Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

dino_81

Medlem
Dagens upplevelse med SAS kundtjänst. Har senaste tiden haft problem att avboka EB-resor via hemsidan varpå jag fått ringa in till kundtjänst för att avboka.

Vid första tillfället var det inga problem och kundtjänstmedarbetaren var medveten om problemet och avbokade resan på direkten. Poängen återfördes direkt till mitt konto men jag väntar fortfarande på återbetalning av skatter.

Idag ringde jag in för att avboka ännu en resa varpå medarbetaren menade på att jag måste göra det via SAS hemsida. Förklarade att det inte är möjligt och hänvisade till det felmeddelande som kommer upp. Refererade också till att det förefaller vara ett problem som bestått ett par veckor, men det tyckte inte mannen på SAS kundtjänst. Allt fungerar fick jag meddelat.

När jag till sist lyckats övertala honom ville han ha min pin-kod vilket är bra, dock brukar jag sällan (om ens någonsin) uppge denna vid avbokning av resor. Systemet vägrade köpa min pin-kod och medarbetaren skulle då skicka ut en ny inom 15 minuter. Vill minnas att Tallinn skickar den omedelbart. Han undrade om han skulle skicka till det nummer jag ringer ifrån? Jag föreslog då att han skickar till numret som är registrerat i min EB-profil, annars känns ju den extra säkerhetsdetaljen med att ange pin-kod tämligen meningslös.

Därefter avslutade vi samtalet...

Efter en halvtimme hade inget sms med pin-kod kommit varpå jag ringde upp igen och fick prata med en vänlig tjej som meddelade att felet med att inte kunna avboka EB-resor via hemsidan var känt sedan några veckor, att hon tyvärr inte hade någon möjlighet att ge en prognos för när felet skulle vara avhjälpt och att hon skulle avboka min resa så fort jag hade verifierat mig med min pin-kod vilken hon skickade ut på direkten.

Sådan skillnad på medarbetarnas kompetens och bemötande på SAS kundtjänst. Toppar och väldigt djupa dalar, denna inkonsekvens är verkligen inte bra!
 

rsvp

Medlem
Man har haft stort tålamod för flygbolaget när det gäller reklamationer. Efter nästan 4 månader väntetid så fick jag beslut ang mitt reklamationsärende. De kommer ersätta mig fullt ut. Så man får vara nöjd som kund trots problem med kommunikationen. Ska uppdatera idag alla mina reseförsäkringar så att man slipper ha med något flygbolag att göra i framtiden
 

Torandi

Medlem
Här om veckan plingade det plötsligt till i min mobil - "ändring i din reservation" stod det. Visade sig att på min bokade bonusresa i April till Osaka med Swiss (med eurobonus och amex 2-4-1) så hade plötsligt båda lång haul benen (ToR Zürich-Osaka) på resan avbokats. Fick ingen mer information eller blev på något sätt informerad om det.

Ringde guldservice, som inte kunde se något, och bad mig som väntat prata med Tallinn (eftersom det här var en lördag, så var det ju inte riktigt aktuellt). Mailade sedan Swiss, som snabbt svarade att "jodå, din biljett kunde inte återbekräftats, så den har avbokats". Happ.
Min flickvän som hade bokat in sig på samma flyg hos Swiss kunde se att tiderna på flyget hade ändrats med en kvart eller så, och bytt flight nummer.

När jag slutligen på måndag morgon efter 30 minuter i kö kom fram till Tallinn så kunde jag efter att själv ha kollat upp vilka datum det fanns andra businessbiljetter bli ombokad till samma utresa igen med Swiss, och en hemresa två dagar tidigare (dvs på en annan flight än min flickvän..).

Tallinn och SAS verkade inte ha något större intresse av att ens försöka vara behjälpliga här, utan rykte mest på axlarna och sa "det är så det kan vara ibland" - känns ju tryggt att veta att ens biljett kan bli avbokad lite hej hopp om man har otur. Försökte få dem att medge mig iaf en gratis ombokning, ifall en resa dök upp på ursprungliga resedatumet, men där var det tvärt nej.

