Det har vært uro hos Blue1-crew lenge, de har allerede blitt kuttet i 2,3 og 4 lenge (mange maskiner har blitt utfaset, det er vel bare 3-4 igjen). Men du sier at hvis man ikke trives så bør man ta semester - mener du da at det er bedre at flyvningen din blir kansellert? Så grusomt er det vel ikke å få en 5 minutter sein kaffe?

For om man ikke har crew, da kan ikke flyvningen gjennomføres.
Joda, man kan kalle ut noen fra standby hvis man har cabin på standby, de sitter i Helsinki og må da flys til Stockholm. Dermed har man minst en 1 timers delay. Eller så kan man sette inn en SAS-maskin med SAS-crew, denne må frigjøres fra et sted og crewet kalles inn fra standby. Med flaks har man en maskin stående i reserve på Arlanda og man får tauet det til gate, lastet om baggasje, catering må levere mat, man må få fuel, man må få klargjort flyet, man må få ny loadsheet med vekt og balanse siden man har byttet fly, crewet får gjort briefing og man får filet ny flightplan - kanskje har man "bare" en delay på 1 time. Men så skal man jo til London, og hvis du begynner å bli forsinket dit kan du havne i slot-kø siden din originale "åpning" for å komme inn i trafikkmønsteret og parkering på LHR forsvant, så du må flettes inn på en annen plass hvor de har tid. Resultatet: enda mer forsinkelser. Og dette kan gå utover andre senere på dagen siden flyet kanskje skulle i produksjon til København.
Bare for å sette det litt i perspektiv. Nå er det jo litt spesielt med Blue1 siden de er kuttet inn til beinet og det er noen knappe uker før det skrives det siste kapittelet - men det er nå en gang sånn.