Senaste nytt

SAS Dialogmöte i Göteborg 24 februari 2017

Alla indier jobbar så för att översätta svenska till engelska och v.v.
Varför tror ni specar och felrapporter skrivna på svenska ofta missförstås och texter på websiter som indier gjort m.m ofta har syftningsfel m.m ?

Hur hade ni annars tänkt att indierna skulle översätta svenska till engelska ? Sitta och slå i Norstedts lexicon ?

/ TT
Någon på sas i Sverige borde läsa, konstatera om det är en defekt och sen skicka till Indien på engelska för rättning.
 
SAS har väl knappast skrivet specen på den nya hemsidan på svenska? Dessutom finns det så klart ansvariga på SAS för respektive lands hemsida som är involverade i processen och kan rätta alla språkgrodor och som förhoppningsvis också kommunicerar med ansvariga konsulter angående uppkomna synpunkter och buggar. Att all kommunikation skrivs på svenska och sedan översätts via Goggle Translate kan du väl inte seriöst mena?

Jo, spec m.m är så klart skrivna på engelska till Tata, men eftersom varken svenskar, norrmän danskar eller indier har engelska som huvudspråk så uppstår så klart en hel del missförstånd som kan vara svåra att reda ut eller som man kanske inte ens inser förrän efter leveransen att det blev fel.

Men felrapporter m.m om t ex en svensk Web som Billiga flygbiljetter och flygresor – sök och boka flyg - SAS kan mycket väl vara skrivna på svenska och innehålla skärmkopior eller textexempel på svenska. Dessa använder indierna Google Translate för att översätta till engelska.

Tro mig - jag jobbar med indiska konsulter dagligen.

/ TT
 
Någon på sas i Sverige borde läsa, konstatera om det är en defekt och sen skicka till Indien på engelska för rättning.

Varför ska de skicka det till Indien? Utvecklarna från Tata som det handlar om sitter i Sverige sedan i januari. Dessutom lär de väl bli kvar här ett tag om de ska fixa alla fel så det kanske är lika bra att de lär sig svenska.
 
Varför ska de skicka det till Indien? Utvecklarna från Tata som det handlar om sitter i Sverige sedan i januari. Dessutom lär de väl bli kvar här ett tag om de ska fixa alla fel så det kanske är lika bra att de lär sig svenska.
Hur lång tid tror du det tar för en indier att lära sig svenska så pass bra att dom klarar en teknisk diskussion som ett support ärende är - och vem ska betala den kostnaden ?
Man får vad man man betalar för när man anlitar indiska konsulter....

/ TT
 
Skriver i rent missnöje, för mig gav mötet noll. Mest massa personliga problem som inte gav någon klarhet i det stora hela (från deltagare). Sedan massa " vi tar med oss detta" speciellt när det kommer till den värdelösa nya hemsidan och iPad appen.

Sedan en massa siffror som för mig inte betyder skit! Det är ju inte en offentlig upphandling, rörande mina skattepengar. Jag ville ju mer veta varför ska jag fortsätta resa med SAS när det finns andra alternativ (ibland bättre pris och tid).
Vad är incitamentet? Inte är det gratis läsk eller en tråkig korthållare...
För det är ju snarare så att man ska vilja få mig att spendera mina pengar på SAS. Inte att jag ska spendera pengarna på "i framtiden och möjligen" svar.
Nej, mötet kl 14 i Gbg var allt 2 timmar av mitt liv jag aldrig får tillbaka.

Suck....
 
