Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det här blir en SAS - Det här gjorde Ni inte så bra som inte slutar nattsvart...
Kort bakgrund: Segment run GOT-ARN-HEL-ARN-GOT med turnaround på HEL väl inom Minimum Connection Time [MCT].
Egentligen skulle jag flugit den 22/1 men då var jag inte fit for flight vilket jag var idag och även ett test taget hos Vaccina igår som påvisar detta.
Sista dagen på x4 kampanjen, solen skiner i GOT och vad kan gå fel...

ARN-HEL SK712 försenat 45 minuter pga. av uppvärmning av flygplanskropp med varmluft samt deicing. Boarding sker i tid så vi sitter i flygplanet in 45 minuter.
Jag behåller lugnet och tänker, det är ju ändå samma flygplan som tar oss tillbaka till ARN...
Snabbspolning, vi tar mark på HEL, jag slår på telefonen *PLING* SK719 boardar nu... eh vadå tänker jag.
SK719 avgår från gate 10, vi taxar in på gate 9, jag påkallar cabin crew och förklarar mitt dilemma. Jag möts, tyvärr vi kan inte prata med andra planet eller gaten, jag är ledsen.
- Men ni kan det via Köpenhamn säger jag.
- Nej, det kan vi INTE.

Fine, snabbt av och sen snabbt till gaten. Jag tittar ut och ser en buss... ridå ned. Vi bussas så långt bort i terminalbyggnaden vi kan innan vi släpps av för passkontroll, jag väljer transfer-fållan och visar mitt pass, drar ned ansiktsmasken och släpps förbi, ingen koll av några Covid-dokument.
Språngmarch som hade gjort mina gamla befäl på KA1 stolta mot Gate 10, jag når gaten precis när den stänger.


En väldigt dryg och otrevlig finsk man förklarar att gaten är stängd och jag tänker INTE öppna den för då måste JAG göra







































































































om allt pappersarbete. Jag försöker med min trevligaste och vänaste röst påtala att planet är vid gaten med öppen dörr och jag har bara handbagage, det tar dig en halv minut att anropa personalen vid trappan och sen är jag på.
ICKE, då får JAG göra om allt pappersarbete och det vill jag inte, får jag som svar.
Värt att nämna är att det är outsource personal.

Jag ringer SAS och under de 10 minuter jag väntar står flygplanet vid gaten med trappan öppen... en vänlig SAS operatör svarar, jag förklarar, hon beklagar sig över gate personalens inflexibilitet, jag sätts på hold. Fem minuter senare är hon tillbaka och ursäktar sig att jag inte kan komma hem ikväll utan är ombokade till SK707 och SK161 vilket innebär att jag är tillbaka på GOT kl 15:30 imorgon. Jag blir upplyst att SAS tar mina merkostnader inkl. hotellövernattning, fyll in på hemsidan och spara kvitton. SAS det gjorde ni bra i alla fall, sen tror jag tyvärr inte det kommer gå smidigt med att få mina utlägg kompenserade men det tar vi då i ett nytt inlägg vid behov.
När jag lämnade gaten efter 20-25 minuter stod flygplanet kvar och väntade på pushback...

Hilton levererar i alla fall ikväll, mer om det i ett annat inlägg.
Kontroll av Covid-pass vid inpassering till Finland först av Raja vid korsande av gränsen in i Finland, även av pass och sen av sjukvårdspersonal precis innan jag lämnade flygplatsen. Antigen testet var ingen intresserad av.
Finländarna överlag väldigt glada över vad som sker imorgon.

Dåligt:
- Gate-personalen.
- Ombokade till imorgon 1/2 vilket gör att jag inte får x4 på segmenten och sänker min Diamond återkvalificering för tillfället, bryt 31/8 så det är inte helt kört men det är 8 segment utöver det 6 som skulle vara kvar att flyga in, dvs 14 segment istället för 6.
- För första gången packade jag inte ombyte i handbaget, vilket jag normalt alltid gör på över dagen segment-runs för säkerhetsskull, oklart varför inte idag.

Bra:
- SAS ringde snabbt tillbaka.
- Ombokad prompt utan något som helst strul.
- Fixade ombyte och hygienartiklar smidigt.
- Hilton
- Extremt trevliga finländare bortsett mannen i gaten, från Raja via flygplatspersonal samt hotellpersonal. Flertalet komplimanger för mitt skägg av någon anledning.
Tråkigt för dig och familjen att du inte kom hem som planerat.
Men det är sådana här reseberättelser jag uppskattar.
@GOTBound om du kontaktar SAS kommer de enligt en gissning från mig att fixa de extra leggen för att du skall kunna nå ditt EBD.
Han trevliga flygningar imorgon.
 
