Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

För mig som brukar betala årsavgiften i december, klarar man sig då till nästa december utan höjning?
Det är den rimliga tolkningen, som jag ser det.
Själv betalar jag årsavgift 31/1. Där är jag lite osäker om det då avser perioden 1/2-31/1 och därmed prishöjs direkt 2023.

Årsavgiften har dock tydligt 31/1 som transkationsdatum och är med på januari månads faktura, så om inget ändras och med lite flyt kanske jag faktureras 1495 i januari 2023 och ny avgift först jan 2024.

Last edited:
Lite oturlig tidsperiod för egen del då min eurobonusperiod är september-september så det blir tight med spend från 1 februari. Någon som förstod om det var 50% intjäning i februari och mars enbart (fram till april) eller under april också?
Har man en spend på 100k per månad februari och mars ger det ju då 15000 statusgrundande poäng. Sen bör man väl få 1000 per månad för sep-februari så runt 4000 poäng med sig in. Kvar då 26000 poäng att ordna på 5 månader, som då kräver en spend på 700 000 cirka? Stämmer ovan kalkyl enligt vad ni andra tolkat det som också?

@intuition @Doctor-X

Vi har flyt med avgiftshöjningen, också bryt 31/1 så ett år extra med gamla avgiften för oss. :D

Vad gäller NCC MC känns det ändå värt att behålla, trots LT, om jag kan fortsätta spenda minimum 11k på genomförda och förhandsbetalda stays i juli/dec med bibehållen 3x. En hotellnatt eller två för 295:-/år är taget. Ingen annan spend dit längre, det blir SAS MC för det mesta då jag inte har Elite, plussar helt klart på detta.

Last edited:
Intressant.. undrar hur poängkampanjerna skulle påverka detta - får man dubbla statuspoäng också? Och sen dubbla det under feb-april?

Med statuspoäng från Amex Elite + GBIT under poängkampanjer (räknar med 30p/100kr) så skulle det innebära att för EBG behöver man endast 25k statuspoäng = 50k extrapoäng ≈ 167k spend under 3 mån.

Rätt bra om man kan få till det!

Får känslan när jag läser infomartionen igen att det inte känns omöjligt att de kommer köra drives för 50% statuspoäng per intjänad eurobonuspoäng (med tanke på att de kör 50% feb-april), kanske inte samtidigt som dubbla poäng. Kan kanske bli 2st dubbla poäng kampanjer per år och 2st dubbla statuspoäng kampanjer per år istället för 2-3 dubbla poäng kampanjer per år. Bara den tanke, blir mer planering och Curve blir ännu viktigare för att flytta spend. Tror detta kommer manövrera ut folk som tidigare körde det enkla upplägga AmEx Elite + SAS MC Premium och en long-haul i PLUS över pölen per år för att upprätthålla EBG.

En liten intressant tanke här:
Guld 45000p
Man kan köpa via shoppen 15000 baspoäng för EBG (kampanj nu osv, men vanligtvis 1kr per baspoäng) dvs 15000kr

AmEx Elite 20000p
SAS MC 10000p (spend ca 267.000kr - halva den summan om man kan få till inköpen under dubbla poäng kampanjer)
1900+4800kr+15000kr = 21 700kr fortfarande ett OK pris för EBG, om man nu är föräldraledig eller dylikt under 1år och inte flyger så mycket.

Riktigt tråkig försämring. Förstår att SEB vill att kortet används men uselt att man inte kunde hitta ett mellanläge mellan 1kr och 26700kr per månad för att få 1000 statuspoäng
Det har snarare varit alldeles för lätt att tjäna ihop poäng till ett EBG. Hoppas att det blir färre EBG i framtiden.
Loungerna är överfulla och förmånerna är urvattnade sedan länge. Inte mycket bättre som EBD heller.

Mao en förbättring för många.

Det har snarare varit alldeles för lätt att tjäna ihop poäng till ett EBG. Hoppas att det blir färre EBG i framtiden.
Loungerna är överfulla och förmånerna är urvattnade sedan länge. Inte mycket bättre som EBD heller.

Mao en förbättring för många.
Det gäller säkert för de som faktiskt flyger men gäller det för det här forumets medlemmar?

Handen på hjärtat: hur många här har 45 flyg ombord på SAS på ett år? Statuspoäng via kreditkort har varit en bakväg för folk här att känna sig som VIP på sina fåtaliga turer någonstans.

• Gilla
Reactions: P-L
Handen på hjärtat: hur många här har 45 flyg ombord på SAS på ett år? Statuspoäng via kreditkort har varit en bakväg för folk här att känna sig som VIP på sina fåtaliga turer någonstans.
45 flyg med SAS eller att tjäna in 45000 baspoäng är inte så svårt om man faktiskt reser. En interkontinental Business löser halva poängsumman.
När jag flög mycket (enligt mig) inom Norden och i Europa så kom jag mycket lätt upp i 45 flyg med SAS. Då känner jag till många som hade och har betydligt fler flighter än jag med annorlunda resmönster.

Har aldrig förstått mig på statushetsen som sällanresenärer håller på med. Vad ska man ha en status till om man knappt reser?

Toppen