Skulle boarda planet från Arlanda till Rom idag från F39. Utannonserades (vid flera tillfällen) att man skulle börja med boarding för de längst bak i planet, rad 25-31. Inget om prioboarding.
Lite udda - men i Coronatider är man ju vana vid att SAS tar lite udda grepp för att hålla oss "safe" (bl.a. genom att stänga loungen i GOT).
När boardingen började ställde jag mig (duktigt med ffp2-mask på redan) bredvid kön och frågade gate agent lite diskret om de inte hade Priority boarding (hade Plusbiljett och EBG).
Gate agent: "Nej, det har de bara i Oslo och Köpenhamn. Och det är vi SÅ GLADA över för nu går det mycket smidigare att boarda alla."
S27: "Aha, ok, i Göteborg kör de fortfarande prioboarding också... men då vet jag."

Gled åt sidan utan någon större attityd eller några större minspel, försökte hålla mig ur vägen och visste att vi ändå landar samtidigt. Längtade lite smått efter en GT på planet.
Boardingen fortsatte, folk glömde att de behövde munskydd för att få kliva ombord och det blev mer och mer trängsel runt gaten när folk letade efter munskydd och härjade.
Tryckte mig ytterligare några meter åt sidan så gott det går med min icke helt oansenliga kroppshydda och väntade duktigt på min tur.
När man sedan till slut släppte på resenärerna på rad 1-9, och jag gick fram för att scanna mitt boardingpass tittade GA ner på min carry-on och deklarerade högt att "DEN DÄR väskan är ALLDELES för stor för att vara kabinbagage..."

S27: "Öööh, har ni ändrat storlek? För den här väskan är helt i enlighet med reglerna" (Samsonite Paradiver Light, 55×40×20, kanske någon centimeter eller tre mulligare idag med min pullovertröja i).
GA: "Nej. Skulle jag prova den i ställningen skulle den INTE gå i. Går du ner med den så kommer du få skäll av kabinpersonal."
S27: "Jag provar den gärna i ställningen om du kräver det för jag vet att den har korrekt storlek - och jag kommer få plats med den. Men jag chansar på att jag inte kommer få skäll. Jag har flôgit med den här väskan ett antal gånger tidigare. Så du får ha en bra dag."
(Eftersom han inte gjorde någon ansats att stoppa mig gled jag ner mot planet och undrade vad som hänt tidigare som föranledde det här).
I kön ner noterade jag flera som förutom kabinväskor i liknande storlek även hade en laptopbag eller liknande ovanpå (
no bueno intra EU med uppdaterade regler). Klev ombord, lyfte utan problem in min 55×40×20 väska i hyllan ovanpå och satte mig ner. Damen bakom mig i kön tittade på väskan och kvittrade glatt: "den där var ju inga problem att få plats med, vad var problemet"...
Konstaterade (1) att jag nog gärna undviker Arlanda i fortsättningen och fortsätter flyga från hemmaflygplatsen GOT om man ska få den attityden (jag HAR förståelse när kabinväskorna ÄR för stora men jag VET hur stor min är.
(2) att en vit väska troligtvis framstår som större än en svart - precis som en vit pikétröja inte alltid framhäver de mest attraktiva formerna hos Sennah27 på golfbanan.
(3) säg ALDRIG något positivt om andra flygplatser på Arlanda

Well well; (4) efter en trevlig måltid, en Mikkeller, lite choklad och två GT på planet så är man ändå nöjd med livet inför en långhelg i "den eviga staden". Inser nu att punkt 4 hör hemma i en helt annan tråd.
Dagens I-landsproblem avklarad och avhandlat.