Världens eloge till SAS och framförallt kapten Håkan och head purser Brian på flight SK935 CPH-SFO 12/9. De hjälpte min otroligt flygrädda och klaustrofobiska flickvän ombord och över Atlanten och hela Amerika på bästa tänkbara sätt. Hennes flygrädsla är något vi arbetat med/på länge och har i år gjort sammanlagt 8 flygningar inom Europa (två av dessa har hon faktiskt fixat helt själv!) men är såpass allvarlig att vi tidigare faktiskt missat flyg vi varit incheckade på. Hon trodde hon skulle fixa en sån här flygtur nu men när dagen väl var framme sket sig allt från första sekund. Redan vid bagdropen på Landvetter klev dock SAS in och hjälpte mig få med henne. Vi blev mötta i gate, välkomnade in i cockpit, påpassade som aldrig förr i kabin av personal, purser och kapten. Alltid med ett leende, en lugn stämma och ännu en betryggande historia. För min del (är icke flygrädd, f.ö.) är det otroligt skönt att få denna avlastning, för det är rätt tungt kan jag meddela, att i det närmsta bära en person genom en sammanlagt ~14h lång resa. När turen var över ombads vi stanna kvar och tjejen fick sitta i kaptensstolen och få svar på ytterligare en miljard frågor. Blev några häftiga bilder och utan tvivel en stund att minnas ett bra tag framöver för henne, då hon ironiskt nog är fjantigt flygintresserad.
Vi hade turen att via OT bli uppgraderade till Business både dit och hem, vilket underlättade enormt med mer utrymme och frihet. Hade det inte blivit så på vägen över tror jag inte vi hade kommit iväg öht. Det var nära nog att så blev fallet ändå i CPH, men purser och crew såg till att vi kom iväg och fick 9 underbara dagar och en genomhärlig semester i San Francisco. Jag är otroligt tacksam för SAS, på alla sätt och vis. Tjejen likaså. Den mest paniskt flygrädda människa jag någonsin stött på kan nu med ett leende säga att hon - med SAS utomordentliga hjälp - varit på andra sidan jorden. Det är stort.
Självklart har jag varit i kontakt med Customer Care och öst beröm över berörda parter även där. Hoppas den förmedlas vidare.
PS. Min väska gick sönder på vägen över, men det gör inget då SAS utan bekymmer ersatte en ny. Bara ännu ett plus, om något, att det var lätt fixat när problem dök upp.