Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Jannes

Medlem
Själv blev det strax norr om 20.000p.

26.000 poäng är ändå en rejäl summa spenderade pengar för de flesta (BC känns inte helt representativt för alla med SAS MC Premium).

Detta är nog också en engångsföreteelse med 50% statuspoäng och dubbla poäng-kampanj. Från och med maj så blir det andra grejer, så räknar man med 25% och att vi nu fått bekräftat att de extrapoäng man tjänar vid dubbla poänghelger räknas mot status så blir ju ekvationen med 3st 2x-poänghelger (försatt att man bara då spenderar under kampanjhelger) och med ett AmEx Elite (20.000 statuspoäng):
25000 / 0,25 = 100 000 / 0,3 = 333 333 kr, dvs det krävs ändå ca 111 000kr i spend per kampanjhelg. Ska man sedan lägga på 2st 2-4-1 vouchers så är det 300.000kr till i spend på AmEx Elite.

> 600.000kr i spend per år, personligen tror jag det är rätt få som har den spenden.

Men detta är såklart förutsatt att man inte sätter sin fot på ett flyg med en revenue biljett (vad man ska med guld till då är mer oklart, men klart är man föräldraledig ett år, kanske det är värt för att inte missa LTG).
När denna ändring utropades så blev jag lite fundersam över hur jag skulle göra med mitt MC Premium kort, och konstaterade att jag skulle utvärdera situationen efter denna kampanjperiod.
Nu efter denna kampanjhelg + 50% så tror jag att mitt spendmönster kommer att ändras så till vida att jag kommer att sluta jaga två 2-4-1 då jag pga jobb och personliga orsaker knappast kommer få använt två av dem per år. Så lite av en "enhancement" jämfört med tidigare då jag ändå kommer uppnå EBG/EBD men inte kommer kunna tjäna 2x 2-4-1, men i realitet så kommer det inte påverka mig SÅ farligt förutom lite tappad flexibilitet vid Awardbokning.

Från SEBs sida är detta dock en stor win, de kommer få mycket mera av min spend på sitt kort istället för på Amex. Mönstret blir säkert att spendera AMEX tills jag nått min voucher, förutom MC kampanjhelger, och sedan köra bara MC förutom kanske resor då jag gärna tar Amex försäkring.
 

LarsCph

Medlem
Jeg var allerede klar med EBD (ny periode starter Juli). Med den nye setup opnår jeg EBG helt uden at flyve (med mit nuværende spend på kortet),
 

jerixon

Medlem
Har inte så pass stor limit på kortet utan jag gjorde av med det jag hade och vet inte vad GBIT är....
Är det att flytta transaktioner eller liknande? Hört talas om det men inget jag kör.
GBIT från i december så all spend över jul och närmare 2 månader på nya året blir en hel del.
 

Doctor-X

Medlem
Har inte så pass stor limit på kortet utan jag gjorde av med det jag hade och vet inte vad GBIT är....
Är det att flytta transaktioner eller liknande? Hört talas om det men inget jag kör.

Precis. Det är funktion Curve kortet som diskuteras mycket här på forumet, GBIT (Go Back In Time) - flytta transaktion X från kort A till kort B. Beroende på vilken typ av medlemskap hos Curve avgör hur lång tid tillbaka man kan flytta transaktioner, hur stort belopp man kan flytta och hur många transaktioner man kan flytta.
 

palmen

Moderator
Har inte så pass stor limit på kortet utan jag gjorde av med det jag hade och vet inte vad GBIT är....
Är det att flytta transaktioner eller liknande? Hört talas om det men inget jag kör.
Jag har ju ingen större spend heller, men 3 månaders spend så la jag nästan allt från december och framåt på ett kort kopplat till Curve så att jag kunde flytta till SAS MC (GBIT) under dubbel poäng helgen. Räknade kallt med att det skulle komma en kampanj senast i februari vilket det också gjorde.

Jag valde medvetet att höja krediten på mitt SAS MC inför denna helgen när allt skulle flyttas.
 

Jannes

Medlem
Jag har ju ingen större spend heller, men 3 månaders spend så la jag nästan allt från december och framåt på ett kort kopplat till Curve så att jag kunde flytta till SAS MC (GBIT) under dubbel poäng helgen. Räknade kallt med att det skulle komma en kampanj senast i februari vilket det också gjorde.

Jag valde medvetet att höja krediten på mitt SAS MC inför denna helgen när allt skulle flyttas.
Nu när det kom up organiskt här, hur ska man då tänka kring de andra korten som krediteras tillbaka på, speciellt då månader som man blivit fakturerad på (och redan betalat av).
Hamnar man inte då i en loop av att behöva igen ha spend på de korten för att ta igen krediteringen, om man då lyfter "allt" från Kort X till SASMC?

Kanske en diskussion man bör ta i Curve-tråden men ifall någon har ett kort svar?
 
Toppen