Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Det jobbiga var att nästa direktflight gick 1935. Alternativt tagit en flight tillbaka till CPH->ARN->TXL kl 13.

Det var lite svettigt i någon minut...

T_T

Resplanen den 23 januari
SK1455 OSL-CPH 10:00-11:10
SK1420 CPH-ARN 11:45-12:55
SK963 ARN-HKH 13:50-07:10+1

Verkligheten
Towbacktrucken fastnar i vår 738 och efter en halvtimme kommer vi iväg. Skojfrisk norsk pilot meddelar att det kommer gå bra, för i luften ska det flygas fort. Landar på CPH 11:33 på gate B4. Nästa flight avgår från B4. Tio meters promenad och SK1420 avgår 12:10 och landar på ARN 13:30. Hela 24 passagerare ombord på SK1420 ska med SK963 till HKG. Alla rusar enligt mycket tydliga instruktioner från E3 till F58. Vi avgår 13:57, två minuter efter utsatt tid.

Redan ombord på första flighten till CPH inser jag att vårt incheckade bagage absolut inte kommer samtidigt som oss till Hongkong. Och att vi förmodligen inte hinner få det innan vi flyger med KE på annan biljett till NAN.

Någonstans över Åland meddelar personalen att allt bagage hunnit lastas ombord på SK963.

Väl framme i Hongkong kommer våra väskor bland de absolut första på bandet.

Underbart hanterat!

Minns när Lufthansa fipplade bort vårt bagage på FRA förra året och vi fick vänta på det i två dygn i Kroatien.

För tusan, SAS, ni kan ju när ni verkligen vill.. Dagens tur i SAS Plus till Bryssel var nog en av de bästa kortdistansare jag haft på länge, kanske sedan dess de avskaffade business. Kändes att det var på rätt väg redan vid "välkommen ombord". Visst kan det ha haft med att det var väldigt låg beläggnig (bara 3 i plus) att göra, men ändå.

Hel rad till mig själv? Check. Varm handduk? Check. Diamond-welcome i Plus? Check. Den där berömda bordsduken? Check. Servering från galley istället för vagn? Check. En matlåda som faktiskt var riktigt bra? Check (brisket med rotfrukter). Mikkeler i riktiga glas? Check. Upprepad fika-påfyllande med ett leende? Check. Allmänt väldigt trevlig crew? Check. (1 norsk och 3 svenska)

Dessutom parkerad vid gate nästan 10 minuter före tidtabell. Och väskan låg på bandet innan jag var framme (visst, det är långt att gå i Bryssel, men..)

Det går ju. Tänk om det kunde vara så bra (eller åtminstone i närheten - jag kan acceptera att det blir lite lägre servicegrad när det är 30 pers vs 3) varje gång. Och tänk om jag inte behövde skriva om en sådan upplevelse i "det här gjorde ni bra", utan det var standard...

För tusan, SAS, ni kan ju när ni verkligen vill.. Dagens tur i SAS Plus till Bryssel var nog en av de bästa kortdistansare jag haft på länge, kanske sedan dess de avskaffade business. Kändes att det var på rätt väg redan vid "välkommen ombord". Visst kan det ha haft med att det var väldigt låg beläggnig (bara 3 i plus) att göra, men ändå.

Hel rad till mig själv? Check. Varm handduk? Check. Diamond-welcome i Plus? Check. Den där berömda bordsduken? Check. Servering från galley istället för vagn? Check. En matlåda som faktiskt var riktigt bra? Check (brisket med rotfrukter). Mikkeler i riktiga glas? Check. Upprepad fika-påfyllande med ett leende? Check. Allmänt väldigt trevlig crew? Check. (1 norsk och 3 svenska)

Dessutom parkerad vid gate nästan 10 minuter före tidtabell. Och väskan låg på bandet innan jag var framme (visst, det är långt att gå i Bryssel, men..)

Det går ju. Tänk om det kunde vara så bra (eller åtminstone i närheten - jag kan acceptera att det blir lite lägre servicegrad när det är 30 pers vs 3) varje gång. Och tänk om jag inte behövde skriva om en sådan upplevelse i "det här gjorde ni bra", utan det var standard...
Det låter ungefär som du beskriver min resa till Bryssel för 1½ vecka sedan, jag satt dock i Go och fick motsvarande service förutom maten och duken (det går att få glas-glas om man ber snällt även i Go)

Det låter ungefär som du beskriver min resa till Bryssel för 1½ vecka sedan, jag satt dock i Go och fick motsvarande service förutom maten och duken (det går att få glas-glas om man ber snällt även i Go)

Jag fick plast glas i plus på väg hem ifrån Bryssel i måndags. Jag såg inga glas-glas. Är det vanligt med det på Sas??

Jag fick plast glas i plus på väg hem ifrån Bryssel i måndags. Jag såg inga glas-glas. Är det vanligt med det på Sas??
Vi fick plastglas men frågade specifikt efter glas-glas i och med att ölen smakar bättre då och det var inga problem för besättningen att lösa det, vi var å andra sidan bara 50 pers ombord.

SK2167 ARN - GOT idag: helt enkelt perfekt!

- Smidigt checkin av 2 väskor vid T4. 20 sekunder väntedtid kanske.
- Ingen kö vid (fasttrack) security
- I loungen erbjuds idag även lite morötter, gurka och typ guacamole. Trevligt med lite omväxling.
- Priority boarding fungerade fakstiskt
- Trevlig crew
- Dubbla seatblock för mig som flög i Plus
- Wi-Fi onboard!
- Priority bagage fungerade nästan perfekt

Dessutom och med denna flyg (nummer 13 under januari månaden) kvalificerade jag mig till EBD :cool:

Attachments

• image.jpeg
    image.jpeg
    52,5 KB · Visningar: 223
Toppen