Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Om man inte använder Fly Premium och siktar på att byta upp sig till Amex Elite, finns det någon fördel med Premium-kortet? Känner till att SAS-resorna ger lite fler extrapoäng samt att man kan få baspoäng när man drar kortet (dock med tapp av extrapoäng vs Amex Elite). Funderar på att spara 1340kr per år och byta ner mig.
Fler extrapoäng än baskortet i butiker som inte tar Amex, fler extrapoäng än Elite under dubblapoänghelger samt inget tak på hur många extrapoäng du kan dra in per år tex.

Funderar på att byta ner mig från premium till det vanliga MC men är i färd att boka en resa. Nån som har nån input på om man mot förmodan kan utnyttja reseförsäkringen trots byte av kort.
Har inte kollat alla delar men just försäkringen verkar ju vara ganska likvärdig.
Citerar mig själv eftersom jag tänkte delge forumet det svar jag fick från kundtjänst.
Försäkringen ska gälla även om man nedgraderar sitt kort. Givetvis har jag fått det i skrift om det skulle bli problem vid senare tillfälle.

Citerar mig själv eftersom jag tänkte delge forumet det svar jag fick från kundtjänst.
Försäkringen ska gälla även om man nedgraderar sitt kort. Givetvis har jag fått det i skrift om det skulle bli problem vid senare tillfälle.
Det står också i appen när du klickar vidare för nedgradering.

Attachments

• AA7B0D62-7B8B-4DAA-8892-E6C249991E28.jpeg
    AA7B0D62-7B8B-4DAA-8892-E6C249991E28.jpeg
    283,1 KB · Visningar: 227
Det står också i appen när du klickar vidare för nedgradering.
Formuleringen är dock inte helt glasklar tycker jag. ”Du behåller dina försäkringar” skulle kunna betyda att försäkringarna är likvärdiga. Inte nödvändigtvis att resan du bokat med ditt tidigare kort fortfarande är giltig.
Nu känner jag mig personligen säker eftersom jag har det skriftligt i ett mail med kundtjänst som avsändare.

Ja det kommer ej lyckas. Var i kontakt med bilfirman och frågade om dem tar kort, så fick jag till svar "Ja, men ej kreditkort."

Finns det någon som har koll på om det går att använda ett Curve kort för betalningen till bilfirman, och sedan flytta över dragningarna till SASMC i efterhand?
Om man ställer som villkor för bilköpet att få betala med KK, så är det få Bilhandlare som säger nej, speciellt vid leasing, nybilsaffär.
Jag brukar göra det var 3:e år då jag byter leasingbil och ställer altid som krav för att genomföra affären att få betala med KK (SAS MC prem) , ingen som nekat.

Tänkte bara passa på att varna det är väldigt godtycklig det där med att betala in skulden i förtid mm.

Var på semester i Frankrike/Spanien i somras och tänkte maxa "dubbla poäng vid köp utomlands". Dvs planen var att använda SAS MC Prem istället för debetkortet. För att undvika att slå i taket på kreditlimiten så betalade jag in både priset på flygbiljetterna samt resp. hotellräkning i samband med att jag checkade ut från hotellen för att på så sätt nollställa krediten, dvs jag hade ingen "överlikvid". Det gick bra på första hotellet i Paris, dock på andra hotellet i San Sebastian där blev köpet nekat trots att jag hade i princip 90% av limiten tillgodo.

Min fru som är i samma point-sharing grupp som jag är kunde då ta och betala med sitt SAS MC prem kort så det var en workaround då. Ringde sedan till SAS MC och frågade varför de nekade köpet? Första handläggaren började direkt yra om "inbetalningar och 2 månader...", så jag tackade och HUCA.

Ringde sedan tillbaka en timme senare och pratade med en vettig handläggare, som bara konstaterade att "varningssystemen" är lite överkänsliga ibland, så hon kontaktade back-office som tog bort spärren och därefter var det frid och fröjd igen.

Toppen