Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Robert flysas

Moderator
Nu skulle man veta hur framtiden ser ut med poäng etc när SAS lämnar Star Alliance och hur det kommer fungera med Sky Team. Frågan är då om det är lönsamt eller inte. Blir det ett Svenskt Flying Blue kort i sommar t.ex.
 

ARN01

Medlem
Nu skulle man veta hur framtiden ser ut med poäng etc när SAS lämnar Star Alliance och hur det kommer fungera med Sky Team. Frågan är då om det är lönsamt eller inte. Blir det ett Svenskt Flying Blue kort i sommar t.ex.
Gällande vad tänkte du? Så länge EuroBonus finns kvar lär det inte vara något revolutionerande som händer med vare sig MC eller ”poängsystemet”. Tvivlar på att AF/KLM kommer att släppa ett kort i Sverige eftersom målet med tiden är att SAS skall in i Flying Blue i vilket fall. Den dagen (om) Flying Blue blir verklighet blir det intressant/ledsamt(?) att se vad som händer. Det Amex som de erbjuder verkar vara lika dyrt men utan vouchers tex…
 

Flyg-Arn

Medlem
Gällande vad tänkte du? Så länge EuroBonus finns kvar lär det inte vara något revolutionerande som händer med vare sig MC eller ”poängsystemet”. Tvivlar på att AF/KLM kommer att släppa ett kort i Sverige eftersom målet med tiden är att SAS skall in i Flying Blue i vilket fall. Den dagen (om) Flying Blue blir verklighet blir det intressant/ledsamt(?) att se vad som händer. Det Amex som de erbjuder verkar vara lika dyrt men utan vouchers tex…
Tror inte du hört senaste uppdateringen at KLM/AF har som mål all snarast köpa upp SAS. Därför vet jag inte heller vad som är bäst eftersom SAS är helt tysta och låter media prata. Allt skulle vara ”på bordet” i nuläget så alla är förberedda.
 

ARN01

Medlem
Tror inte du hört senaste uppdateringen at KLM/AF har som mål all snarast köpa upp SAS. Därför vet jag inte heller vad som är bäst eftersom SAS är helt tysta och låter media prata. Allt skulle vara ”på bordet” i nuläget så alla är förberedda.
Ok, nej det har jag missat isf. Vad är det som har sagts och är annorlunda mot tidigare? Att de vill ha resterande förutom danska staten är väl känt men är det inte någon tidsfrist för det eller vill de nu försöka lösa det snarast? Men hursomhelst är det väl inte troligt att Eurobonus skrotas detta år. Skulle själv bli mycket förvånad.
Men absolut, i något halvlångt perspektiv har man ju inte en aning och som jag sagt i annat sammanhang tror jag på stora försämringar och att både MC Premium och Amex med voucher kommer att ryka förr eller senare.
 

SK989

Medlem
Jag vet inte om det har noterats tidigare på BC, men i dagarna fick jag ett brev från SEB som upplyste mig om två förändringar rörande SAS Mastercard Premium fr.o.m. den 1 maj 2024:

-Månadsavgiften höjs med 40 kr (d.v.s. man höjer årsavgiften med 480 kr).
-Man erhåller 500 statuspoäng varje månad man har gjort minst ett inköp men man behåller också regeln om 25% statuspoäng av månadens extrapoäng, d.v.s. man inför ett slags miniminivå för statuspoäng om 500 per månad, handlar man för mer än motsvarande 2000 extrapoäng så tjänar man fler statuspoäng än 500 den månaden.
 

Ilmu90

Medlem
En fråga. Nu är det nog jag som vill för mycket här:) Jag vet att fly premium räknas 12 månader bakåt-ish om man skaffar premium kortet. Ùndrar bara, gäller detsamma avseende statuspoäng? Att man får statuspoäng också för det som räknas till ens fly premium nivå.
 

Fredah

Medlem
En fråga. Nu är det nog jag som vill för mycket här:) Jag vet att fly premium räknas 12 månader bakåt-ish om man skaffar premium kortet. Ùndrar bara, gäller detsamma avseende statuspoäng? Att man får statuspoäng också för det som räknas till ens fly premium nivå.
Fly premium räknas på alla intjänade poäng oavsett om det är flyg, Amex, ullbollar osv eller Mastercard.

Statuspoängen är 1/4 av de poäng du tjänat in med Mastercard Premium och enbart det kortet. Dvs nej du kan inte få retroaktiva statuspoäng.
 

Taggen

Medlem
En fråga. Nu är det nog jag som vill för mycket här:) Jag vet att fly premium räknas 12 månader bakåt-ish om man skaffar premium kortet. Ùndrar bara, gäller detsamma avseende statuspoäng? Att man får statuspoäng också för det som räknas till ens fly premium nivå.
Nej. Statuspoäng räknas enbart baserat på intjänade extrapoäng med MC Premiumkortet. Det som räknas mot fly premium nivå inkluderar ju alla poäng oavsett källa.
 
Toppen