Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Wow, de följer lagen och tar två månader på sig att göra så, och du berömmer dem?

Har du drabbats av Sockholmssyndromet?

Glöm inte att både SAS och BC.se omfattas av jantelagen! Värdens bästa flygbolag är SAS, värdens bästa bil är Volvo. Dessutom ska man minsann vara glad för det lilla. Annars kommer nån förstå-sig-påare och förklarar att det inte är fel på SAS - utan på dina förväntningar. :rolleyes:

Nja, Stockholmssyndromet har jag inte drabbats av ännu. Jag har bara sänkt mina förväntningar på SAS till samma nivå som deras främsta konkurrenter Norwegian och Ryanair. Då kan man nämligen ibland överraskas positivt av SAS samtidigt som man slipper att bli besviken alla de gånger de väljer att inte leverera vad som utlovas.

Det är bara korkad människa som förväntar sig att vitt vin genom Sodastream (SAS) ska smaka lika bra som en bra champagne (Singapore Airlines).
På samma sätt förväntar man sig inte att IKEA restaurang ska servera lika god mat som en Michelinrestaurang.

Det spelar ingen roll hur mycket man har betalat när det gäller flygbiljetten.
Man ser ofta att full flex Economy är mycket dyrare än rabatterad Business class, t o m dyrare än rabatterad First class. Så priset och servicenivå/kvalitet hänger inte ihop per automatik.
Om jag har betalat 5000 SEK på en natt på Scandic ska jag förvänta mig att det ska vara bättre än Shangri-La bara för att jag har betalat mer?

Jag flyger med SAS för att det passar min schema (och för SAS EuroBonus Gold förmåner).
När jag flyger med SAS (oavsett kabinklass) förväntar jag mig ingenting annars. De är inte med i "bra Business class produkt/service" tävling på marknaden längre, utan de konkurrerar i en annan segment med Norwegian eller andra LCC.

Återigen, har man felaktig förväntning blir livet surt och det vore olyckligt att leva ett sådant liv.

Jag flyger med SAS för att det passar min schema (och för SAS EuroBonus Gold förmåner).
När jag flyger med SAS (oavsett kabinklass) förväntar jag mig ingenting annars. De är inte med i "bra Business class produkt/service" tävling på marknaden längre, utan de konkurrerar i en annan segment med Norwegian eller andra LCC.

Servicemässigt så tyckte jag deras C produkt var väldigt bra nu i våras till Chicago. Det är väl hårdvaran det är lite si och så med. Betydligt bättre än med Emirates.

Flög idag med SAS SVO-ARN i Plus. Min dotter var bokad på samma plan i Go som UM (unaccompanied
minor) sedan lång tid tillbaka. Snabbt uppgraderade man henne till Plus så att vi fick sitta tillsammans.
Trevlig crew ombord gjorde den korta resan ännu bättre. Jag gillade SAS gamla C men nu har jag sänkt förväntningarna ordentligt och då brukar det bli en positiv överraskning (nästan) varje gång.

Nja, Stockholmssyndromet har jag inte drabbats av ännu. Jag har bara sänkt mina förväntningar på SAS till samma nivå som deras främsta konkurrenter Norwegian och Ryanair. Då kan man nämligen ibland överraskas positivt av SAS samtidigt som man slipper att bli besviken alla de gånger de väljer att inte leverera vad som utlovas.

Jag tycker inte du kan göra dom jämförelserna alls, och speciellt inte i det här fallet.

SAS är ett bolag som ALLTID följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer, och i de allra flesta fall går ärendena inte så långt heller utan regleras som i ditt fall smidigt.

Dom bolag du nämner måste man dra inför domstol för att få sin rätt, så lite vett och sans i jämförelserna borde du kunna ha.

Det är bara korkad människa som förväntar sig att vitt vin genom Sodastream (SAS) ska smaka lika bra som en bra champagne (Singapore Airlines).

Tack doktorn. Jag har alltid funderat på vad Method Traditional som det står på Bernard Massard-flaskorna som SAS serverar betyder, nu vet vi alltså att det är sodastreamat vitt vin....

Mvh
/NotRyan

Last edited:
SAS är ett bolag som ALLTID följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer, och i de allra flesta fall går ärendena inte så långt heller utan regleras som i ditt fall smidigt

Nja - det där är inte helt sant. Jag tillhörde nog en av de första som tog SAS till Allmänna Reklamationsnämnden efter att de vägrat att följa EU264. Detta var dock en del år sedan. När väl ARN hade gett sitt utslag så kontaktade SAS mig och sa helt sonika i telefon att de inte delade ARNs beslut och inte hade för avsikt att följa det.

Ersättningen kom dock ganska många månader senare när SVT (Sverker i Plus) skulle ta upp ämnet eftersom SAS inte ville att sina kunder skulle hamna i kläm och att detta var en diskussionen mellan SAS och ARN.

