Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Handlar säkert om avundsjuka. Någon mellanchef på marknadsavdelningen som ledsnat på att Björn har fler följare, får mer respons och har intressant content att posta som lockar fler likes än vad deras fina social media marketing konsulter lyckas med.

Man kan ju bli bäst på två sätt, faktiskt vara bäst eller genom att förbjuda konkurrenten att posta.

#BackaBjörn

Asså det här är ju egentligen en liten skitsak som går att skylla på säkerheten, men jag stör mig så enormt på att SAS gång på gör så korkade saker och hanterar en medarbetare med 99 500 hängivna Instagramföljare och 92 300 YT-prenumerantee som om dom är fiender. Skärpning!!!

Är otroligt besviken att SAS gör ett avtal med Doktor24.se angående Covid tester och att de inte har öppet under jul och nyårs helgen. Hur har SAS tänkt?
Det är väl doktor24.se du ska vara besviken på då, eller är det något jag missar här?
Om det är viktigt att resa nu under jul/nyår så finns det säkert något annat bolag som erbjuder dessa tester så man kan lösa det där? Det kan man ju inte direkt kräva att SAS ska lösa åt en?

I andra lägen går det visst jättebra att en annan person fotar passagerare ombord och lägger upp på Facebook, SAS har tom delat inlägget:

Thank you Mette Frederiksen for the... - SAS - Scandinavian Airlines | Facebook
Förenklat så är det bara foton med kommersiellt syfte som kräver samtycke. Är det "konst" eller journalistik krävs det inte samtycke.

Det är verkligen inte solklart vad som gäller när en kommersiell entitet delar vidare ett privat inlägg så där.

Hela grejen verkar verkligen vara dåligt hanterat av sas. Jag kan samtidigt förstå att de som är ansvariga för varumärket får hicka av att en anställd har ett privat konto med stor spridning som upplevs användas i tjänst och därmed blir starkt förknippat med varumärket. Det måste ju inte vara ett personligt kontrollbehov som gör att det blir så här. Oavsett spär det dåligt hanterat.

Det kan mycket väl vara så att det delvis beror på just att han snart ska gå i pension. De vill bryta varumärkesanknytningen till hans konto innan han slutar vara en anställd eftersom han tar med sig kontot vid pensionen.

Oavsett så har det blivit fel.

Nu vet vi ju inte exakt hur sas har hanterat detta. Allt man vet är att den anställde gått ut med att han nu är förbjuden att ta bilder på sin arbetstid och att han blir uppsagd om han gör det.

"Hur SAS har hanterat det" rymmer alltså allt från att en chef kalla upp honom och presenterat ultimatumet till att de haft en längre lösningsorienterad diskussion där den anställde inte visat något intresse för arbetsgivarens behov. Vi kommer aldrig att veta hur SAS hanterat det, bara att resultatet blivit dåligt.

Bara det att han använder sin kanal och svartmålar några icke namngiva chefer visar ju lite att det var befogat att vidta åtgärder från arbetsgivarens sida.

Nu vet vi ju inte exakt hur sas har hanterat detta. Allt man vet är att den anställde gått ut med att han nu är förbjuden att ta bilder på sin arbetstid och att han blir uppsagd om han gör det.

"Hur SAS har hanterat det" rymmer alltså allt från att en chef kalla upp honom och presenterat ultimatumet till att de haft en längre lösningsorienterad diskussion där den anställde inte visat något intresse för arbetsgivarens behov. Vi kommer aldrig att veta hur SAS hanterat det, bara att resultatet blivit dåligt.

Bara det att han använder sin kanal och svartmålar några icke namngiva chefer visar ju lite att det var befogat att vidta åtgärder från arbetsgivarens sida.

Jag håller med att det finns alltid två sidor. Det är mycket vi inte vet, det som går att förstå är att efter många år där detta har pågått OCH SAS egna social kanaler har använt vederbörandes innehåll för egna inlägg så har pandemin på något sätt skapat en annan intern inställning. Det kan bero på ändringar i ansvarsområden internt. Med tanke på det stålbad av anställde är inte det omöjligt. Så det som kanske antingen implicit eller även explicit var ok innan pandemin är nu inte längre ok och alla är inte överens om varför det skall ändras. Det är min tolkning.

Jag har svårt att hålla med dig. Hur ska han annars kunna (halv)svara på frågor när han ska fortsätta med sina videos, och sedan varför de inte kommer att återkomma? "Jag kan överhuvudtaget inte svara på dina frågor" är ett svar som inte är ett dugg bättre för SAS. När ingen chef namnges hamnar ansvaret på företaget, inte individer, vilket också framstår som helt rätt tillvägagångssätt med tanke på förtalsrisk. Om det skulle vara chefer som har agerat korkat, är det då upp till företaget att korrigera detta. Den tidigare ändringen av SAS policy, som medförde att Björn inte kunde filma kritiska skeden av flygningen, medförde inget motsvarande gnissel vad jag märkt.

Toppen