Mötestid: 12,00

Innan jag går in på mötes innehåll vill jag säga följande:
  • Dessa mötet blir dessvärre sämre och sämre och det är inte bara SAS fel utan även deltagarnas fel.
  • Det är för många deltagare som vill diskutera personliga incidenter som inte egentligen dessa möten borde handla om utan mer om vad SAS vill göra och vilka förslag till förändring vi har - INOM rimliga gränser.
  • Anders W som modererar dessa mötet har ingen lätt uppgift för alla är kunder MEN han är inte lämpad som moderator i detta sammanhang och gör inte detta bra (framförde jag även till honom vänligt efter mötet). SAS borde använda oberoende moderator som är med på spelreglerna och han hänvisa både deltagare och SAS egna medarbetare när saker blir för offtopic samt att vi går enligt SAS egna agenda.
  • Mycket av mötet blev pajkastning från deltagarna framför allt angående hemsidan, detta tog alldeles för mycket tid av mötet - helt i onödan! Alla vill att SAS jobbar med en bättre hemsida än vad det gjord tidigare MEN alla vet också att den sjösattes för tidigt med för många problem vilket gjorde den problematiskt att använda. Att då skicka upp SAS medarbetare "P" som då försöker bortförklara sig med att hemsidan inte sjösattes förtidigt blir bara en lång parodi. Han borde fått tydliga direktiv av ledningen att bara gå upp göra en pudel direkt. Hade han bara sagt: "Jag ber om ursäkt för hemsidan, vi gjorde fel att dra igång den redan nu. Ge oss 3 veckor till så kommer saker och ting fungera" Så hade saken varit ur vägen och alla hade förstått. Nu ställer sig "P" på scenen och försöker motivera sina beslutat och tycker inte alls att det gick över till nya hemsidan för fort utan någon typ av kvalitetssäkring. Det blev som sagt 20-30 minuters parodi där deltagarna försökte övertyga en helt oförstående person att han har använt hela SAS kundgrupp som försökspersoner utan framgång vilket har inneburit massa problem - för alla!
  • Jag kan som jag tidigare konstatera mötet inte var en "dialog" och att jag inte fick lyft många av det frågor som jag ville veta tyvärr. SAS måste vara mer selektiva i sin urvals process av deltagare om det skall få med sig något från dessa möten. Varför ha 3st möten på en halvdag?! Det är galenskap. Skala ner antalet deltagare samt endast EBD och högre ha 1st möte som FÅR ta tid. Anders W sa att det hade mött 750st deltagare över hela Sverige och det stämmer säkert man jag tror att han hade kunna utvinna mer fakta på att träffa 20 personer i 4 timmar som verkligen vill förbättra SAS och förstår vad dessa möten skall handla om. Dessa möten skall inte handla om "varför blev inte jag uppgraderade som EBG när det fanns platser kvar i business class" Käbbel, käbbel och åter käbbel.
Nedan finner ni punkter som diskuterades och jag bara konstatera att detta är en tunn agenda och utan några direkta svar från SAS.

  • Presentation av SAS medarbetare
  • Anders W pratar om att SAS hade världens vackraste flygvärdinna 195X som fick vara med på time magazine framsida.
  • Presentation av SAS siffor 2016. SAS har fler som reser med dem och det beror mest på att det har kommit nya longhaul linjer. Yielden ner 9,4%
  • SAS och GOT. SAS har ungefär 19% av alla pax från GOT. SAS kunde inte redogöra enligt mig vad deras strategi är för GOT.
  • Största rutterna från GOT är: Stockholm, London, Helsinki.
  • London rutten stängdes pga att det inte tjänande några pengar på rutten. old news men nya deltagare är fortsatt upprörda. SAS ändrar i sin tidtabell igen att man connecta via CPH till LHR på morgon så man landar 09,50 i London.
  • Gate 18G, remote stand. Vi framförde att vi inte gillar att ofta tidig samt sena flyg blir remote stand trots jet maskiner. Vilken gör att man skapar irritation på utresa samt att vi förlorar tid hemresan samt att valken norsken eller BRA här detta upplägg från GOT.
  • SAS kommer fortsatt satsa på Umeå.
  • SAS fick frågan hur det tänker när det startar nya linjer då fler och fler linjer försvinner till industristäder.
  • Diverse diskussion om ATR maskinerna. Ingen gillar dem, deltagare säger att vi förstår att det är connention som gäller för oss i GOT men det är bättre att åka LH, KLM etc med en rikligt jet maskin än ATR med allt var innebär. old news.
  • Vanliga snackat om att prioboarding inte funkar, vanliga svaret att snart kommer lösningen med zon indelat boarding samt teknisk lösning som hjälper gate personal etc etc(typ samma svar som vi fick DEC 2015) old news
  • Hemsidan, tanken är god med att ha samma grundsystem som skall kunna tala med alla SAS tekniska delar. *A award/multicity kommer komma tids nog online, Annars var detta som sagt mest bara en person som försökte motivera att mindre bra fungerade hemsida just nu samt att indierna som gör jobbet läser via google translate på BC vilka buggar som finns. Folk framförde att man vill kunna söka på endast plus biljetter, SAS hemsida visar INTE om flyget är fullt utan då visar det endast att det inte finns någon flygning aktuell dag. Parodi rakt igenom ...
  • Poäng Upgrade. Vissa tyckte inte detta fungerade andra tyckte att det fungerade ... SAS sa att det skall fungera! (meningslöst rakt igenom)
  • SAS kampanjer med låga priser skall även innefatta Göteborg som start plats inom snar framtid.

