Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Exakt. Att tala om priority boarding och att faktiskt genomföra det är två HEEEEEELT olika saker.

Ja, meddelandet är ju snudd på obligatoriskt, ibland kompletterat med löpande text på skärmen. Problemet är ju att det inte efterlevs. Där gör, som vi ju diskuterat många gånger, KLM/AF ett bra jobb.

LH är bra på det på sina hubbar, kanske lite mindre bra när det inte är tysk personal (som ju inte räds att vara bryska om saker inte är i Ordnung) som har hand om gaten ;)

Övriga motades inte direkt bort, de samlades som en oformlig massa framför disken men de tilläts inte kliva ombord även om de försökte. Ett snäpp upp från tidigare erfarenheter.

Däremot hamnade en passagerare på första raden bakom "gardinen" i gräl med den unga danska flygvärdinnan när hon vägrade bjuda på ett glas vatten... Hon upplyste honom om att det är "bara kaffe och te som är gratis"

Övriga motades inte direkt bort, de samlades som en oformlig massa framför disken men de tilläts inte kliva ombord även om de försökte. Ett snäpp upp från tidigare erfarenheter.

Däremot hamnade en passagerare på första raden bakom "gardinen" i gräl med den unga danska flygvärdinnan när hon vägrade bjuda på ett glas vatten... Hon upplyste honom om att det är "bara kaffe och te som är gratis"

Ett stort problem är ju att de inte är konsekventa. Mellan Köpenhamn och Bryssel i går var det helt klart inget problem att få ett glas vatten, däremot de som ville ha en flaska eller med bubblor fick betala 20 DKK.

Jag tycker mig ha sett ett uttalande från SAS VD någon gång att man "alltid ska kunna få ett gratis glas vatten hos SAS". Det har jag hänvisat till den enda gång personalen har påstått annorlunda.

Min sista upplevelse med SAS passar egentligen i både "det här gjorde ni bra" och "det här gjorde ni inte så bra". Eftersom jag alltid försöker att vara positiv så väljer jag givetvis denna tråden.
Jag reste med en grupp scouter (8 barn +2 vuxna) från OSL till CPH i helgen. Grupp check-in på SAS automater är inte så smidigt som hos Norwegian där man får upp alla namn på en gång och bara kan välja de man vill checka in. Hos SAS måste man ju lägga in bokningsreferens + efternam för att därefter välja säte osv. Ganska struligt med en sådan grupp, och svårt att få barnen (10-15 år) samlade i planet. Jag tog chansen och gick till biz/guld disken (har givetvis korrekt status) och frågade snällt om de kunde ordna 10xboarding kort + 10x bagtags. Inga problem - tog mindre än 3 minuter totalt. Riktig service med ett leende och en bra extraservice.
Jag provade givetvis samma sak i CPH på vägen hem. Där blev det nobben med en riktigt sur min. Jag gick till automaterna och började checka in en och en passagerare. Ruttnade efter den första och provade guld disken igen. Nobben - det var like mycket jobb för "henne" som för mig så jag kunde bara göra det själv. Resultatet var att incheckning tog ca 15 minuter och att de flesta barnen hamnade i mittsäte mellan främmande männskor.
Detta visar hur olika bemött man blir av samma bolag, men jag väljer att komma ihåg det trevliga bemötandet jag fick i Oslo.

Last edited:
Måste man verkligen skriva namnen om alla är på samma bokningsreferens?

Jag har för mig att jag har checkat in flera personer på samma bokning med bokningsreferens och även med mitt EBG kort i automaten och fått upp alla.

Måste man verkligen skriva namnen om alla är på samma bokningsreferens?

Jag har för mig att jag har checkat in flera personer på samma bokning med bokningsreferens och även med mitt EBG kort i automaten och fått upp alla.
Jag misstänker att en bokning som har fler än 9 personer räknas som gruppbokning. (@DonM:s sällskap var 8 barn + 2 vuxna)

Jag misstänker att en bokning som har fler än 9 personer räknas som gruppbokning. (@DonM:s sällskap var 8 barn + 2 vuxna)

En klassiker! Jag har varit med en stor grupp för några år sen som skulle resa till Lyon. Vi va 5 vuxna och 28 ungdomar. Vi va dumma nog o ställde oss vid en automat för att skriva allas namn. Men o längden gick det nog snabbare än disken den här dagen..

Korrekt Dr. Miles - det var en gruppbokning gjord direkt hos SAS. Man måste dessvärre skriva in referans + efternamn på alla. Dvs - en komplett incheckning på automat per passagerare. Hade jag varit lite smartare så hade jag i alla fall haft med mig en namnlista. Extra komplicerat blir det med många dubbla efternam då man inte alltid vet hur SAS har lagt in det (som förnamn eller efternam), så det blir lite "trial and error".
Vi hade ett par med samma efternamn och då kom bägge upp samtidigt och man kunde välja (dock endast en per gång).

Toppen