Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Dags för ett inlägg igen, strandad för en stund i MUC. Skulle flyga från MUC via CPH till ARN. Väl rullandes och allt klart var vi nästan framme vid banans slut då planet svängde "fel håll". Insåg snabbt att något var tok på vår MD-80. Strax återkom kaptenens röst i högtalarna, han som nyss lovat tidig ankomst i CPH, och berättade att det var lågt oljetryck i motorn. Tillbaka till parkeringsplatsen, buss till gaten och in. Jag var bland de första in och frågade efter SAS personal, finns ingen i MUC. Sa att jag skulle till ARN och sa dom att vi var tre som hade en resa via CPH. Allt var liksom redan arrangerat trots att det bara gått max 15 minuter. Vi skulle få flyga via London till ARN... Glöm det sa jag till Lufthansamedarbetaren ( ni vet ju att jag inte gillar LH alls) och ringde SAS. Planet till Stockholm med LH 19.40 hade redan 8 på kö. Jag når SAS, berättar, och vips så hade jag en Business istället för ek extra fast med LH.... Träffade en annan Svensk som blev strandsatt en stund och bjöd in han i loungen. Fick nu veta att SAS skickat ny kärra från CPH att hämta resten...

BRA SAS - Igen!

Men, två trasiga plan på 1,5 veckor är lite mycket... Fast, det händer ju nästan aldrig så det är ok!!

Flög RNB-ARN idag. Vart uppringd fem timmar efter ankomst av en Anders(?) från SAS som frågade vad jag hade glömt på planet. Jag hade inte glömt nånting svarade jag. Då frågade han om jag var i sällskap med personen som satt bredvid mig på planet. Ja det var min sambo sa jag. Tydligen hade hon glömt sin iPad i stolsfacket. Han meddelade att den fanns att hämta ut i Servicedesken i T4 imorgon. Jag tackade hundra gånger för samtalet.
La på och var oerhört glad för hjälpen.

Sambon är dock fortfarande ovetandes om sin miss. Funderar på att inte berätta och bara be henne följa med och hämta ut en "grej" innan flyget ARN-KRN imorgon. Vore kul att se hennes min när hon ser vad jag hämtar ut.

Men iallafall, tack SAS!

SAS - idag har ni gjort något bra igen!

Satt i loungen på OSL med Nilsson. Han hade bokat flighten som gick 2010 men när jag skulle boka den så var den full så jag hamnade på 2125 flighen hem.

Nilsson gick för att borda sin flight och jag satt kvar. Snart därpå ropas det i högtalarna att resenärer till Stockholm ska kontakta receptionen. Jag tänkte "det kan ju inte gälla mig" men när jag kastade en hastig blick på skärmarna insåg jag att min flight just blev markerad som försenad till 2225. Kastar mig iväg till receptionen där man ber mig och andra att gå ner till gate 38 ASAP. Väl där blir jag och de andra personerna som gått ner snabbt ombokade och får plats på 2010 flighten.

Jag tycker det var mycket bra hanterat av SAS och jag är väldigt tacksam att jag fick komma hem lite tidigare.

Jag reste den 24 augusti med SK 2549 till MAN och i C klass, bokade biljetten till erbjudandet 2998 kr som jag hittade här på BC.
FastTrack på ARN var väldig långsam denna fredag em. det var ca 30 personer i köoch innan man var igenom tog det 12-15 minuter.
Väl om bord på 737-600 så annonserade kabinchefen att det skulle bli helt fullt ieftermiddag på denna avgång.
När jag väl hade satt mig ner på 1D, så kom jag på att jag glömt att gå till apoteket och köpt näsdroppar (har varit förkyl hela veckan), det vara bara att gå fram till kabin personalen och fråga om man fick störa och be om näsdroppar,f ick ett leende och kommentaren, det där låter inte så bra självklart har vi näsdroppar med och så fick jag 6 stycken små ”behållare”
Push back 2 minuter före tidtabell.
Rad ett och två var C klass och rad tre Y klass samtliga fram för gardinen,det har ju diskuteras en del här på forumet om detta med gardinerna på SAS och toaletterna.
Väl uppe i luften så startade SAS sedvanliga service program med att kabinchefen kom ut med varma handukar och även samlade in dem, sedan gick han till M kabinen och hjälpte till med serveringen.
Vi i C fick Mia som skulle sköta servicen, redan vid utdelningen av snacks kände jag hon gillar sitt jobb och ger det där extra!
Bredvid mig satt en gammal farbror som hörde dåligt och talade inte så bra heller, efter en stund så förstod Mia att han ville ha Whisky, vatten och is (han drack det även som måltiddryck)
Jag beställde en GT och Mia sa att idag så serverar vi Fisk i hummersås med risotto och sparris, och jag fick förfrågan vad jag ville ha att dricka till maten, jag beställde SAS nya mousserande vin (kalla mig inte svartfot)
Det var en fantastiskt god middag med rensteksrulle som förrätt och till dessert en ostbricka med två sortens vällagrade ostar, till osten föreslog Mia ett mycket gott rödvin.
Jag måste erkänna jag tog lång tid på mig att verkligen njuta av denna måltid, jag som normalt glufsar i mig maten.
Mia,hann med att börja servera kaffe till övriga pax innan jag var klar med måltiden.
När jag var klar med att börja dricka kaffe så frågade Mia vad jag ville ha för avec till kaffet och jag tycker ju så mycket om lite sött efter maten så jag beställde Drambuie, men det finns inte i sortimentet i C utan till försäljning i M, men kabinchefen fixade till det hela.
Nu var han klar med sin service i M kabinen och ägnade sin uppmärksamhet till C kabinen, det visade sig ju att även han var mycket trevlig.
Så detta med den ständiga diskussionen om toaletten i den främre delen av kabinen, nu var detta en maskin med skynke så vid endast ett tillfälle så kom det en pappa med en dotter på ca 5 år fram och släppte in dottern på Toa, jag såg att Mia var på väg att säga till men han inte, det var precis när vi hade fått våran middag, men nu kommer det konstiga i detta toa besök, pappan stod i gången med öppen dörr medan dottern satt på muggen, spolade gjorde han med öppen toa dörr. Jag vet inte men jag tror att han fick sig en tillrätta visning av Mia. http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/6111-sas-intra-europa-i-c.html
De goda tingen är tre brukar det heta och detta var en mycket trevlig resa med SAS och de goda tingen var Mia, kabinchefen och måltiden
Tack SAS detta gjorde Ni bra