Summering:
Jag är ledsen att behöva skriva detta men det här mötet gav varken oss eller SAS något.

Vi fick inte veta det vi ville om nya förändringar som nedläggning av lounge och FT på outstations, vad tanken är med EBD eller något annat heller för den delen. SAS hade säkert 7-10 medarbetare med sig men det vara bara kapitalförstöring rakt igenom....

SAS behöver tänka om vad ordet "dialog" skall innefatta för dem, behövs ett helt nytt setup!
 
Mötestid: 12,00

Innan jag går in på mötes innehåll vill jag säga följande:
  • Dessa mötet blir dessvärre sämre och sämre och det är inte bara SAS fel utan även deltagarnas fel.
  • Det är för många deltagare som vill diskutera personliga incidenter som inte egentligen dessa möten borde handla om utan mer om vad SAS vill göra och vilka förslag till förändring vi har - INOM rimliga gränser.
  • Anders W som modererar dessa mötet har ingen lätt uppgift för alla är kunder MEN han är inte lämpad som moderator i detta sammanhang och gör inte detta bra (framförde jag även till honom vänligt efter mötet). SAS borde använda oberoende moderator som är med på spelreglerna och han hänvisa både deltagare och SAS egna medarbetare när saker blir för offtopic samt att vi går enligt SAS egna agenda.
  • Mycket av mötet blev pajkastning från deltagarna framför allt angående hemsidan, detta tog alldeles för mycket tid av mötet - helt i onödan! Alla vill att SAS jobbar med en bättre hemsida än vad det gjord tidigare MEN alla vet också att den sjösattes för tidigt med för många problem vilket gjorde den problematiskt att använda. Att då skicka upp SAS medarbetare "P" som då försöker bortförklara sig med att hemsidan inte sjösattes förtidigt blir bara en lång parodi. Han borde fått tydliga direktiv av ledningen att bara gå upp göra en pudel direkt. Hade han bara sagt: "Jag ber om ursäkt för hemsidan, vi gjorde fel att dra igång den redan nu. Ge oss 3 veckor till så kommer saker och ting fungera" Så hade saken varit ur vägen och alla hade förstått. Nu ställer sig "P" på scenen och försöker motivera sina beslutat och tycker inte alls att det gick över till nya hemsidan för fort utan någon typ av kvalitetssäkring. Det blev som sagt 20-30 minuters parodi där deltagarna försökte övertyga en helt oförstående person att han har använt hela SAS kundgrupp som försökspersoner utan framgång vilket har inneburit massa problem - för alla!
  • Jag kan som jag tidigare konstatera mötet inte var en "dialog" och att jag inte fick lyft många av det frågor som jag ville veta tyvärr. SAS måste vara mer selektiva i sin urvals process av deltagare om det skall få med sig något från dessa möten. Varför ha 3st möten på en halvdag?! Det är galenskap. Skala ner antalet deltagare samt endast EBD och högre ha 1st möte som FÅR ta tid. Anders W sa att det hade mött 750st deltagare över hela Sverige och det stämmer säkert man jag tror att han hade kunna utvinna mer fakta på att träffa 20 personer i 4 timmar som verkligen vill förbättra SAS och förstår vad dessa möten skall handla om. Dessa möten skall inte handla om "varför blev inte jag uppgraderade som EBG när det fanns platser kvar i business class" Käbbel, käbbel och åter käbbel.
Nedan finner ni punkter som diskuterades och jag bara konstatera att detta är en tunn agenda och utan några direkta svar från SAS.

