Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Flög till Moskva i helgen, i SAS Plus. Bokning gjord i oktober innan nya intjäning fanns. Kom hem i söndags. Igår hade bara poängen för fredagens flight dit kommit in. Trots det mailar jag guldsupporten för att be dem om poäng enligt gamla tabellen. Tar en timme sedan har jag 1250 baspoäng till på kontot, imponerande.
Jag var tyvärr lite beredd på en email-fight, men tji fick jag. Bra!
 
Fick flighten från Shanghai till Stockholm i plus (via CPH) inställd och blev kvällen innan re-routad via Moskva med Aeroflot i Economy som faktiskt kom iväg trots tyfonen (det enda planet som lyfte den dagen tror jag).

Fick ersättning om 400Euro för besväret och nedgraderingen men det tog ett jäkla tag att få ursprungspoängen på kontot, vilket mest berodde att jag var ute i fel forum, fick fightas länge med EBRETRO utan framgång, ringde till slut kundtjänst som hänvisade till formuläret på hemsidan, och 2 timmar senare fick jag mejl om att poängen fanns på kontot.

Är EBD.
 
Dagens CPH-LHR SK501 perfekt prio boarding + en "full" A319 men jag fick ändå seatblock som Diamant. Problem och förening uppstod men all info gavs både om den var bra eller dålig.

Återkommer imorgon med en mindre bra SK506......
 
När Stockholms gänget @fcx, @Gustav Jonsson @bnr med kompis och jag åkte hem från London med SK528 på lördagen, blev det en kanonresa tack vare pursern Lena, hon och hennes kollerger jobbade hela tiden, var alltid ute i kabinen och såg till att vi passagerade blev uppmärksammad när vattnet, kaffet, osv. var slut frågades om vi ville ha något mera, Lena tog sig även tid att diskutera med oss passagerare som har "massor" av frågor och synkpunkter när det gäller flyg och SAS i synnerhet.
Som passagerare så märktes det så väl att hon gick in för sitt jobb, och hon sa "jag älskar mitt jobb".
Tack Lena från gänget på rad 4!

Vill även som den första säga välkommen till BC Lena, du skulle ju in och titta vad detta var för något..

Jag älskar mitt jobb, den attityden hade inte pursern på vägen ut till London med SK525 i lördags, flygningen utfördes av Blue1, och kabinchefen hade nog mer i sina tankar "jag hatar mitt jobb och passagerarna där ute i kabinen. Efter den nödvändiga turen med vagnen och utdelning av frukostlådor samt sälj till passagerna i GO så satt man sig ner och pratade med varandra, det finns ingen gardin mellan gallery och kabinen på Boeing 717, passagerarna ser hela tiden vad besättningen gör och inte gör!
En kille på 1C trycket på knappen ( han ville ha mer kaffe) och det tog säkert 5 minuter innan någon uppmärksammade att det var en passagerare som hade ett önskemål.
Vid minst två tillfällen så flög vi med öppna luckor för hatthyllan, detta observerades av besättningen, efter en 10-15 minuter så kom en manlig CC och stängde dem.
Noteras skall att inte @fcx var med på SK525, han åkte dagen före.

Det kanske är oro bland personalen på Blue1, vad som kommer att hända nu när alla Boeing 717 är sålda, jag har inte en aning om det, men om man inte trivs med jobbet och känner oro, så är det nog bästa att ta några dagar semester!
 
Det kanske är oro bland personalen på Blue1, vad som kommer att hända nu när alla Boeing 717 är sålda, jag har inte en aning om det, men om man inte trivs med jobbet och känner oro, så är det nog bästa att ta några dagar semester!

Det har vært uro hos Blue1-crew lenge, de har allerede blitt kuttet i 2,3 og 4 lenge (mange maskiner har blitt utfaset, det er vel bare 3-4 igjen). Men du sier at hvis man ikke trives så bør man ta semester - mener du da at det er bedre at flyvningen din blir kansellert? Så grusomt er det vel ikke å få en 5 minutter sein kaffe? :) For om man ikke har crew, da kan ikke flyvningen gjennomføres.
Joda, man kan kalle ut noen fra standby hvis man har cabin på standby, de sitter i Helsinki og må da flys til Stockholm. Dermed har man minst en 1 timers delay. Eller så kan man sette inn en SAS-maskin med SAS-crew, denne må frigjøres fra et sted og crewet kalles inn fra standby. Med flaks har man en maskin stående i reserve på Arlanda og man får tauet det til gate, lastet om baggasje, catering må levere mat, man må få fuel, man må få klargjort flyet, man må få ny loadsheet med vekt og balanse siden man har byttet fly, crewet får gjort briefing og man får filet ny flightplan - kanskje har man "bare" en delay på 1 time. Men så skal man jo til London, og hvis du begynner å bli forsinket dit kan du havne i slot-kø siden din originale "åpning" for å komme inn i trafikkmønsteret og parkering på LHR forsvant, så du må flettes inn på en annen plass hvor de har tid. Resultatet: enda mer forsinkelser. Og dette kan gå utover andre senere på dagen siden flyet kanskje skulle i produksjon til København.

Bare for å sette det litt i perspektiv. Nå er det jo litt spesielt med Blue1 siden de er kuttet inn til beinet og det er noen knappe uker før det skrives det siste kapittelet - men det er nå en gang sånn.
 
Det har vært uro hos Blue1-crew lenge, de har allerede blitt kuttet i 2,3 og 4 lenge (mange maskiner har blitt utfaset, det er vel bare 3-4 igjen). Men du sier at hvis man ikke trives så bør man ta semester - mener du da at det er bedre at flyvningen din blir kansellert? Så grusomt er det vel ikke å få en 5 minutter sein kaffe? :) For om man ikke har crew, da kan ikke flyvningen gjennomføres.
Joda, man kan kalle ut noen fra standby hvis man har cabin på standby, de sitter i Helsinki og må da flys til Stockholm. Dermed har man minst en 1 timers delay. Eller så kan man sette inn en SAS-maskin med SAS-crew, denne må frigjøres fra et sted og crewet kalles inn fra standby. Med flaks har man en maskin stående i reserve på Arlanda og man får tauet det til gate, lastet om baggasje, catering må levere mat, man må få fuel, man må få klargjort flyet, man må få ny loadsheet med vekt og balanse siden man har byttet fly, crewet får gjort briefing og man får filet ny flightplan - kanskje har man "bare" en delay på 1 time. Men så skal man jo til London, og hvis du begynner å bli forsinket dit kan du havne i slot-kø siden din originale "åpning" for å komme inn i trafikkmønsteret og parkering på LHR forsvant, så du må flettes inn på en annen plass hvor de har tid. Resultatet: enda mer forsinkelser. Og dette kan gå utover andre senere på dagen siden flyet kanskje skulle i produksjon til København.

Bare for å sette det litt i perspektiv. Nå er det jo litt spesielt med Blue1 siden de er kuttet inn til beinet og det er noen knappe uker før det skrives det siste kapittelet - men det er nå en gang sånn.

Man kan ta en lång omväg för att hämta upp crew i ett annat land, precis som man kan ta en lång omväg för att avsiktligt missförstå.
 
Man kan ta en lång omväg för att hämta upp crew i ett annat land, precis som man kan ta en lång omväg för att avsiktligt missförstå.

Crew puttes i 9,5/10 tilfeller på rutefly - og jeg håper du fikk med deg perspektiv-delen på slutten ;)
 
Toppen