Skriver detta här istället för att göra en reserapport för, well, jag är lat

Och dessutom har jag inga bra bilder. Beklagar.
Jag bokade i höstas en t/r med SAS till New York, och när jag bokade listades nya kabinen. För ett par veckor sedan var båda flygen ändrade till gamla kabinen. Men 1-2 dagar före avgång av respektive flyg, så byttes det till nya kabinen igen, så jag har nu fått chansen att prova Erik Viking två gånger, SK903 respektive SK908. Score! Extra bra att få provat både en dagflygning och en natt.
Man är ju generellt lite "hälsosamt skeptiskt" mot nyheter från SAS tyvärr, men den här gången tycker jag faktiskt man har fått till det riktigt, riktigt bra. Hittills i år har jag hunnit med att testa transatlantisk business på, i ordning, Lufthansa nya (A380), United (continental-style stolar på 787), Swiss (A330) och Air Canada ("halvgamla" konfigurationen, alltså snedställda 1-1-1 på A330), samt gamla SAS. Och jag måste säga att av dessa så är det i min mening bara Uniteds hårdvara som kommer ens i närheten av nya SAS-stolen. Med ganska god marginal. Dessutom saker som att alla platser har direktaccess till gången, så man slipper klättra eller bli klättrad över och WiFi som ingår (och faktiskt fungerade klockrent hela vägen över atlanten). Men visst lite färgad är man ju av att det är helt nya stolar, men åtminstone LH har ju nästan helt nya också (däremot har ju tex LX varit med ett tag).
Samma sak gällde faktiskt servicen, hade riktigt bra United-crew från Houston på den turen, och norsk/svensk respektive norsk på Erik Viking, och servicen var lysande i båda de fallen. Den var naturligtvis bra på LH/LX/AC också, men inte lika bra. Men det behövs nog lite fler mätpunkter för att vara säker, eftersom den delen faktiskt handlar om personer, och alla kan ha en dålig dag.
Kan för övrigt också meddela att även om jag tyckte den där "hästens-madrassen" man får såg och kändes väldigt tunn ut när man fick den, så gjorde den precis den lilla skillnad som behövs för att "mjuka ut" stolen i ligg-läget. Var lite skeptisk förut, och visst är den inte jätteviktigt, men det är en liten detalj som piffar till det.
Det märks att besättningarna fortfarande är lite i "inlärningsstadiet" - på min SK908 nu idag var det några som efter en hel del provande lärde sig att laddningsuttagen för vanliga elkontakter resprkive de för USB-laddning styrs av olika switchar och slås på/av individuellt... Men på samma sätt noterade jag också, som någon tidigare skribent också gjort, att det märks att besättningen tycker det är kul att få leverera den bättre produkten i nya kabinen. Och det får man ju förstå.
SAS pratar om "business i världsklass". Enligt min, högst subjektiva naturligtvis, åsikt så levererar de med besked. Känns riktigt kul att flyga SAS business longhaul igen framöver, när de väl får utrullat till alla flygplanen (lite väl mycket roulette just nu, för gamla stolen är ju verkligen inte rolig längre).