Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Julkalenderresan till Aten var ju onödigt "torr" ombord, med för lite dricka lastat. Skrev till SAS och påpekade det och efter några dagar dyker det upp en ursäkt och 5000 friska bonuspoäng. Snyggt jobbat!

Tack för tipset, nu har jag skrivit också..... :)

På samma tema: idag på Kastrup, SK406, utrop om prioboarding inkl. skylt vid Gate D1. Flertal personer som nekades boarding eftersom de inte hade rätt till prioboarding och tvingades ställa sig vid sidan. Är SAS på väg att skärpa till sig?

Det vore ju riktigt imponerande isåfall!

På min resa T/R Arn-Hel igår så ropade man ut att Plus, Diamond & Guld har priority men man följde inte detta utan alla trängdes och skulle ombord först oavsett vart man satt i flyget eller vilken status man hade.....Det fungerade varken på Arn eller Hel.

På samma tema: idag på Kastrup, SK406, utrop om prioboarding inkl. skylt vid Gate D1. Flertal personer som nekades boarding eftersom de inte hade rätt till prioboarding och tvingades ställa sig vid sidan. Är SAS på väg att skärpa till sig?

Mina flyg till Prag och Madrid förra veckan var det samma sak. Båda på Arlanda och hemresa. Dessutom var mitt bagage bland dom 3 första på bandet alla gånger, (även på Arlanda).

Mina tre nyinköpta Levis jeans försvann vid bagagehanteringen på flyget mellan EWR-OSL-ARN. Då detta aldrig hänt mig tidigare så ringde jag SAS kundservice som instruerade mig att göra en anmälan på SAS hemsida samt bifoga kvitton. 6 veckor senare fick jag ett kort mail om att jag borde ha anmält detta på flygplatsen enl. nuvarande policy för att de skulle kunna behandla ärendet. Efter ytterligare ett mail där jag förklarade att jag inte fick några sådana instruktioner utan endast att göra en anmälan på SAS hemsida så fick jag ett trevligt svar tillbaka där SAS sedan ersatte mig summan enl. kvittoutdraget.

Fint och bra gjort av SAS! En generös och trevlig kundservice är jag övertygad om lönar sig i längden! :cool:

Last edited:
Om nu tre par byxor fattas från baggaget men baggaget i övrigt ser ok ut - är tanken i så fall att man skall öppna och gå igenom hela sitt baggage innan man lämnar flygplatsen???

Visst, om hela väskan försvinner förstår jag att man skall anmäla detta på flygplatsen, men om saker i väskan försvinner är det snarast stöld och skall polisanmälas och förlustanmälas till SAS (eller vilket flygbolag det nu må vara).

Ett tips är för övrigt att packa alla nya kläder som smutskläder - detta minskar tjuvarnas intresse högst avsevärt.

Om nu tre par byxor fattas från baggaget men baggaget i övrigt ser ok ut - är tanken i så fall att man skall öppna och gå igenom hela sitt baggage innan man lämnar flygplatsen???

Visst, om hela väskan försvinner förstår jag att man skall anmäla detta på flygplatsen, men om saker i väskan försvinner är det snarast stöld och skall polisanmälas och förlustanmälas till SAS (eller vilket flygbolag det nu må vara).

Ett tips är för övrigt att packa alla nya kläder som smutskläder - detta minskar tjuvarnas intresse högst avsevärt.

Jag kanske ska förtydliga vad SAS skrev; "det är vår policy att en rapport behöver utfärdas hos ankomstservicen på flygplatsen i samband med ankomst eller senast 7 dagar från dess att du anlänt till din slutdestination".

Så svaret på din fråga blir väl både ja och nej egentligen. Om det nu inte funkar att göra denna anmälan via telefon eller via internet så uppfattar jag det som att man ändå måste ta sig tillbaka ut till flygplatsen inom 7 dagar för att göra denna anmälan om man nu i efterhand upptäcker en stöld efter att ha gått igenom sitt bagage, vilket ju låter rätt märkligt.

Mina tre nyinköpta Levis jeans försvann vid bagagehanteringen på flyget mellan EWR-OSL-ARN. Då detta aldrig hänt mig tidigare så ringde jag SAS kundservice som instruerade mig att göra en anmälan på SAS hemsida samt bifoga kvitton. 6 veckor senare fick jag ett kort mail om att jag borde ha anmält detta på flygplatsen enl. nuvarande policy för att de skulle kunna behandla ärendet. Efter ytterligare ett mail där jag förklarade att jag inte fick några sådana instruktioner utan endast att göra en anmälan på SAS hemsida så fick jag ett trevligt svar tillbaka där SAS sedan ersatte mig summan enl. kvittoutdraget.

Fint och bra gjort av SAS! En generös och trevlig kundservice är jag övertygad om lönar sig i längden! :cool:
Snålt att endast ersätta kvitto-beloppet. De borde snarare betala ut ersättningskostnaden, dvs vad de kostar dig nu att få tag på likadana tre par jeans

Snålt att endast ersätta kvitto-beloppet. De borde snarare betala ut ersättningskostnaden, dvs vad de kostar dig nu att få tag på likadana tre par jeans

Hvis man ber om å få erstattet beløpet på kvitteringene så får man det, hvis man vil ha mer får man be om det. Man kan da ikke alvorlig talt forvente at SAS skal sitte og regne ut kronekurser og diff-pris mellom å kjøpe bukser i NY vs Arvidsjaur (tilfeldig valgt svensk sted).

Ingen specifik händelse, men den nya biljettypen SAS Plus är nog bland det bästa som hänt oss som flyger sällan (relativt bc.se-snittet) tycker jag. För sådär 1200 kr kan jag få en mycket flexibel ombokningsbar biljett TXL-CPH-ARN med tillgång till 2 lounger på vägen, mat ombord och bra betalt i poäng t EuroBonus (3000) eller A3 (2400). Har inte haft så mycket gott att säga om SAS men SAS Plus tycker iaf jag är sensationellt prisvärt. 4 ggr t.o.r. Skandinavien med byte så har man t.ex. A3G. Tack SAS! :)

Toppen