Fikk kansellert returreisen fra SFO i mars og booket om til dagen etter.
Lite hjelp å få hos support.

Fikk ikke booket om til Lufthansa opprinnelig dag. (Er tilgjengelige billetter, sa også at jeg kunne betale poengdifferansen mellom SAS og Star)
Fikk ikke endret til LAX, (var J-klasse tilgjengelig.)
Sa at jeg ikke ville få lagt til CT i ettertid om jeg kansellerte og bestilte ny billett nå i påvente av å få tilbake CT.
 
Fikk kansellert returreisen fra SFO i mars og booket om til dagen etter.
Lite hjelp å få hos support.

Fikk ikke booket om til Lufthansa opprinnelig dag. (Er tilgjengelige billetter, sa også at jeg kunne betale poengdifferansen mellom SAS og Star)
Fikk ikke endret til LAX, (var J-klasse tilgjengelig.)
Sa at jeg ikke ville få lagt til CT i ettertid om jeg kansellerte og bestilte ny billett nå i påvente av å få tilbake CT.
Hejsa,
Nu lider jag säkert av pandemin och glömt en del förkortningar, men CT är här ?
 
Fikk kansellert returreisen fra SFO i mars og booket om til dagen etter.
Lite hjelp å få hos support.

Fikk ikke booket om til Lufthansa opprinnelig dag. (Er tilgjengelige billetter, sa også at jeg kunne betale poengdifferansen mellom SAS og Star)
Fikk ikke endret til LAX, (var J-klasse tilgjengelig.)
Sa at jeg ikke ville få lagt til CT i ettertid om jeg kansellerte og bestilte ny billett nå i påvente av å få tilbake CT.

Del 2
Sjekket tilgjengelighet med SAS for å reise hjem én dag tidligere enn planlagt ettersom jeg mente å huske det var billetter da. Det fantes ikke lenger, derimot hadde de lagt ut flight på nytt opprinnelig dato(!)
Hun på telefon sa de skulle endre tilbake. Ingenting i appen enda, men satser på det kommer uten mer mas.

Så kan man lure på hva som skjer når flyet kanselleres på tirsdag og "gjenopprettes" på fredag.
 
Fick idag ett brev från SAS. ”Här är ditt nya medlemskort” (ej beställt något) i brevet också 2x bagage-taggar (ej beställt). Tänkte att det var kortet för 2022 eftersom SAS skulle förlänga 2021 status.

Expiry date: 03/22. Hm?

Förvirrad. Fått ett nytt kort innan 2021 är justerat. Kvalificerade detta år 23/1. Nytt kort på äldre period som löper ut om en månad!
 
Del 2
Sjekket tilgjengelighet med SAS for å reise hjem én dag tidligere enn planlagt ettersom jeg mente å huske det var billetter da. Det fantes ikke lenger, derimot hadde de lagt ut flight på nytt opprinnelig dato(!)
Hun på telefon sa de skulle endre tilbake. Ingenting i appen enda, men satser på det kommer uten mer mas.

Så kan man lure på hva som skjer når flyet kanselleres på tirsdag og "gjenopprettes" på fredag.

Og der var det kansellert igjen.
IT-trøbbel eller ansatte med promille?
 
En otrolig frustration orsakat av ett pinsamt fel i Travel Ready Center:

När man skall ladda upp filerna, så går det inte att ladda upp filer som har punkt i filnamnet, förutom då innan filändelsen (.pdf .jpg etc...)
Så ifall man har sitt covid-intyg med namnet "covidintyg.janne.magnusson.2av2.pdf" så klagar Travel Ready Center på att filformatet är fel. Men det är inte tydligt att den tolkar att filformatet är ".janne" i detta fall.

Alltså hur dåligt är inte det? Dethär har man hanterat korrekt på nätsidor i snart ett kvarssekel, men ändå lyckas man fumla.
 
Hur upplever kollektivet funktionaliteten på SAS WiFi inrikes och inom Skandinavien?
Tycker det är lite väl ofta det bara fungerar till och från eller inte alls, dvs man kommer inte ens till inloggningen.
På mina senaste resor så är det nog bara 2 ggr av 3 det har fungerat helt Ok.
Ska det vara så svårt att få detta att fungera - eller är dålig handhavande av systemet av kabinpersonalen ?
Senast idag på SK2023 UME-ARN fungerade det inte alls.

/ TT
 
Toppen