Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Vilket i så fall innebär att man kan räkna med att ungefär fördubbla sina inköp genom att "kyla av" kortet med inbetalningar före deadline, men inte mer än så. För då behöver köpgränsen bara räcka en månad istället för två.

Har generellt funkat för mig med att betala in i förväg, exempel: https://www.businessclass.com/forum...ubbla-poäng-24-27-11-2022.103138/post-1013515 där fick jag problem med en enskild stor betalning (som i sig var över mitt kreditutrymme) men i övrigt gick det bra.

Det sägs att de stoppat detta, dvs är din kredit 30k så kan du inte handla för 30k första 2 veckorna, toppa upp med 30k och fortsätta handla.

Det är bara vad jag läst från andra, inte testat själv
Det sägs att krediten är för rullande 30 dagar oavsett vad man toppar upp med.
Ahh ok, iof gjorde jag dessa köp hösten 2021/våren 2022, inte helt hängt med nya förändringar kring detta. Så bästa är nog att bara höja kreditgränsen så mycket det går inför dessa kampanjer.

Ahh ok, iof gjorde jag dessa köp hösten 2021/våren 2022, inte helt hängt med nya förändringar kring detta. Så bästa är nog att bara höja kreditgränsen så mycket det går inför dessa kampanjer.
Det sägs att detta ändrats och börjat efterlevas nu senaste månaderna. De flesta som säger att det fortfarande funkar hänvisar till transaktioner mer än 1 år tillbaka i tiden.

Det har funkat bra för mig hela hösten att betala in i förskott och fortsätta spendera. Visserligen på mitt Nordic Choice MC, men båda ges ju ut av SEB.

När jag uppnått båda vouchers på Elite och kände att jag inte ville lägga mer spend på SAS MC Premium så flyttade jag all spend till Nordic Choice MC. Ville inte höja krediten, så jag betalade kontinuerligt in i förskott. Inga problem, och har fått poäng för allt.

Det har funkat bra för mig hela hösten att betala in i förskott och fortsätta spendera. Visserligen på mitt Nordic Choice MC, men båda ges ju ut av SEB.

När jag uppnått båda vouchers på Elite och kände att jag inte ville lägga mer spend på SAS MC Premium så flyttade jag all spend till Nordic Choice MC. Ville inte höja krediten, så jag betalade kontinuerligt in i förskott. Inga problem, och har fått poäng för allt.
Som sagt, detta gäller SAS MC. Även om det är SEB som ger ut båda korten kan det skilja. Det är en gissning att det är mångdubbelt fler som kör SAS MC än NC MC. När "problemet" blir för stort och infon sprids för mycket brukar sånt här stängas igen, så har det varit senaste 10 åren...

Som sagt, detta gäller SAS MC. Även om det är SEB som ger ut båda korten kan det skilja. Det är en gissning att det är mångdubbelt fler som kör SAS MC än NC MC. När "problemet" blir för stort och infon sprids för mycket brukar sånt här stängas igen, så har det varit senaste 10 åren...
Men vad är "problemet'?
Krediten är ju hur mycket pengar du får låna. Om du då betalar av din skuld i förskott, varför ska du då inte få fortsätta spendera...

Men vad är "problemet'?
Krediten är ju hur mycket pengar du får låna. Om du då betalar av din skuld i förskott, varför ska du då inte få fortsätta spendera...
Jag håller med dig i sak, men SEB tycker annorlunda. Jag fick nyligen stopp också. Inte för att jag medvetet kört in mer pengar för att spendera extra, men då och då slänger jag över cash som bara ligger o skräpar på något konto och antar att jag kom upp i min gräns då. Ingen big deal eftersom jag använder kortet sporadiskt men det är ju inte alls som Amex.

Men vad är "problemet'?
Skulle gissa att det triggar någon form av algoritm för skydd mot penningtvätt... Antar att de tycker det är suspekt att man spenderar flera ggr sin beviljade kredit.

• Gilla
Reactions: hco
Det blir ju också problematiskt. För sig att man exempelvis har 50k i kredit. Man spenderar inte så mycket i början av månaden, men i slutet gör man ett inköp på, säg 45k. När fakturan sedan kommer, i början på nästkommande månad, betalar man hela beloppet direkt.

Men kortet är ju i stort sett obrukbart i stort sett hela nästkommande månad då det är rullande 30 dagar som gäller...

Känns som ganska värdelöst...

Det blir ju också problematiskt. För sig att man exempelvis har 50k i kredit. Man spenderar inte så mycket i början av månaden, men i slutet gör man ett inköp på, säg 45k. När fakturan sedan kommer, i början på nästkommande månad, betalar man hela beloppet direkt.

Men kortet är ju i stort sett obrukbart i stort sett hela nästkommande månad då det är rullande 30 dagar som gäller...

Känns som ganska värdelöst...
De skriver i sin FAQ att man ska ha en kreditgräns som räcker till två månaders inköp...

Toppen