Tänkte bara passa på att varna det är väldigt godtycklig det där med att betala in skulden i förtid mm.
Var på semester i Frankrike/Spanien i somras och tänkte maxa "dubbla poäng vid köp utomlands". Dvs planen var att använda SAS MC Prem istället för debetkortet. För att undvika att slå i taket på kreditlimiten så betalade jag in både priset på flygbiljetterna samt resp. hotellräkning i samband med att jag checkade ut från hotellen för att på så sätt nollställa krediten, dvs jag hade ingen "överlikvid". Det gick bra på första hotellet i Paris, dock på andra hotellet i San Sebastian där blev köpet nekat trots att jag hade i princip 90% av limiten tillgodo.
Min fru som är i samma point-sharing grupp som jag är kunde då ta och betala med sitt SAS MC prem kort så det var en workaround då. Ringde sedan till SAS MC och frågade varför de nekade köpet? Första handläggaren började direkt yra om "inbetalningar och 2 månader...", så jag tackade och HUCA.
Ringde sedan tillbaka en timme senare och pratade med en vettig handläggare, som bara konstaterade att "varningssystemen" är lite överkänsliga ibland, så hon kontaktade back-office som tog bort spärren och därefter var det frid och fröjd igen.