Senaste nytt

SAS Dialogmöte i Göteborg 24 februari 2017

Zniper

Medlem
Mötestid: 12,00

Innan jag går in på mötes innehåll vill jag säga följande:
  • Dessa mötet blir dessvärre sämre och sämre och det är inte bara SAS fel utan även deltagarnas fel.
  • Det är för många deltagare som vill diskutera personliga incidenter som inte egentligen dessa möten borde handla om utan mer om vad SAS vill göra och vilka förslag till förändring vi har - INOM rimliga gränser.
  • Anders W som modererar dessa mötet har ingen lätt uppgift för alla är kunder MEN han är inte lämpad som moderator i detta sammanhang och gör inte detta bra (framförde jag även till honom vänligt efter mötet). SAS borde använda oberoende moderator som är med på spelreglerna och han hänvisa både deltagare och SAS egna medarbetare när saker blir för offtopic samt att vi går enligt SAS egna agenda.
  • Mycket av mötet blev pajkastning från deltagarna framför allt angående hemsidan, detta tog alldeles för mycket tid av mötet - helt i onödan! Alla vill att SAS jobbar med en bättre hemsida än vad det gjord tidigare MEN alla vet också att den sjösattes för tidigt med för många problem vilket gjorde den problematiskt att använda. Att då skicka upp SAS medarbetare "P" som då försöker bortförklara sig med att hemsidan inte sjösattes förtidigt blir bara en lång parodi. Han borde fått tydliga direktiv av ledningen att bara gå upp göra en pudel direkt. Hade han bara sagt: "Jag ber om ursäkt för hemsidan, vi gjorde fel att dra igång den redan nu. Ge oss 3 veckor till så kommer saker och ting fungera" Så hade saken varit ur vägen och alla hade förstått. Nu ställer sig "P" på scenen och försöker motivera sina beslutat och tycker inte alls att det gick över till nya hemsidan för fort utan någon typ av kvalitetssäkring. Det blev som sagt 20-30 minuters parodi där deltagarna försökte övertyga en helt oförstående person att han har använt hela SAS kundgrupp som försökspersoner utan framgång vilket har inneburit massa problem - för alla!
  • Jag kan som jag tidigare konstatera mötet inte var en "dialog" och att jag inte fick lyft många av det frågor som jag ville veta tyvärr. SAS måste vara mer selektiva i sin urvals process av deltagare om det skall få med sig något från dessa möten. Varför ha 3st möten på en halvdag?! Det är galenskap. Skala ner antalet deltagare samt endast EBD och högre ha 1st möte som FÅR ta tid. Anders W sa att det hade mött 750st deltagare över hela Sverige och det stämmer säkert man jag tror att han hade kunna utvinna mer fakta på att träffa 20 personer i 4 timmar som verkligen vill förbättra SAS och förstår vad dessa möten skall handla om. Dessa möten skall inte handla om "varför blev inte jag uppgraderade som EBG när det fanns platser kvar i business class" Käbbel, käbbel och åter käbbel.
Nedan finner ni punkter som diskuterades och jag bara konstatera att detta är en tunn agenda och utan några direkta svar från SAS.

  • Presentation av SAS medarbetare
  • Anders W pratar om att SAS hade världens vackraste flygvärdinna 195X som fick vara med på time magazine framsida.
  • Presentation av SAS siffor 2016. SAS har fler som reser med dem och det beror mest på att det har kommit nya longhaul linjer. Yielden ner 9,4%
  • SAS och GOT. SAS har ungefär 19% av alla pax från GOT. SAS kunde inte redogöra enligt mig vad deras strategi är för GOT.
  • Största rutterna från GOT är: Stockholm, London, Helsinki.
  • London rutten stängdes pga att det inte tjänande några pengar på rutten. old news men nya deltagare är fortsatt upprörda. SAS ändrar i sin tidtabell igen att man connecta via CPH till LHR på morgon så man landar 09,50 i London.
  • Gate 18G, remote stand. Vi framförde att vi inte gillar att ofta tidig samt sena flyg blir remote stand trots jet maskiner. Vilken gör att man skapar irritation på utresa samt att vi förlorar tid hemresan samt att valken norsken eller BRA här detta upplägg från GOT.
  • SAS kommer fortsatt satsa på Umeå.
  • SAS fick frågan hur det tänker när det startar nya linjer då fler och fler linjer försvinner till industristäder.
  • Diverse diskussion om ATR maskinerna. Ingen gillar dem, deltagare säger att vi förstår att det är connention som gäller för oss i GOT men det är bättre att åka LH, KLM etc med en rikligt jet maskin än ATR med allt var innebär. old news.
  • Vanliga snackat om att prioboarding inte funkar, vanliga svaret att snart kommer lösningen med zon indelat boarding samt teknisk lösning som hjälper gate personal etc etc(typ samma svar som vi fick DEC 2015) old news
  • Hemsidan, tanken är god med att ha samma grundsystem som skall kunna tala med alla SAS tekniska delar. *A award/multicity kommer komma tids nog online, Annars var detta som sagt mest bara en person som försökte motivera att mindre bra fungerade hemsida just nu samt att indierna som gör jobbet läser via google translate på BC vilka buggar som finns. Folk framförde att man vill kunna söka på endast plus biljetter, SAS hemsida visar INTE om flyget är fullt utan då visar det endast att det inte finns någon flygning aktuell dag. Parodi rakt igenom ...
  • Poäng Upgrade. Vissa tyckte inte detta fungerade andra tyckte att det fungerade ... SAS sa att det skall fungera! (meningslöst rakt igenom)
  • SAS kampanjer med låga priser skall även innefatta Göteborg som start plats inom snar framtid.

