Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

I alla fall de som flyger på sammanhängande biljetter ;) Men kanske inte på dem som ska vidare med andra transportsätt eller andra fly. Nu är väl Manchester inte en jättestor anslutningsflygsplats för SAS och Star Alliance så det kanske inte är ett enastående stort problem i detta fall.

I alla fall de som flyger på sammanhängande biljetter ;) Men kanske inte på dem som ska vidare med andra transportsätt eller andra fly. Nu är väl Manchester inte en jättestor anslutningsflygsplats för SAS och Star Alliance så det kanske inte är ett enastående stort problem i detta fall.
Nar vi anda pratar om just detta, hur ofta och hur lange vantar dom pa sena connections?

Jag tycker faktiskt det händer lite då och då - eller åtminstone är detta vad som kommuniceras. Men det är så klart att när någon kommer inflåsandes i kabinen 10 minuter efter normal avgångstid så tror jag det ligger lite sanning i det.

SAS i Stockholm tillhör absolut de "bättre" i detta avseende, dvs där hör jag det oftast. Men så är ju SAS det bolag jag trots allt reser oftast med.

På Heathrow märker jag att det förekommer hos BA, men oftast säger inte piloten något om anledningen till förseningen så man vet inte om det är den egentliga orsaken eller om det är något annat som strular.

Jag har varit pa en BA flight fran Manchester till Heathrow dar vi vantade pa connections fran SunAir (eller vad deras scandinaviska bolag heter) fran Billund - detta var atminstonde 20 minuter.

Finnair daremot verkar inte bry sig alls, jag har projektkollegor som missat sin anslutning i Helsingfors trots att de varit i tid till gaten. Tydligen sa bestammer Finnair redan innan landning om de bedoms hinna eller inte, sa nar de sprungit som tokar genom hela flygplatsen och anlant innan gaten stangts sa har de redan blivit ombokade. Det ar dessutom sista flyget ut och planet parkerar over natten pa destinationen - darfor kan man ju tycka att det vore lampligt att vanta? Speciellt som de ibland ar 10 eller fler som skall med.

Finnair daremot verkar inte bry sig alls, jag har projektkollegor som missat sin anslutning i Helsingfors trots att de varit i tid till gaten. Tydligen sa bestammer Finnair redan innan landning om de bedoms hinna eller inte, sa nar de sprungit som tokar genom hela flygplatsen och anlant innan gaten stangts sa har de redan blivit ombokade. Det ar dessutom sista flyget ut och planet parkerar over natten pa destinationen - darfor kan man ju tycka att det vore lampligt att vanta? Speciellt som de ibland ar 10 eller fler som skall med.
Det kan ju vara på grund av curfew där flygplatsen stänger innan de hunnit landa, så då är det förmodligen bättre att lämna efter 10 passagerare än att ställa in flygningen.

Jag är rätt säker att man gör en koll på det som är billigast, alla gånger jag varit med om att man väntat så har det varit många resenärer som ska vidare.

Tack till det helnorska crewet endast bestående av kvinnor på SK908 i söndags från EWR till OSL, som gjorde min och flickvännens resa i SAS Plus till en mycket bättre resa än den vi hade i SAS Business på SK909 från CPH till EWR några dagar tidigare. Dessutom klarade crew en sådan enkel sak som att låta dem i Business gå av först - något dem inte klarade på SK909..

För övrigt satt den norska prinsen i Business på rad 1 och såg nöjd ut när han lämnade LN-RKO och hoppade in en svart Mercedes från Avinor.

Gick prinsen av sist av business class-passagerarna eller var han först av - och kanske var det just han som såg till att prioriterad avstigning fungerade. ;)

För övrigt är det nog inte ett problem jag upplevt på SAS longhaul utan tycker de har varit ganska duktiga på att tömma C-kabinen innan resten får gå av.

Gick prinsen av sist av business class-passagerarna eller var han först av - och kanske var det just han som såg till att prioriterad avstigning fungerade. ;)

För övrigt är det nog inte ett problem jag upplevt på SAS longhaul utan tycker de har varit ganska duktiga på att tömma C-kabinen innan resten får gå av.

Prinsen gick av som en av de första. Jag har också upplevt att det fungerar bra, annars. Det var bara det att jag hade en dålig upplevelse på SK909 och blev glad för att det fungerade igen på SK908.Det finns hopp! :)

Toppen