Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Och där kom nästa förändring för oss med vanliga SAS Mastercard World
40d225c9d5ba2569b664a0f49ac847c6.jpg

Kanske ska vi lägga det i en egen tråd så folk hittar infon? :)

Ändringen är ju en fantastisk möjlighet. Utnyttjas helger med dubbla bonuspoäng samt perioden februari-april 2023 blir det ju gigantiskt med poäng. Det gäller ju bara att styra om sina utgifter. Tack SEB!

Jag är inte lika optimistisk (som du verkar vara..) att SEB skulle få för sig att kombinera dubbelpoänghelgerna med 50% istället för 25% vilket skulle göra att min kalkyl stämmer.

Brasklapp: Möjligtvis att det blir en kombinationshelg under perioden feb-april 2023 för att kicka igång förändringen men min okvalificerade gissning är att även om det sker i februari så kommer vi aldrig mer ser dessa sammanstråla samtidigt igen. Äter dock gärna upp min hatt..

Lyckas man pricka in all sin årliga spend på antingen en period då de erbjuder 50% istället för 25% eller på dubbelpoänghelgerna så är det fortfarande drygt 13.000:- per månad man behöver spendera för att få 12.000 statuspoäng om året.

Jag säger inte att 160.000:- om året är jättemycket pengar men ska man även försöka dra in två vouchers på sitt Amex Elite-kort så krävs det under perfekta förhållanden 38.000:- i månaden som man måste spendera för att få 12.000 statuspoäng via SAS MC och två vouchers via SAS Amex Elite.
@MrRob Det är onekligen en hel del med optimal spendering om man inte har mycket utlägg i tjänsten. Ett alternativ kan vara att gå för bara en voucher och komma ned i ca 26k optimalt?

Eller mer klassiskt faktiskt flyga mer för statusen. Det blir oavsett intressant att se utvecklingen nu och om Amex svarar på denna utmaning från SEB.
Tack för att du räknade ut detta @MrRob . Som jag ponerade tidigare så tror jag att jag kommer nöja mig med en 2-4-1 per år, och då blir det mittiallt mycket rimligare att komma på plus med denna ändring. Blir väl att jobba mot vouchern tills man får den - med undantag för kampanjer hos SEB/MC - och när man når den så slår man över det mesta till MasterCard. 2023 blir en tid att testa, speciellt då jag har en del utlägg i tjänst.
Men faktiskt, blir intressant att se ifall Amex har något svar på den, annars riskerar de tappa 300k spend från mig nästa år.

Läste detta inlägg på ett annat forum idag där någon hävdar att denne har talat med SEB och EB som säger att intjäningstaket på 12.000 statuspoäng kommer att finnas kvar efter 1/2 på SAS MC Premium. Någon som vet mer om detta?
0646B344-8021-4AF2-9808-8888F415003C.jpeg

Läste detta inlägg på ett annat forum idag där någon hävdar att denne har talat med SEB och EB som säger att intjäningstaket på 12.000 statuspoäng kommer att finnas kvar efter 1/2 på SAS MC Premium. Någon som vet mer om detta?Visa bifogad bild 136241
Om personen nu ens pratat med någon om det så vågar jag anta att det är ett klassiskt svar från en kundtjänstmedarbetare som inte har koll.

Ur mailet om förändringarna:
"Statuspoängen beräknas på 25 % av månadens intjänade Extrapoäng via kortet. Om du tjänar 4800 Extrapoäng i maj får du 1200 Statuspoäng för denna månad. Du kan därför själv påverka intjäningen av Statuspoäng via kortet."

Skulle bli mycket förvånad om man kommunicerar ändringen på detta sätt och glömmer meddela att det finns ett tak på 12k per år fortfarande.

Om personen nu ens pratat med någon om det så vågar jag anta att det är ett klassiskt svar från en kundtjänstmedarbetare som inte har koll.

Ur mailet om förändringarna:
"Statuspoängen beräknas på 25 % av månadens intjänade Extrapoäng via kortet. Om du tjänar 4800 Extrapoäng i maj får du 1200 Statuspoäng för denna månad. Du kan därför själv påverka intjäningen av Statuspoäng via kortet."

Skulle bli mycket förvånad om man kommunicerar ändringen på detta sätt och glömmer meddela att det finns ett tak på 12k per år fortfarande.
Jag hoppas du har rätt!

Läste detta inlägg på ett annat forum idag där någon hävdar att denne har talat med SEB och EB som säger att intjäningstaket på 12.000 statuspoäng kommer att finnas kvar efter 1/2 på SAS MC Premium. Någon som vet mer om detta?Visa bifogad bild 136241
Regel #1
Tro inte på vad kundtjänst säger!

Regel #2
Tro inte på vad någon som påstår sig pratat med kundtjänst säger!

Gör istället din egen tolkning utifrån den officiella information som kommit från SAS/SEB. Där står ingenting om att det finns ett tak, med andra ord finns inget i dagsläget som tyder på att ett tak skulle finnas. Om de nu ändrar och inför detta tak kommer det stå i T&C framöver samt troligtvis informeras om det.

SAS har ju själva sagt att det skulle vara fullt möjligt att tjäna 1200 statuspoäng per månad, att de skulle ljuga om detta ser jag som högst otroligt.

När får man sina statuspoäng?
Jag har bryt 31/3. Marsintjäningen med 50% introduktionen ligger ju bra då givet att poängen också trillar in då men som det har varit och är nu så kommer ju poängen först några dagar in i månaden och därmed räknas inte min marsintjäning in. Jag är helt med på att jag redan fått 1000 statuspoäng i april som då är hänförliga till mars.

När får man sina statuspoäng?
Jag har bryt 31/3. Marsintjäningen med 50% introduktionen ligger ju bra då givet att poängen också trillar in då men som det har varit och är nu så kommer ju poängen först några dagar in i månaden och därmed räknas inte min marsintjäning in. Jag är helt med på att jag redan fått 1000 statuspoäng i april som då är hänförliga till mars.
Jag tror du svarar själv på din fråga. Poängen som baseras på månadens spend kommer in i början på månaden efter, och jag ser inte att de har meddelat att de ska ändra på det systemet.

Toppen