Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu vet vi ju inte exakt hur sas har hanterat detta. Allt man vet är att den anställde gått ut med att han nu är förbjuden att ta bilder på sin arbetstid och att han blir uppsagd om han gör det.

"Hur SAS har hanterat det" rymmer alltså allt från att en chef kalla upp honom och presenterat ultimatumet till att de haft en längre lösningsorienterad diskussion där den anställde inte visat något intresse för arbetsgivarens behov. Vi kommer aldrig att veta hur SAS hanterat det, bara att resultatet blivit dåligt.

Bara det att han använder sin kanal och svartmålar några icke namngiva chefer visar ju lite att det var befogat att vidta åtgärder från arbetsgivarens sida.
Man behöver inte veta exakt hur de hanterat situation för att kunna konstatera att det inte blivit bra.

Som jag skrev på ett annat forum om det hela:

Även om majoriteten av oss som externa personer har uppskattat BjörnPilots inlägg så har nog en annan bild av det hela.

Mina killgissningar av varför SAS har kommit fram till detta beslutet:
1. De har inte kontroll över vad som kommuniceras.
2. Han har nyttjat sin plattform och SAS för att kapitalisera i andra kanaler. Både sponsringar och försäljning av sin bok. Gissningsvis är inte SAS bekväma med detta.
3. SAS är fortfarande väldigt traditionella, och har inte riktigt moderniserat sin marknadsföring. BjörnPilots "framgång" påverkar allt för mycket.

Med det sagt, så tycker jag också att det är väldigt tråkigt, även om jag förstår det, till viss del. Bara BjörnPilots inlägg om det hela visar på att han på något sätt tror han är "större än SAS" på något sätt. Han kunde ha skrivit "På grund av ändrade omständigheter på jobbet så får jag inte längre filma och ta bilder på arbetstid." istället valde han nu att i princip hänga ut hela ledningen i deras beslut, öppet på sociala medier. Helt plötsligt har hans plattform gått från att sprida en positiv bild av SAS till att åsamka skada (se bara inläggen i denna tråd) - därav min punkt 1.

Jag har svårt att hålla med dig. Hur ska han annars kunna (halv)svara på frågor när han ska fortsätta med sina videos, och sedan varför de inte kommer att återkomma? "Jag kan överhuvudtaget inte svara på dina frågor" är ett svar som inte är ett dugg bättre för SAS. När ingen chef namnges hamnar ansvaret på företaget, inte individer, vilket också framstår som helt rätt tillvägagångssätt med tanke på förtalsrisk. Om det skulle vara chefer som har agerat korkat, är det då upp till företaget att korrigera detta. Den tidigare ändringen av SAS policy, som medförde att Björn inte kunde filma kritiska skeden av flygningen, medförde inget motsvarande gnissel vad jag märkt.

"SAS och jag är inte överens om hur bilder och filmer från arbetsplatsen får användas på sociala medier och jag kommer därför för tillfället att sluta lägga ut nytaget material från mina flygningar. Situationen är mycket olycklig och jag vill att alla ska veta att jag gör allt jag kan för att kunna återuppta mina omtyckta postningar"

Jag utesluter inte att SAS hanterat det illa, men han hade kunnat förklara situationen på många olika sätt utan att framstå om illojal och bränna broar.

För mig skaver hela "jag vill jobba tillsammans" samtidigt som han uppmanar folk att "kommentera detta intressanta ämne", pratar om yttrandefrihet som inte gäller och förklarar att de kan säga upp mig men jag har ju ändå ett års uppsägningstid så det spelar ingen roll. Han väljer att lite trotsig återpublicera gamalt material. Han antyder väl också att han mobbas och om han "bestraffas" så ska han använda sin makt i sociala medier till att ge igen.

Även om majoriteten av oss som externa personer har uppskattat BjörnPilots inlägg så har nog en annan bild av det hela.

