Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det går inte att checka in eller ladda upp nödvändiga dokument på SAS hemsida, app eller via mail. Kollar man deras FB-sida verkar det vara fler som har det problemet men någon information från SAS själva är lika frånvarande som skugga i Saharaöknen..

Det går inte att checka in eller ladda upp nödvändiga dokument på SAS hemsida, app eller via mail. Kollar man deras FB-sida verkar det vara fler som har det problemet men någon information från SAS själva är lika frånvarande som skugga i Saharaöknen..

Jag har samma. Det går just nu inte att boka plats eller ens hämta bokningarna. De i supporten på facebook svarar inte längre och en bugg har upptäckts av corporate på deras travel pass.

Inte alls bra nu med vare sig system eller kommunikation.

Känns som att SAS flyttade alla sina system till någons garage för att spara kostnader under pandemin och att de glömt flytta tillbaka dem nu. Det mesta har ju fungerat bedrövligt den senaste månaden.

SK540 MAN-CPH idag (SAS Ireland). Inget announcement från flightdeck vid start. Finner det alltid suspekt när sådant inte sker (vilket är vanligare på Turkish och bolag i tredje världen). Strax innan landning kommer det några ord och ett förnamn på knagglig engelska. Inget fel på flygningen som sådant, och SAS Ireland’s kabinpersonal har alltid varit bra, men announcements från befälhavare är lite av en hygienfaktor.

• Gilla
Reactions: hco
SK540 MAN-CPH idag (SAS Ireland). Inget announcement från flightdeck vid start. Finner det alltid suspekt när sådant inte sker (vilket är vanligare på Turkish och bolag i tredje världen). Strax innan landning kommer det några ord och ett förnamn på knagglig engelska. Inget fel på flygningen som sådant, och SAS Ireland’s kabinpersonal har alltid varit bra, men announcements från befälhavare är lite av en hygienfaktor.
Pratar piloterna knagglig engelska vill jag nog helst att dom håller tyst - annars blir jag orolig för hur konversationen med flygledningen låter :eek:

/ TT

Pratar piloterna knagglig engelska vill jag nog helst att dom håller tyst - annars blir jag orolig för hur konversationen med flygledningen låter :eek:

/ TT

Underleverantörerna har haft ofta skippat pratet och låtit CC sköta det, med bla Flybe var det ofta så. När det kommer till flight deck crew verkar SAS Ireland ha en blandning av syd- och östeuropéer, med inslag av enstaka irländare. Knaggligt eller inte så ger det ett seriöst intryck och har förmodligen också en lugnande inverkan. Men som sagt, inget fel på flygningen i sig.

Försöker efterregistrera poäng. Bara det att SAS trots förregistrerade uppgifter inte får in sträckorna trots att det har förlöpt flera dagar, så slår SAS underbara sida ifrån och påstår att jag sitter på TOR- eller VPN-uppkoppling och att det inte är tillåtet (sitter på varken eller). Sedan vägrar den lägga in UME som flygplats, den slår bara ifrån hela tiden med Umeå.

Det där med tor och vpn råkade jag ut för igår också. De verkar ha en tredje part som gör "ip fraud score" på adressen och om den är för hög så säger de så, utan att vara mer specifika. I mitt fall verkar den här tredje parten ha bestämt sig för att mitt bredband hemma (bahnhof) är fraudulent, och blockas. I mitt fall läste det sig genom att faktiskt börja använda vpn så jag kom ut från en adress som hör till kontoret. Go figure. Fungerade även om jag delade internet på telefonen istället (var ju tvungen att testa ett par varianter..)
sk_skit.PNG

Ikväll har jag försökt från stationära PC:n, iPhonen och MacBook Air:en men får samma meddelande. Inget VPN aktivt, Telia fiber.
När jag ändå pratar konstruktiv feedback till SAS så rör det sig om en resa där SAS krediterat segment och poäng för 4/6 segment på en bokning som flögs 4-5/11 de första tre kom redan efter en halv dag, de 4:e något senare men sen har det stått still en vecka.

