Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Har generellt funkat för mig med att betala in i förväg, exempel: https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-eurobonus-master-cards-dubbla-poäng-24-27-11-2022.103138/post-1013515 där fick jag problem med en enskild stor betalning (som i sig var över mitt kreditutrymme) men i övrigt gick det bra.
Enligt kundtjänst idag är max för enskild transaktion på random ställe 50k oavsett kreditgräns. Resor över det gick bra sa dom (killen verkade ha koll), men köp för över 50k tex en dyr cykel krävde att man ringde in så dom öppnade kortet för det.
De skriver i sin FAQ att man ska ha en kreditgräns som räcker till två månaders inköp...
Ja men om man av olika anledningar inte kan ha högre kreditgräns än man har eller redan har max på 300k så kan det ju finnas anledning att ”planera” spenden nu under tremånaderskampanjen.
 

ekf

Medlem
Ja men om man av olika anledningar inte kan ha högre kreditgräns än man har eller redan har max på 300k så kan det ju finnas anledning att ”planera” spenden nu under tremånaderskampanjen.
Det är väl det som är grejen. Om man inte kan få högre kredit än den man har (pga sin ekonomiska situation) så uppstår ju frågan varifrån pengarna som betalar fakturan kommer, om man vill handla för mer än gränsen...

Jag försvarar inte deras praxis, men försöker bara tänka mig in i hur de resonerat.
 

TP12

Medlem
Enligt kundtjänst idag är max för enskild transaktion på random ställe 50k oavsett kreditgräns. Resor över det gick bra sa dom (killen verkade ha koll), men köp för över 50k tex en dyr cykel krävde att man ringde in så dom öppnade kortet för det.

Ja men om man av olika anledningar inte kan ha högre kreditgräns än man har eller redan har max på 300k så kan det ju finnas anledning att ”planera” spenden nu under tremånaderskampanjen.
Hade en debitering på 70k i november och en direkt efter på 30k. Gick dock inte med 100k direkt. Min kreditgräns är under 100k.
 

M.K

Medlem
@Ricci ja exakt, de kan inte tvinga oss ha skuld och försämrad creditscore! Inga poäng är värt det för oss maxade BLT’s i stan ;-)

Jag har ofta betalat ner min skuld till noll innan månadsskiftet, givetvis utan problem. Dessutom ser de den totala krediten har jag hört andra få besked om. Med t ex ett SAS MC och ett NC MC ser de alltså totala beviljade krediten och vad som utnyttjats. Återigen är detta inte något jag hört själv från SEB.
 

Ricci

Medlem
Om jag förstår det rätt är det mot villkoren och folk (ryktesvis vet ingen personligen) har tydligen blivit spärrade
Om du först i innevarande månad har en skuld och sedan betalar in det pengar som inte överstiger denna skuld är det inga problem dvs att inte ligga på plus på ditt kreditkortskonto.
 

Homer

Medlem
Det är väl det som är grejen. Om man inte kan få högre kredit än den man har (pga sin ekonomiska situation) så uppstår ju frågan varifrån pengarna som betalar fakturan kommer, om man vill handla för mer än gränsen...

Jag försvarar inte deras praxis, men försöker bara tänka mig in i hur de resonerat.

Att någon skulle använda besparingar för att vid enstaka tillfällen köpa enstaka dyra prylar är tydligen inte något som existerar i deras sinnevärld.

De s.k. kontrollmekanismen utgår ju i så fall från att det enda sättet man spenderar pengar på är med deras kreditkort.
Och inte har andra kort eller spenderara pengar på annat sätt.
 

mha321

Medlem
Det är många som skriver om kreditgräns. Men det som sätts på sas mc (och även ncc mc) är köpgräns. Det är inte samma sak. Sedan beviljas du en kredit på motsvarande din köpgräns per månad. Men det är formellt olika saker och du kan betala mer krediten, men det påverkar i sak inte köpgränsen. (sedan funkar det att gå över köpgränsen I många fall ändå, men formellt så...)
 
Toppen