Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Hahaha! Du och jag äter nog på olika sätt tror jag. Men jag förstår vad du menar, detta har stört mig även på kärran till Bangkok där måltiden var slut 02:00 svensk tid.

Säkert, men det finns ingen förrätt som kan ta så lång tid att äta att det inte blir en onaturligt lång konstpaus fram till huvudrätten om SAS serverar den ombord. Som sagt, upplägget är trevligt men det tar för lång tid.

SAS briljerade här om dagen, skulle hem till Luleå från Arlanda med 15:10 planet, lyckades med mina tågbyten så jag var där just innan 14.
Det går ett plan 14:05 eller nått sånt, sprang till den gaten som precis skulle stänga och frågade om det gick att komma med. Givetvis, om du har en Plus biljett vi har inte stängt dörren ännu var svaret. Sprang ombord, fick en hel rad i Plus och hörde dörren stängas bakom mig. Så då han jag hem och säga hej tillungarna innan det var dags att gå på ett kvällsmtöe. Tack SAS: :)

Igår blev morgonflighten till Amsterdam inställd. Jag blev, som de flesta andra resenärerna, ombokade till eftermiddagsflighten. Vid servicedesken så vägrade SAS att boka om mig till KLM flighten. Jag ringde då resebyrån som på tre minuter lyckades övertala SAS att boka om mig till KLM flighten. Jag hann till mina möten. Bra jobbat SAS - trist att det krävdes hjälp av resebyrån för att få till det.

Igår blev morgonflighten till Amsterdam inställd. Jag blev, som de flesta andra resenärerna, ombokade till eftermiddagsflighten. Vid servicedesken så vägrade SAS att boka om mig till KLM flighten. Jag ringde då resebyrån som på tre minuter lyckades övertala SAS att boka om mig till KLM flighten. Jag hann till mina möten. Bra jobbat SAS - trist att det krävdes hjälp av resebyrån för att få till det.
Bra jobbat? Detta borde ju gå under värdelös hantering av SK.

Är det inte resebyrån som borde få ett bra jobbat!?

Säkert, men det finns ingen förrätt som kan ta så lång tid att äta att det inte blir en onaturligt lång konstpaus fram till huvudrätten om SAS serverar den ombord. Som sagt, upplägget är trevligt men det tar för lång tid.

Dagens flight hem från NRT var avsevärt bättre. Det tog ganska exakt 20 minuter från att man började servera förrätten tills dess att huvudrätten började delas ut. Den stora skillnaden var att kabinfaktorn såg ut att vara runt 50% istället för 100% som den var på utresan. Mao, det nya matkonceptet kommer nog att fungera lysande i den nya kabinen men är lite för långsamt för den gamla som har fler platser.

Fö ska SAS ha en eloge för att man höll lite på SK1408 så att vi som kom med NRT-kärran hann med. Tyvärr hann inte bagaget med, men SAS fixade utkörning till mig redan ikväll, så strax bör det dyka upp en taxi med min väska. Bra jobbat SAS!

Tiden för servering är ett stort problem, speciellt på de kortare rutterna Ewr, iad, ord.
Ikväll åker jag ORD-CPH avgång 22.05 i C. Hoppas serveringen går snabbare så det ges tillfälle att sova ikapp lite.

Från start till fördrink ca 40-45min. Inte OK, speciellt inte när det är 15 pers i C

Det tar som sagt för lång tid att få igång servicen när det finns en del folk i kabinen, i alla fall på utresan mellan CPH-NRT. Minns att jag fick min varmrätt när vi började närma oss vita havet.

Dagens kvällsflyg från Ängelholm till Arlanda var ganska rejält försenat, kopplat till väder. Tack vare detta var det 15-20 personer som fick väldigt tight anslutning till Sundsvall och Kiruna (tror jag det var).

Kabinpersonalen inventerade noggrannt vilka dessa var (pratade såvitt jag kunde se individuellt med alla). Sedan förklarade man situationen för alla och bad med föredömlig tydlighet alla övriga passagerare att sitta kvar tills just dessa klivit av. Påminde om detta även direkt före gate, och meddelade tydligt efteråt när det var ok för övrigt att kliva av.

Själv hade jag slutstation på Arlanda så jag fick från rad 3 sitta någon minut extra för deras skull, men det gör mig inget.

Men det som framförallt var snyggt hanterat var just väldigt tydligt information till alla om allt. Riktigt bra jobbat av besättningen!

Toppen