2. Han har nyttjat sin plattform och SAS för att kapitalisera i andra kanaler. Både sponsringar och försäljning av sin bok. Gissningsvis är inte SAS bekväma med detta.
3. SAS är fortfarande väldigt traditionella, och har inte riktigt moderniserat sin marknadsföring. BjörnPilots "framgång" påverkar allt för mycket.

Med det sagt, så tycker jag också att det är väldigt tråkigt, även om jag förstår det, till viss del. Bara BjörnPilots inlägg om det hela visar på att han på något sätt tror han är "större än SAS" på något sätt. Han kunde ha skrivit "På grund av ändrade omständigheter på jobbet så får jag inte längre filma och ta bilder på arbetstid." istället valde han nu att i princip hänga ut hela ledningen i deras beslut, öppet på sociala medier. Helt plötsligt har hans plattform gått från att sprida en positiv bild av SAS till att åsamka skada (se bara inläggen i denna tråd) - därav min punkt 1.
+1 på den

@Tonton det finns mycket i det du skriver. Båda parter kan hantera detta bättre.

Det som dock är okänd är varför nu? Det här har varit känt under flera år, vad har ändrats?

Undra om det blir några piloter under 45 kvar hos SAS? :rolleyes::eek:
Ja de yngsta lär väl vara omkring 40 år.
Sen när det blir nyanställningar så har de väl företrädesrätt ett tag framöver, så några lär väl komma tillbaka om de inte hittat något annat.
Är ju lite samma med cabin crew att det bara är de äldre kvar. Blir en väldigt skev fördelning på ålder inom företaget vilket kommre få stora konsekvenser framöver om man inte lyckas rätta till det.

På en annan plattform så svarade precis BjörnPilot på bland annat mina kommentarer kring punkt 2.

BjörnPilot skrev:
Tonton, Den här boken nämner inte SAS med ett ord och den har inget med SAS att göra, mer än att det finns mågra SAS-bilder i den. Med tillstånd.
Med boken har många hjälpts att flyga med mindre oro, vilket gynnat alla flygbolag, i synnerhet SAS.
Om någon nu tror det så har jag knappast tjänat några pengar på den, speciellt inte med tanke på arbetsinsatsen.
Mvh

Jag kan inte undgå att inte förstå hur han missar poängen? Att han har lagt ner mycket tid på boken, och därför inte har tjänat jättemycket pengar på det, sett till totala insatsen, är totalt irrelevant. Att också totalt ignorera det faktum att det är som *SAS*-pilot som han har blivit, och är, känd, är tråkigt att se. Bara här fortsätter han ju att dela en tråkig bild av SAS (Badwill snarare än goodwill).

Sedan svarade han följande som en ren generell kommentar, vilket förstärker den tråkiga bild jag har av BjörnPilot, och snarare ökar min förståelse för SAS beslut. Han väljer att vara aggressiv och missförstående i sin attityd. Ja, det är inget rolig besked, vare sig för honom eller oss, men den bitterheten som han öppet visar är ju väldigt stark och tråkig.

BjörnPilot skrev:
Employees on social media. Threat or resource?

I think this is what it’s all about:
Jealousy and above all, incompetence in building brand image by help of your employees cost companies billions.

In pandemic times when companies have less or NO money for marketing this is even more serious.
1f633.png

In stress it can be tempting to “take the full control” and become more authoritarian. This makes the damage even worse because it breaks down teamwork and steepens the negative spiral. You don’t want to have this on your cv and it’s dangerous for both flights and companies.
1f4a5.png

You trust a friend and an employee is 7-8 times more credible than the company itself. 2 times more than the companys CEO, according to research.
No marketing budget in the world can beat your own employees. 5.000 employees with 350 followers each (worldwide average) and 7-8 times more credibility. You get it. It’s unbeatable ROI. If you don’t get it it’s only good for your competitors.
1f613.png

You must make your crewmembers work with, not against you and that's your responsibility as a Commander or CEO. If you can't you're not suited for the job.

Be careful now so we can get through this tough period and meet again. Traveling brings people together, a very good thing.
1f499.png
2708.png
1f60a.png

Your employees, your best brand ambassadors

Last edited:
Toppen