Summering:
Jag är ledsen att behöva skriva detta men det här mötet gav varken oss eller SAS något.

Vi fick inte veta det vi ville om nya förändringar som nedläggning av lounge och FT på outstations, vad tanken är med EBD eller något annat heller för den delen. SAS hade säkert 7-10 medarbetare med sig men det vara bara kapitalförstöring rakt igenom....

SAS behöver tänka om vad ordet "dialog" skall innefatta för dem, behövs ett helt nytt setup!

Väldigt bra skrivet! Hoppas du har någon kontakt inom SAS som du kan skicka in detta till för det är väldigt vettiga synpunkter som någon högre upp i beslutskedjan borde ta del av
 

anjak

Medlem
SAS har väl knappast skrivet specen på den nya hemsidan på svenska? Dessutom finns det så klart ansvariga på SAS för respektive lands hemsida som är involverade i processen och kan rätta alla språkgrodor och som förhoppningsvis också kommunicerar med ansvariga konsulter angående uppkomna synpunkter och buggar. Att all kommunikation skrivs på svenska och sedan översätts via Goggle Translate kan du väl inte seriöst mena?
Du skulle bli förvånad hur det fungerar på en del företag som fått för sig att det är en bra idé att lägga ut all utveckling till Indien!
 

rob74

Medlem
17 mars är det dialogmöte här i Kiruna. Blir ju intressant...
Vet inte om de haft ett sånt möte här tidigare. Inget jag fått upplysning om i alla fall.
 

TasselT

Medlem
Du skulle bli förvånad hur det fungerar på en del företag som fått för sig att det är en bra idé att lägga ut all utveckling till Indien!
Framför allt stirrar cheferna sig blinda på timpriserna Indien vs Sverige och då är så klart beslutet enkelt att flytta all utveckling till Indien.
Att indierna sedan förbrukar minst dubbelt så många timmar, levererar undermålig kvalité och för sent som leder till missnöjda och tappade kunder är däremot väldigt svårt att sätta ett pris på. Miljonerna man trodde sig spara blir istället en dyrköpt erfarenhet.
En intressant artikel i ämnet: Darja Šmite: Flytt till låglöneländer blir dyrköpt erfarenhet
Och en till: Ingenjören » Svårt beräkna effekt av utlandsflytt

Ett intressant White Paper i ämnet som SAS borde ha läst innan man outsourcade till TCS: https://www.osf-global.com/assets/uploaded_files/en/outsourcing-costs-OSF-white-paper.pdf

Som jag sagt tidigare: Man får vad man betalar för...

/ TT
 
Last edited:
Sånt här kan de minsann avsätta personaltimmar till men inte till att ha en representant på bc.se
Jag skulle tro att det rör sig om ett strategiskt beslut snarare än en resursfråga. I stora organisationer så är det i allmänhet rätt hårt styrt hur kommunikationen fungerar, vilka kanaler man använder osv. OT, men finns det någon företagsrepresentant kvar här?
 

Bern

Medlem
Bra sammanfattning EBGGOT. Speciellt punkt två tyvärr, morgonmötet var mer klagomur än dialog.

Tolkade jag IT-representanten rätt var det på gång med en SAS-blogg av något slag. Lifetime gold efter 10 år som guld, behövde inte vara i följd och kunde intjänas på både baspoäng eller segment, dock räknades inte gåva från EBD/EBP.
 

Frigidus

Medlem
Bra sammanfattning EBGGOT. Speciellt punkt två tyvärr, morgonmötet var mer klagomur än dialog.

Tolkade jag IT-representanten rätt var det på gång med en SAS-blogg av något slag. Lifetime gold efter 10 år som guld, behövde inte vara i följd och kunde intjänas på både baspoäng eller segment, dock räknades inte gåva från EBD/EBP.

Bekräftade dom verkligen att det inte behövde vara 10 år i följd för lifetime Gold? På första mötet kunde dom INTE bekräfta det då det framfördes kritik att kvinnor som skaffar barn får sämre förutsättningar än män att nå lifetime om det krävs 10 år i följd.
Att både baspoäng och segment räknades samt att gåvokort ej räknas bekräftades dock.
 
Toppen