Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Flög NCE-ARN igår och efter vad som hände dan innan bara ett par hundra kilometer därifrån så kanske stämningen var något spänd bland en del. En viss Gunnar (tror jag han hette) gjorde dock sitt allra bästa med att lätta upp den genom att hålla en lättsam och humoristisk säkerhetsgenomgång. Att bara lämna manus för en sekund med nåt litet annorlunda instick gjorde säkert att uppmärksamheten på flygvärdinnorna i mittgången ökade markant. Så enkla medel för att få folk att slappna av lite.

Överlag så hade jag gärna flugit med den här herren fler gånger, otroligt vältalig och med den vänaste av radioröster. Såna här kriterier borde vara ett stort plus vid jobbintervjuer hos SAS.

Blev förvånad i dag då det damp ned ett mail från SAS. Jag hade tydligen köpt en Eurobonusbiljett mellan Stockholm och Östersund. Visade sig att man hade dragit poängen från mitt EB konto och inte från det konto som det skulle vara. Tur att man har kolla på sina mail... Nu löste det sig ju på ett bra sätt. Poängen är inte i samma system som biljetterna utan i ett alldeles eget system där personalen på SAS måste dra poängen manuellt.

Skriver detta här istället för att göra en reserapport för, well, jag är lat :p Och dessutom har jag inga bra bilder. Beklagar.

Jag bokade i höstas en t/r med SAS till New York, och när jag bokade listades nya kabinen. För ett par veckor sedan var båda flygen ändrade till gamla kabinen. Men 1-2 dagar före avgång av respektive flyg, så byttes det till nya kabinen igen, så jag har nu fått chansen att prova Erik Viking två gånger, SK903 respektive SK908. Score! Extra bra att få provat både en dagflygning och en natt.

Man är ju generellt lite "hälsosamt skeptiskt" mot nyheter från SAS tyvärr, men den här gången tycker jag faktiskt man har fått till det riktigt, riktigt bra. Hittills i år har jag hunnit med att testa transatlantisk business på, i ordning, Lufthansa nya (A380), United (continental-style stolar på 787), Swiss (A330) och Air Canada ("halvgamla" konfigurationen, alltså snedställda 1-1-1 på A330), samt gamla SAS. Och jag måste säga att av dessa så är det i min mening bara Uniteds hårdvara som kommer ens i närheten av nya SAS-stolen. Med ganska god marginal. Dessutom saker som att alla platser har direktaccess till gången, så man slipper klättra eller bli klättrad över och WiFi som ingår (och faktiskt fungerade klockrent hela vägen över atlanten). Men visst lite färgad är man ju av att det är helt nya stolar, men åtminstone LH har ju nästan helt nya också (däremot har ju tex LX varit med ett tag).

Samma sak gällde faktiskt servicen, hade riktigt bra United-crew från Houston på den turen, och norsk/svensk respektive norsk på Erik Viking, och servicen var lysande i båda de fallen. Den var naturligtvis bra på LH/LX/AC också, men inte lika bra. Men det behövs nog lite fler mätpunkter för att vara säker, eftersom den delen faktiskt handlar om personer, och alla kan ha en dålig dag.

Kan för övrigt också meddela att även om jag tyckte den där "hästens-madrassen" man får såg och kändes väldigt tunn ut när man fick den, så gjorde den precis den lilla skillnad som behövs för att "mjuka ut" stolen i ligg-läget. Var lite skeptisk förut, och visst är den inte jätteviktigt, men det är en liten detalj som piffar till det.

Det märks att besättningarna fortfarande är lite i "inlärningsstadiet" - på min SK908 nu idag var det några som efter en hel del provande lärde sig att laddningsuttagen för vanliga elkontakter resprkive de för USB-laddning styrs av olika switchar och slås på/av individuellt... Men på samma sätt noterade jag också, som någon tidigare skribent också gjort, att det märks att besättningen tycker det är kul att få leverera den bättre produkten i nya kabinen. Och det får man ju förstå.

SAS pratar om "business i världsklass". Enligt min, högst subjektiva naturligtvis, åsikt så levererar de med besked. Känns riktigt kul att flyga SAS business longhaul igen framöver, när de väl får utrullat till alla flygplanen (lite väl mycket roulette just nu, för gamla stolen är ju verkligen inte rolig längre).

Ska flyga i C till SFO på tisdag så får hoppas det är lika bra då. :)

Det är samma koncept för serveringen i C på alla longhauls, så det lär du få. Det ser bra ut och det är trevligt, men jag hävdar fortfarande att det tar på tok för lång tid att genomföra serveringen.

Tiden för servering är ett stort problem, speciellt på de kortare rutterna Ewr, iad, ord.
Ikväll åker jag ORD-CPH avgång 22.05 i C. Hoppas serveringen går snabbare så det ges tillfälle att sova ikapp lite.

Problemet här är väl att vad en gillar inte nödvändigtvis gäller för alla. Skulle det vara viktigt med extra sömn skulle jag välja ett bolag som erbjuder Sleeper Service. Även SAS erbjuder ju lättare förtäring ombord för den som vill sova. Tror inte på idén att "skynda på" serveringen för att en eller flera passagerare vill det.

Det går att "skynda på" den *om* man har nog personal för det. Men var det dessutom inte någon som skrev att sas dragit ner en cc på longhaul?

Den "amerikanska modellen" fungerar rätt bra här om man anpassar den. Alltså att hålla koll på individuella passagerare och rycka tallriken omedelbart man är klar. Anpassningen som krävs är att man (till skillnad från den normala amerikanska modellen) då också serverar nästa rätt direkt utan att vänta.

Vill minnas att United körde/kör ungefär den modellen.

Men det kräver mer personal. Man tar upp alla beställningar i förväg, men sedan måste man springa och servera individuellt istället för att rulla upp och ner i gången med vagnen.

Problemet här är väl att vad en gillar inte nödvändigtvis gäller för alla. Skulle det vara viktigt med extra sömn skulle jag välja ett bolag som erbjuder Sleeper Service. Även SAS erbjuder ju lättare förtäring ombord för den som vill sova. Tror inte på idén att "skynda på" serveringen för att en eller flera passagerare vill det.

Alltså, på utresan till Tokyo var jag klar med förrätten innan de serverat de första fem raderna. Sedan är det en låååång väntan innan man får huvudrätt. Och under tiden sitter man med ett bord som inte går att få undan, så man kommer inte ut ur stolen heller.

• Gilla
Reactions: fcx
Alltså, på utresan till Tokyo var jag klar med förrätten innan de serverat de första fem raderna. Sedan är det en låååång väntan innan man får huvudrätt. Och under tiden sitter man med ett bord som inte går att få undan, så man kommer inte ut ur stolen heller.
Hahaha! Du och jag äter nog på olika sätt tror jag. Men jag förstår vad du menar, detta har stört mig även på kärran till Bangkok där måltiden var slut 02:00 svensk tid.

Toppen