Ingen prio boarding idag på SK 493. Meddelades att det var för planet var så litet (CRJ900). Förstår inte varför ett lite plan skulle förhindra att prio passagerare får gå på först. Det fungerade ju pre-Corona vad jag minns. SAS fortsätter urholka sitt värde speciellt för Plus.

Skulle boarda planet från Arlanda till Rom idag från F39. Utannonserades (vid flera tillfällen) att man skulle börja med boarding för de längst bak i planet, rad 25-31. Inget om prioboarding.
Lite udda - men i Coronatider är man ju vana vid att SAS tar lite udda grepp för att hålla oss "safe" (bl.a. genom att stänga loungen i GOT). :rolleyes:

När boardingen började ställde jag mig (duktigt med ffp2-mask på redan) bredvid kön och frågade gate agent lite diskret om de inte hade Priority boarding (hade Plusbiljett och EBG).
Gate agent: "Nej, det har de bara i Oslo och Köpenhamn. Och det är vi SÅ GLADA över för nu går det mycket smidigare att boarda alla."
S27: "Aha, ok, i Göteborg kör de fortfarande prioboarding också... men då vet jag." :)
Gled åt sidan utan någon större attityd eller några större minspel, försökte hålla mig ur vägen och visste att vi ändå landar samtidigt. Längtade lite smått efter en GT på planet.

Boardingen fortsatte, folk glömde att de behövde munskydd för att få kliva ombord och det blev mer och mer trängsel runt gaten när folk letade efter munskydd och härjade.
Tryckte mig ytterligare några meter åt sidan så gott det går med min icke helt oansenliga kroppshydda och väntade duktigt på min tur.
När man sedan till slut släppte på resenärerna på rad 1-9, och jag gick fram för att scanna mitt boardingpass tittade GA ner på min carry-on och deklarerade högt att "DEN DÄR väskan är ALLDELES för stor för att vara kabinbagage..." :eek:
S27: "Öööh, har ni ändrat storlek? För den här väskan är helt i enlighet med reglerna" (Samsonite Paradiver Light, 55×40×20, kanske någon centimeter eller tre mulligare idag med min pullovertröja i).
GA: "Nej. Skulle jag prova den i ställningen skulle den INTE gå i. Går du ner med den så kommer du få skäll av kabinpersonal."
S27: "Jag provar den gärna i ställningen om du kräver det för jag vet att den har korrekt storlek - och jag kommer få plats med den. Men jag chansar på att jag inte kommer få skäll. Jag har flôgit med den här väskan ett antal gånger tidigare. Så du får ha en bra dag."
(Eftersom han inte gjorde någon ansats att stoppa mig gled jag ner mot planet och undrade vad som hänt tidigare som föranledde det här).

I kön ner noterade jag flera som förutom kabinväskor i liknande storlek även hade en laptopbag eller liknande ovanpå (no bueno intra EU med uppdaterade regler). Klev ombord, lyfte utan problem in min 55×40×20 väska i hyllan ovanpå och satte mig ner. Damen bakom mig i kön tittade på väskan och kvittrade glatt: "den där var ju inga problem att få plats med, vad var problemet"... :)

Konstaterade (1) att jag nog gärna undviker Arlanda i fortsättningen och fortsätter flyga från hemmaflygplatsen GOT om man ska få den attityden (jag HAR förståelse när kabinväskorna ÄR för stora men jag VET hur stor min är.
(2) att en vit väska troligtvis framstår som större än en svart - precis som en vit pikétröja inte alltid framhäver de mest attraktiva formerna hos Sennah27 på golfbanan.
(3) säg ALDRIG något positivt om andra flygplatser på Arlanda;)
Well well; (4) efter en trevlig måltid, en Mikkeller, lite choklad och två GT på planet så är man ändå nöjd med livet inför en långhelg i "den eviga staden". Inser nu att punkt 4 hör hemma i en helt annan tråd.

Dagens I-landsproblem avklarad och avhandlat. ;)

Toppen