Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Brinkmann
Systemet med 48h framförhållning är uppbyggt kring statiska förhållanden. Det vill säga, är du rullstolsburen, så är du rullstolsburen livet ut. Om du inte är rullstolsburen, så är du inte rullstolsburen någonsin. Dynamiken, att du ibland kan behöva assistens, ibland inte, finns inte i den tankevärlden, trots att det finns många sjukdomar och skavanker som kan ha den utvecklingen. "Akuta" sjukdomsfall (som snarare är skov, tillfällig försämring, etc) hänvisas då till försäkringsbolag/SOS International, med fördröjning i agerande så att man måste stanna kvar ett par dygn för att eventuellt åka ambulansflyg, eftersom det är akut sjukdom:confused: Fast då har det gått 48h och du kan då få rullstol, fast då har kanske ryggskottet redan gått över.
Det är bra att du ändå fick hjälp av SAS, och vi får verkligen hoppas att det var engångshändelse av Lufthansa att inte ge dig hjälp. Någon sorts dynamik måste det ju finnas, även inom flyget.

Jo precis, det måste ju vara så att man har framförhållning i normalfallet när man vet om att man behöver hjälp. Dock förvånande att FRA inte kunde ordna saker on the fly :)

Höll på att hamna i andra tråden...

Checkade in på OSL idag och skulle få med en väska. Ställde väskan på bandet vid disken som vanligt, men det var något ordentligt problem med incheckningen (vet fortfarande inte vad). Så efter fem minuters knappande på datorn hade agenten inte fått ut något boardingkort eller någonting alls. Helt plötsligt börjar dock bagagebandet att rulla, och min väska åker ut på stora bandet utan bagagetag!

Jag ser var som händer, men det gör inte agenten. När jag påtalar problemet blir det ett snabbt och rådigt ingripande av agenten när han hoppar över bandet och springer runt till ett annat ställe för att möta upp väskan och lyfter av den från bandet innan den åker ner i "svarta hålet".

(Påkallade uppmärksamheten eftersom det var på hemresan. hade det varit på utresan hade det varit roligare att "tappa bagaget")

Jag var med om samma i Sydafrika för några år sedan. Då fick inte agenten tag på den och den försvann i svarta hålet och på beskrivning så letade de rätt på den var med mig i GOT vid ankomst. Jag trodde det var sista gången jag så väskan. Heja agent och LH.

Ytterligare ett guldkorn från OSL idag. Skulle genom fast-track och efter att ha tittat på mitt boardingkort ber damen i disken att få se på guldkortet också. Under tiden jag letar fram det så tittar hon på biljetten igen och ser att jag reser i Plus och säger "nej, förresten det behövs inte. Du har ju finbiljett".

Det ordet ska jag lägga på minnet!

Mycket bra och proffsigt agerande från SAS-personalen när min flickvän svimmade under landning mellan CPH och EWR. Snabba med syrgas och fixade fram sjukvårdshjälp från EWR. All cred!

Ytterligare ett guldkorn från OSL idag. Skulle genom fast-track och efter att ha tittat på mitt boardingkort ber damen i disken att få se på guldkortet också. Under tiden jag letar fram det så tittar hon på biljetten igen och ser att jag reser i Plus och säger "nej, förresten det behövs inte. Du har ju finbiljett".

Om man åker i minus, har man fulbiljett då? :)

Last edited:

Hehe, finbiljett på fulflyg!

Väska på rymmen.
Mellanlandning i CPH på en FRA-CPH-ARN så väskan han ju inte med ,, bara 45minuter bytestid.
Det positiva är markservicen på Arlanda. På kvällen vid 9 tiden kommer väskan från CPH till ARN. Då jag ska till Paris dagen efter behöver jag väskan men sista utkörning för kvällen har redan gått. Då fixar de så att väskan körs ut till mig med Taxi på en gång.
Tyvärr missade jag namnet på killen men redan på telefon tackade jag för den goda servicen.

Jag

Jag var på besök i Stavanger igår. SAS inrikeslounge på OSL är riktigt trevlig. Utbudet av mat är lite begränsat, men det är ju inrikes.

Dessutom gick det smidigt att boka om hemresan till en tidigare avgång från Sola.

Toppen