Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Jag har varit inne på att släppa detta kort ett tag, och nu kom spiken i kistan. Har använt det enbart som komplement till Amex Premium. Når EBD årligen utan problem och har pga familjesituation svårt att spendera poäng. Flypremium har jag aldrig använt trots att jag haft kortet sen lansering.

Så - ursäkta OT men vad finns det för intressanta mastercard-alternativ? Inte intresserad av 1% cashback utan vill ha roligare grejer. Ser några nämna Nordic Choice som ser lockande ut. Reser globalt så alla ev. hotellförmåner är intressanta. Annars är förstås SAS mc (ej premium) ett alt för att fortsätta dryga ut poängkassan. Inte fel alls, finns alltid roliga grejer att plocka i EB-shopen.
Starta gärna en separat tråd med frågan om vilket kreditkort du bör välja, det har inget med denna tråd att göra.

/Moderator

Alltså allt gnäll, ni har för låg spend helt enkelt, shoppa mer! ;) Styr jag om all Amex spend, så kommer jag tjäna MER eurobonus baspoäng. Så vad blir Amex motdrag för att hålla kvar kunderna? Det är ju transaktionerna de drar in de stora pengarna på i slutet av dagen.

De senaste typ 5 åren då jag bodde i Shanghai fick jag in typ 15 poäng per månad och 1000 status poäng. Nu när jag ska bo i Sverige igen får jag kolla om det är värt det att behålla detta kort. Måste ju bränna 300000 på Amex Elite först.
Gjordes genom att betala hotellen i Kina.
Så 27000 per månad för att få 1000 statuspoäng. Ganska stor spend för det.

Och där kom nästa förändring för oss med vanliga SAS Mastercard World
40d225c9d5ba2569b664a0f49ac847c6.jpg

De senaste typ 5 åren då jag bodde i Shanghai fick jag in typ 15 poäng per månad och 1000 status poäng. Nu när jag ska bo i Sverige igen får jag kolla om det är värt det att behålla detta kort. Måste ju bränna 300000 på Amex Elite först.
Gjordes genom att betala hotellen i Kina.
Så 27000 per månad för att få 1000 statuspoäng. Ganska stor spend för det.
Jag tänker ett år i taget. 50% statuspoäng först och på en poängkampanj (30%) är det "bara" 80 000 kr. Kanske finns något dyrt och vettigt som behöver köpas :)

Jag tänker ett år i taget. 50% statuspoäng först och på en poängkampanj (30%) är det "bara" 80 000 kr. Kanske finns något dyrt och vettigt som behöver köpas :)

Lyckas man pricka in all sin årliga spend på antingen en period då de erbjuder 50% istället för 25% eller på dubbelpoänghelgerna så är det fortfarande drygt 13.000:- per månad man behöver spendera för att få 12.000 statuspoäng om året.

Jag säger inte att 160.000:- om året är jättemycket pengar men ska man även försöka dra in två vouchers på sitt Amex Elite-kort så krävs det under perfekta förhållanden 38.000:- i månaden som man måste spendera för att få 12.000 statuspoäng via SAS MC och två vouchers via SAS Amex Elite.

@MrRob Det är onekligen en hel del med optimal spendering om man inte har mycket utlägg i tjänsten. Ett alternativ kan vara att gå för bara en voucher och komma ned i ca 26k optimalt?

Eller mer klassiskt faktiskt flyga mer för statusen. Det blir oavsett intressant att se utvecklingen nu och om Amex svarar på denna utmaning från SEB.

Lyckas man pricka in all sin årliga spend på antingen en period då de erbjuder 50% istället för 25% eller på dubbelpoänghelgerna så är det fortfarande drygt 13.000:- per månad man behöver spendera för att få 12.000 statuspoäng om året.

Jag säger inte att 160.000:- om året är jättemycket pengar men ska man även försöka dra in två vouchers på sitt Amex Elite-kort så krävs det under perfekta förhållanden 38.000:- i månaden som man måste spendera för att få 12.000 statuspoäng via SAS MC och två vouchers via SAS Amex Elite.

Ändringen är ju en fantastisk möjlighet. Utnyttjas helger med dubbla bonuspoäng samt perioden februari-april 2023 blir det ju gigantiskt med poäng. Det gäller ju bara att styra om sina utgifter. Tack SEB!

Toppen