Jag tycker inte du kan göra dom jämförelserna alls, och speciellt inte i det här fallet.

SAS är ett bolag som ALLTID följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer, och i de allra flesta fall går ärendena inte så långt heller utan regleras som i ditt fall smidigt.

Dom bolag du nämner måste man dra inför domstol för att få sin rätt, så lite vett och sans i jämförelserna borde du kunna ha.

OT

Oj vilken tråkig ton. Inte visste jag att en anpassning av MINA förväntningar på ett servicemässigt sjunkande SAS skulle ha en sådan effekt på någon annan.

Jag jämför ingenting utan har helt enkelt konstaterat att genom att sänka mina förväntningar på SAS till samma nivå som Norwegian och Ryanair så kan jag emellanåt bli positivt överraskad och slipper bli besviken alla de gånger som SAS inte levererar det som utlovas/borde kunna förväntas. Jag tycker att jag tydligt poängterar att det fortfarande finns vissa skillnader mellan dessa lågservicebolag. Om inte annat genom att jag fortfarande reser med SAS när jag måste men inte med Norwegian eller Ryanair.

Har du något belägg för ditt påstående om att SAS ALLTID följer ARN:s rekommendationer samtidigt som du underförstått påstår att Norwegian och Ryanair så gott som ALDRIG följer samma rekommendationer? Vare sig Norwegian eller Ryanair återfinns än så länge på Råd&Rön "svarta listan" över företag som väljer att inte följa ARN:s rekommendationer.

Även om det säkert bara är en tidsfråga innan Norwegian hamnar på listan så tycker jag att man bör hålla sig till fakta och inte dömma på förhand. Eller för att citera dig "lite vett och sans i jämförelserna borde du kunna ha".

Last edited:
OT

Oj vilken tråkig ton.......

Hej Alx

Jag ber uppriktigt om ursäkt för den tonen, det var naturligtvis inte min mening att anlägga den gentemot dig...

Jag blir bara så trött när man hånar SAS för det mesta, att dom tar bort Business Class inom Europa när majoriteten till och med på det här forumet inte skulle betala för Business Class inom Europa. Endast vi som är hardcore skulle nog betala för det men vi fyller inte varje SAS-kabin...

SAS byter till ett mousserade vin från Luxemburg framställt enligt Champagne-metoden, method traditionale. Då blir dom hånade för ett "sodastreamat vitt vin" Lufthansa som kör med tysk sekt får inte alls dom påhoppen.. Dock vore det självklart härligt om man fick sitta och dricka Bollinger som i Singapore Airlines Business Class på short-haul :)

Hån kommer också från andra håll, en företagsledare i vårt västra grannland brukar håna SAS för höga kostnader, Ja det kostar att ta hand om kunderna och inte strandsätta dom på flygplatser där dom får ligga på tältsängar. Även en bra customer relations kostar och här tycker jag SAS kunde öka kostnaderna då det är alldeles för långa ledtider idag...

Vad gäller saken kan jag bara konstatera att SAS i samtliga fall man fått något prövat i ARN, har följt deras rekommendation och aldrig , även till slut i AABack2ARN :))) s fall ovan, vad som hände där vet jag inte, kanske var det innan dom verkligen uttalade policyn att alltid följa ARN..

Ryanair har vid ett flertal tillfällen frekventerat denna högst tveksamt ärovördiga lista, även om dom just nu inte finns på den, så här skriver Råd & Rön: "Ryanair, som brukar vara en välkänd post på Svarta listan, har den här gången valt att följa ARN:s rekommendationer. Förhoppningsvis är detta en bestående förändring"

ARN: Ryanair värst i branschen - DN.SE

Ryanair struntar i mer än varannan fällning - Nyheter | SVT.se

Flera bolag lika dåliga som Ryanair

Vad gäller Norwegian så gör dom i alla fall så att Flygadvokaten har mat för dagen....

Självklart vore det bäst om man hade en så vass customer relations avdelning så att inget klagomål behövde gå så långt. Jag tycker dock att SAS verkar tillhöra de bättre inom branschen ändå även om dom tyvärr också fular sig ibland, man ska inte behöva stå på sig och slå dom i skallen med rättsfall innan dom betalar ersättning.

Med ödmjuka hälsningar
/NotRyan

Last edited:
Har inte haft anledning att dra SAS till Allmänna Reklamationsnämnden efter denna incident (ej heller behövt begära ersättning) men jag hoppas att det är så att SAS numer ALLTID följer deras beslut. Det var dock en ganska intressant upplevelse när SAS hörde av sig och sa att de inte har för avsikt att följa beslutet...

Anledningen att jag överklagade till ARN var främst på grund av en otroligt dålig attityd från SAS i flera ärenden, däribland inställda flyg och långa förseningar. Detta var i mitten på 2000-talet. Vet att Dagens Nyheter skrev om detta men kan inte hitta artikeln just nu.

Toppen