just nu, är långt till förändringen slår igenom och då har troligtvis saker förtydligas.
Några som skulle kunna göra det är ju SEB själva, under förutsättning att de bestämt sig för vad som gäller redan nu. Jag är naiv att tro att de läser här på forumet och kanske förtydligar vid nästa utskick, förslagsvis i samband med information om en helg med dubbla (trippla..) poäng. :)

Diskussionen närmast ovan verkar utgå från att det blir fortsatta 2x kampanjer och ungefär lika ofta och regelbundet som förr, trots ändringen avseende statuspoäng. Om kampanjer ger fler statuspoäng (också) blir de framöver dyrare för SEB. Då blir jag inte förvånad om det blir färre eller snålare kampanjer, t.ex. +50% poäng istället för dubbla.

Diskussionen närmast ovan verkar utgå från att det blir fortsatta 2x kampanjer och ungefär lika ofta och regelbundet som förr, trots ändringen avseende statuspoäng. Om kampanjer ger fler statuspoäng (också) blir de framöver dyrare för SEB. Då blir jag inte förvånad om det blir färre eller snålare kampanjer, t.ex. +50% poäng istället för dubbla.
Mailet säger iofs
Kortet ger dig fortfarande tillgång till:
•...
• Poängkampanjer flera gånger om året

Naturligtvis till intet förpliktande för SEB/SAS, men det låter som att man avser att kampanja på ungefär samma sätt.
Så det är väl det rimliga ingångsvärdet när man avgör om man ska med eller inte. Sedan får man omvärdera om det blir färre/sämre kampanjer

Toppen