  • Presentation av SAS medarbetare
  • Anders W pratar om att SAS hade världens vackraste flygvärdinna 195X som fick vara med på time magazine framsida.
  • Presentation av SAS siffor 2016. SAS har fler som reser med dem och det beror mest på att det har kommit nya longhaul linjer. Yielden ner 9,4%
  • SAS och GOT. SAS har ungefär 19% av alla pax från GOT. SAS kunde inte redogöra enligt mig vad deras strategi är för GOT.
  • Största rutterna från GOT är: Stockholm, London, Helsinki.
  • London rutten stängdes pga att det inte tjänande några pengar på rutten. old news men nya deltagare är fortsatt upprörda. SAS ändrar i sin tidtabell igen att man connecta via CPH till LHR på morgon så man landar 09,50 i London.
  • Gate 18G, remote stand. Vi framförde att vi inte gillar att ofta tidig samt sena flyg blir remote stand trots jet maskiner. Vilken gör att man skapar irritation på utresa samt att vi förlorar tid hemresan samt att valken norsken eller BRA här detta upplägg från GOT.
  • SAS kommer fortsatt satsa på Umeå.
  • SAS fick frågan hur det tänker när det startar nya linjer då fler och fler linjer försvinner till industristäder.
  • Diverse diskussion om ATR maskinerna. Ingen gillar dem, deltagare säger att vi förstår att det är connention som gäller för oss i GOT men det är bättre att åka LH, KLM etc med en rikligt jet maskin än ATR med allt var innebär. old news.
  • Vanliga snackat om att prioboarding inte funkar, vanliga svaret att snart kommer lösningen med zon indelat boarding samt teknisk lösning som hjälper gate personal etc etc(typ samma svar som vi fick DEC 2015) old news
  • Hemsidan, tanken är god med att ha samma grundsystem som skall kunna tala med alla SAS tekniska delar. *A award/multicity kommer komma tids nog online, Annars var detta som sagt mest bara en person som försökte motivera att mindre bra fungerade hemsida just nu samt att indierna som gör jobbet läser via google translate på BC vilka buggar som finns. Folk framförde att man vill kunna söka på endast plus biljetter, SAS hemsida visar INTE om flyget är fullt utan då visar det endast att det inte finns någon flygning aktuell dag. Parodi rakt igenom ...
  • Poäng Upgrade. Vissa tyckte inte detta fungerade andra tyckte att det fungerade ... SAS sa att det skall fungera! (meningslöst rakt igenom)
  • SAS kampanjer med låga priser skall även innefatta Göteborg som start plats inom snar framtid.

Summering:
Jag är ledsen att behöva skriva detta men det här mötet gav varken oss eller SAS något.

Vi fick inte veta det vi ville om nya förändringar som nedläggning av lounge och FT på outstations, vad tanken är med EBD eller något annat heller för den delen. SAS hade säkert 7-10 medarbetare med sig men det vara bara kapitalförstöring rakt igenom....

SAS behöver tänka om vad ordet "dialog" skall innefatta för dem, behövs ett helt nytt setup!
Tack för sammanfattningen även om det är tråkigt att det inte fungerar bättre på dessa möten.
 
Eftersom jag inte själv varit på någon av dessa möten baserar jag mina funderingar på vad jag läst i detta forum.

Det känns överlag som det är en otydlig agenda. Vad vill SAS med mötena? Bjuda på läsk och kakor? Vilken målgrupp har de? Att bara bjuda in EBG och EBD är så klart ett sätt att begränsa urvalet (de har ju trots allt en del kunder) - men det är inte alltid säkert att just vi representerar kundkretsen bäst... ;)

Jag tycker nog en del frågor som nämns ovan faktiskt har en relevans att ställas men SAS behöver bli smartare på hur de besvarar dem.

Exempelvis jag tycker hemsidan är en katastrof. Att då ta upp en person på scen som försöker försvara sig blir som nämns ovan en parodi. En sådan diskussion skall en moderator snabbt avbryta.
Att folk tar upp personliga exempel då de inte blivit uppgraderade är löjligt men frågan kan ställas om i stil med hur SAS ser på möjligheterna till uppgradering så länge det finns tomma platser. Det svaret hade varit intressant att lyssna på. En vass person på SAS hade då svarat att det inte är en rättighet att bli uppgraderad och vill du vara garanterad plats i Business-kabinen är det lämpligast att betala för att sitta där. Alternativt faktiskt svara på frågan hur de ser på uppgraderingar. Det tror jag många av oss skulle vara intresserade av.

Med mera med mera...

Jag tycker SAS skall försöka vända dessa möten till att identifiera hur SAS kan bli bättre och därmed ett mer livskraftigt bolag. Det låter som om de dessutom behöver begränsa antalet deltagare på något sätt och dessutom kanske förlänga dem. Detta kanske skulle vara en fråga på nästa möte? ;)
 
Toppen