Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Ja, det var vi ju beredda på, så är det ju alltid. Men dagens upplevelse var något utöver det vanliga och lätt utomkroppslig. Hade vi inte gått och frågat vid service disken så hade vi ju aldrig fattat var vår väska tagit vägen.
Tja, ungefär samma sak kan hända på Arlanda också. Tidigare i år väntade jag förgäves på min väska och när det inte kom några väskor mer på bandet gick jag till servicedisken och frågade. Jag fick då höra "då var det förmodligen din väska som ramlat av vagnen och just levererats till specialbagage-bandet, kolla där". Och där fanns den mycket riktigt. Det hade förstås varit bättre om den kommit på rätt band från början, men om servicedisken kan ge info om var man kan kolla har trots allt gjort nytta så som jag ser det.
Det kanske är rutin på de flesta flygplatser att enstaka försenade väskor alltid levereras till ett visst band snarare än ursprungsbandet? Jag kan se en viss poäng med den rutinen, om de utgår från att leveransen sker vid en tidpunkt när passageraren har börjat fråga efter sin väska.

Tja, ungefär samma sak kan hända på Arlanda också. Tidigare i år väntade jag förgäves på min väska och när det inte kom några väskor mer på bandet gick jag till servicedisken och frågade. Jag fick då höra "då var det förmodligen din väska som ramlat av vagnen och just levererats till specialbagage-bandet, kolla där". Och där fanns den mycket riktigt. Det hade förstås varit bättre om den kommit på rätt band från början, men om servicedisken kan ge info om var man kan kolla har trots allt gjort nytta så som jag ser det.
Det kanske är rutin på de flesta flygplatser att enstaka försenade väskor alltid levereras till ett visst band snarare än ursprungsbandet? Jag kan se en viss poäng med den rutinen, om de utgår från att leveransen sker vid en tidpunkt när passageraren har börjat fråga efter sin väska.

Verkligen intressant att man kan uppfatta saker så olika.

Det är ologiskt att man oftast får seatblock i go som diamant men inte i plus.
Du tycker det ologiskt att man inte får seatblock om planet är fullsmetat? Du tänker då att SAS ska kasta av någon från planet eller?

Det finns ju inga garantier för seatblock, jag har lyckats få det med guld i GO, det är ju bara trevligt om det väl sker, inget man kan räkna med.

Det är ologiskt att man oftast får seatblock i go som diamant men inte i plus.
Det är betydligt fler gold/diamond som reser i plus än i go, och antalet rader är betydligt färre så det är inte så konstigt egentligen.
Blocken slår bara mot de som har lägre status än guld, alla andra kan seata sig bredvid.

Precis väntat över 50 minuter på vårt bagage vid anvisat band 9 på Kastrup, och till slut när vi insåg att det inte kom fler väskor på bandet så gick jag och frågade vid SAS baggage service. "Kolla på band 7/8, där lägger de ibland baggage som trillat av vagnarna etc". Mycket riktigt, där ligger vår väska med sin priotag kvar med all information man kan tänkas behöva för att lämna av den vid rätt band. Men nej, släng bara väskan lite slumpmässigt på ett annat band, det skall väl en vaken resenär kunna gissa sig till!

Missade dessutom två tåg till Sverige bara för det.
Det är ju SAS som man köpt biljetten av och dom som svarar för tjänsten från beställning till det att man går ut från Kastrup. Så natruligtvis är det deras ansvar att ha en nöjd kund som går därifrån.
Jag tycker generellt att bagagehanteringen på Arlanda är under all kritik. Ofta långa väntetider och jag vet inte hur många gånger man stått och väntat på golfbagar på olika ställen. Ibland kommer på vanliga bandet, ibland på specialbagage och ibland rullar dom in en vagn längst bort från specialbagage utan att informera. Finns sån förbättringspotential!

Försöker efterregistrera poäng. Bara det att SAS trots förregistrerade uppgifter inte får in sträckorna trots att det har förlöpt flera dagar, så slår SAS underbara sida ifrån och påstår att jag sitter på TOR- eller VPN-uppkoppling och att det inte är tillåtet (sitter på varken eller). Sedan vägrar den lägga in UME som flygplats, den slår bara ifrån hela tiden med Umeå.

Försöker efterregistrera poäng. Bara det att SAS trots förregistrerade uppgifter inte får in sträckorna trots att det har förlöpt flera dagar, så slår SAS underbara sida ifrån och påstår att jag sitter på TOR- eller VPN-uppkoppling och att det inte är tillåtet (sitter på varken eller). Sedan vägrar den lägga in UME som flygplats, den slår bara ifrån hela tiden med Umeå.

Det där med tor och vpn råkade jag ut för igår också. De verkar ha en tredje part som gör "ip fraud score" på adressen och om den är för hög så säger de så, utan att vara mer specifika. I mitt fall verkar den här tredje parten ha bestämt sig för att mitt bredband hemma (bahnhof) är fraudulent, och blockas. I mitt fall läste det sig genom att faktiskt börja använda vpn så jag kom ut från en adress som hör till kontoret. Go figure. Fungerade även om jag delade internet på telefonen istället (var ju tvungen att testa ett par varianter..)

I mitt fall läste det sig genom att faktiskt börja använda vpn så jag kom ut från en adress som hör till kontoret. Go figure. Fungerade även om jag delade internet på telefonen istället (var ju tvungen att testa ett par varianter..)
Har testat såväl VPN via jobbet och delat nät från min telefon, och får samma bekymmer. Även provat andra datorer på andra nätverk. Frustrationen!

Toppen