Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

KalleSus

Medlem
Va i helv…!? :eek::mad: SAS har ju tappat allt, så här får det inte gå till, jag skulle definitivt driva detta vidare (och inte nöja mig med EU-ersättning).
Vem betalar för att förnedras inför andra människor!?
Det bör definitivt drivas vidare.
Dels för att ansvariga ska bli medvetna om den urusla servicenivån hos vissa av de anställda, dels för att få en rimlig ersättning och en ärligt menad ursäkt.
 
Last edited:

DRG

Medlem
De blev ombokade från PMI-ARN till PMI-OSL-ARN.

Detta skedde på OSL-ARN-benet, som utfördes av mainland.

Flighten PMI-OSL var fläckfri. "Trevlig och bra" summerades den som. Utfördes av SAS Connect.
!
Fast det skall väl inte serveras mousserade intar-scandinavien? Oavsett sjukt att bete sig på detta sätt när det faktiskt är SAS själva som serverat drycken och också haft den ombord fast den inte ingår i sortimentet!
 

igelkotten

Medlem
Hur argumenterar du för att 2h58min försening på pappret överstiger 3 timmar om man tar i beaktande tidpunkten när dörrarna öppnas? Har en liknande claim med Finnair där jag gav upp, eventuellt alldeles för enkelt!
 

JPE

Medlem
Min familj flög hem från Mallis igår, i SAS Plus.

Mamma beställer in lite mousserande. So far so good.

En stund senare kommer en annan crewmedlem (inte den som hade serverat henne) förbi min mors stol. Hon rycker flaskan ifrån mammas plats, och säger jättehögt “Det är absolut förbjudet att dricka egen sprit ombord”

Mamma försöker förklara att det har hon inte alls, utan detta har hon beställt ombord. Flygvärdinnan säger något i stil med "Sluta ljug, detta är inget som vi serverar hos SAS". Hon tar sedan drickan och går iväg - och mamma sitter där på sin plats utan dryck.

Verkligheten? Mamma hade beställt mousserande ombord, och flygvärdinnan hade missat att SAS bytt ut vilket mousserande de serverar.

Ingen ursäkt, ingenting. Mamma valde att gå av sist av alla för att ta ett ordentligt snack med crew. Inte supernöjd av att bli anklagad så publikt, och sedan inte få någon ursäkt, när den enskilda kabinpersonalen hade uppträtt sig så felaktigt. Av erfarenhet så vet jag att är det något man inte vill möta, så är det en irriterad Mamma Tonton. Jag hade betalat mycket för att vara på plats.

Men men, SAS ställde in deras orginalflight, och de landade 2h58m sent. Dörrarna slog upp strax efter 3h försening. Det bör betyda €3200 i kompensation (SAS-vouchers) för hela sällskapet. Helt okej utdelning, då denna resan bekostades med förseningsvouchers på €2400, som de fick från ex-GOT-dealen till LAX tidigare i vintras (3100kr för 2pax T/R). Utdelningen blir i slutändan helt okej. Familjen kompensation slår till igen. :rolleyes:
Med den svenska anställningstryggheten så kan man bete sig som man vill utan att riskera något.
 

STO-ARN

Medlem
Hur argumenterar du för att 2h58min försening på pappret överstiger 3 timmar om man tar i beaktande tidpunkten när dörrarna öppnas? Har en liknande claim med Finnair där jag gav upp, eventuellt alldeles för enkelt!
Flygtiden börjar, när flygplanet backas ut av traktor. Således när flygplanets hjul börjar rulla från avgångsflygplatsen. Samt avslutas när flygplanet, har stannat slutligt, vid ankommande flygplats gate. Således när flygplanets hjul slutat rulla. Finns ingen mätning för SAS, när ev. flygplansdörren öppnas. Det är "Block-off och Block-on", som räknas för SAS.
 

palmen

Moderator
Flygtiden börjar, när flygplanet backas ut av traktor. Således när flygplanets hjul börjar rulla från avgångsflygplatsen. Samt avslutas när flygplanet, har stannat slutligt, vid ankommande flygplats gate. Således när flygplanets hjul slutat rulla. Finns ingen mätning för SAS, när ev. flygplansdörren öppnas. Det är "Block-off och Block-on", som räknas för SAS.
Fast inte enligt EU261/2004 där är det när dörren öppnas som gäller. Inte när flygplanet stannar vid gate.
 

JPE

Medlem
Kan vi inte hålla tråden fri från ovidkommande åsikter (snudd på politik)? För att bemöta (moderator får gärna radera våra inlägg), nej, man får inte bete sig som man vill utan att riskera något. Artikel 1. Artikel 2.
Självklart kan man inte bete sig hur man vill. Jag spetsade till det lite. Det är dock otroligt svårt i Sverige att avsluta en anställning utan att den anställde gjort något extremt illojalt eller aktivt motarbetat företaget. Men som sagt, ska hålla fingrarna i styr och inte komma in på politik. :)
 
Fast inte enligt EU261/2004 där är det när dörren öppnas som gäller. Inte när flygplanet stannar vid gate.

Wikipedia har en referens till fall där detta beskrivs:

On 4 September 2014, in the case of Germanwings GmbH v. Ronny Henning (C-452/13),[20] the Ninth Chamber of the European Court of Justice ruled that

the concept of ‘arrival time’, which is used to determine the length of the delay to which passengers on a flight have been subject, refers to the time at which at least one of the doors of the aircraft is opened, the assumption being that, at that moment, the passengers are permitted to leave the aircraft.

Germanwings initially refused to pay the passenger compensation, arguing the delay was 2 hours and 58 minutes when the plane touched the ground.[21]


Flight Compensation Regulation - Wikipedia
 
Toppen