Last edited:
Feedback som jag skickade till SAS här om dagen via FB.

2012-08-28 21-35-24.png

Härmed vill jag ännu en gång ge beröm till SAS för hantering av skadat baggage problem. Hoppas inga excelnissar når sig dit.
En helt ny barnvagn var skadat så att det inte går att reparera. Vi blev hänvisade till en underleverantör som bytte ut vagnen.

Annars är jag lite rädd att skriva här om saker som SK har gjort bra då det riskerar försämras/effektiviseras :D

Ikväll landade jag från ARN till HEL med KF868. Jag hade checkat in en väska och en kartong. När alla väskor hade kommit till bandet saknade jag min kartong med marknadsföringsmaterial. Gick till Arrival Service och frågade om de kunde se om min kartong har kommit till HEL eller inte. De hade ingen information att kartongen landat ens till HEL.

Personen som jobbade på Arrival Service disken kände igen mig och hon ringde lite runt och informerade att: "Det skall finnas en kartong från KF868 från ARN till resenär Palomäki. Han är en av våra viktigaste kunderna så kan ramp-personlen kolla igen lastutrymmen på planet samt kolla om kartongen hamnat till Cargo trots en luggage tag." Det tog max 10 minuter och då kommer en kille från rampen med kartongen och levererade den till mig.

Alltså detta hände klockan 22:30 lokal tid i HEL. Jag kan säga att förväntade inte alls att de skulle börja leta efter kartongen under kvällen. Jag är väldigt imponerad av servicen som jag fick fast det var så sent på kvällen. Tack SAS och er samarbetspartner i HEL Ground Services. :D

Idag när jag checkade in min väska på Arlanda T4 (ca 19.00) så blev jag väldigt glatt överraskad.

När jag skrivit ut min bagagetag i automaterna så ställde jag mig i Eurobonus Gold/*G kön. När jag kom fram så hälsade killen på mig med, "Hej och välkommen". När han scannat väskan och jag skulle gå därifrån så säger han, "Tack så mycket för att du reser med oss "Vicce", och ha en trevlig helg". Detta har aldrig hänt mig tidigare på T4 innan. Visst att man får ett "Hej" och "Hej då", men just detta uppskattade jag.

Tittade tyvärr inte efter vad killen hette, men jag tycker att han borde få utbilda sina kollegor i hur man med några få ord kan få en kund på bra humör och känna sig lite uppskattad för att man just väljer SAS.

GDN-CPH-ARN i söndags kväll i business (bonus biljett).
Hade nästan 2h i CPH eftersom detta var enda bokningsbara alternativ. Jag hade föredragit att korta ner väntan och komma hem tidigare, så jag gick raka vägen till loungen och frågade om jag fick åka med Arlanda kärran som just höll på boarda. Tog max 40 sekunder att få ut nytt boardingkort utskrivet och jag kom hem säkert 1h tidigare än beräknat. Är inte riktigt insatt i biljettreglerna för bonusbiljetter men jag tror inte att dom är ombokningsbara, så jag gissar att ombokningen bara var en trevlig gest från SAS.

Hade dessutom "turen" att flyga med ett WiFi plan, men dessvärre så fungerade uppkopplingen riktigt, riktigt uselt. Kom in på twitter en gång och Flightradar24 några gånger. Inga andra sajter fungerade. Hoppas det var ett engångsproblem.

Toppen