För att göra det ytterligare lite irriterande hade jag redan gjort en ombokning i resan som blev avbokad, så de 150kr var bortkastade.

Får väl göra som någon föreslog här och kontakta SAS efter att jag kommit hem från resan och se vad de kan göra. (Och hoppas att min resa inte avbokas igen).
 

Torandi

Medlem
Fast det är ändå SAS som har bokat den, och det är SAS jag är kund hos. Även om jag håller med om att det är Swiss som avbokat så hade det varit trevligt om SAS hade visat någon form av behjälplighet i ärendet när jag bokat genom dem (eftersom Swiss bara hänvisar till SAS som bokat resan)
 

Kevinator

Medlem
Åkte med SAS från ARN till Paris i fredags. Efter en kortare flygtur konstaterade kaptenen att det var fel på oljefiltret. Det var så pass allvarligt att vi fick återvända till Arlanda och byta plan, vilket ledde till en försening på 2 tim och 47 min.

Japp, ingen EU claims då det var under tre timmar, men detta gjorde även att jag missade sista tåget från Paris till Reims och min planerade helg i Champagneområdet fick en lagom kul start. För att inte missa min hotellbokning i Reims beslutade jag att ta en Uber från CDG till Reims som gick på 180 EUR, dvs. en ansenlig summa men vad gör man när varken fler tåg eller bussar gick den kvällen. Jag tänkte att jag kör på det så får jag lösa resten med SAS eller Amex eller min hemförsäkring i efterhand.

Idag har jag hunnit prata med alla tre parter, det började med att SAS vägrade ta något som helst ansvar då försening under 3 timmar är tydligen acceptabelt. Amex (Corporate Green Card) kunde bara täcka extraordinära logikostnader, men inte för taxiresor. Så var det med hemförsäkringen också. Korrekt agerande från min sida skulle alltså att checka in på flygplatshotellet och ta morgontåget dagen efter. Då får jag tydligen både hotellnatten och den nya tågresan kompenserad. Suckar djupt kring alla villkor som inte utgår ifrån kundens behov. I mitt tycke borde SAS stå för taxiresan då det var de som orsakade förseningen som gjorde att jag missade sista tåget. Att man är en trogen kund och EBD sedan flera år tillbaks hjälpte föga.

Som en sista bonusdetalj hälsade besättningen ombord att alla passagerare skulle få ersättning för maten ombord, då markpersonalen aldrig hann dela ut matvouchers på Arlanda i samband med flygplansbytet. De ynka 90 kronorna nekade SAS-kundtjänst också, trots ARN-beslut som besättningen ombord hänvisade till. Noll servicekänsla eller kanske tom. icke-korrekt handläggande? Tar gärna emot tips och råd från er som kan det här med förseningar och vilka rättigheter jag har. Tack på förhand.
 

Mediana

Medlem
I mitt tycke borde SAS stå för taxiresan då det var de som orsakade förseningen som gjorde att jag missade sista tåget. Att man är en trogen kund och EBD sedan flera år tillbaks hjälpte föga.

Som en sista bonusdetalj hälsade besättningen ombord att alla passagerare skulle få ersättning för maten ombord, då markpersonalen aldrig hann dela ut matvouchers på Arlanda i samband med flygplansbytet. De ynka 90 kronorna nekade SAS-kundtjänst också, trots ARN-beslut som besättningen ombord hänvisade till. Noll servicekänsla eller kanske tom. icke-korrekt handläggande? Tar gärna emot tips och råd från er som kan det här med förseningar och vilka rättigheter jag har. Tack på förhand.

Kan tyvärr inte ge dig så mycket råd, då jag nog kan tycka att SAS gör rätt här. Var ska man annars dra gränsen? Planet var försenat och jag missade mitt möte, som i sin tur gjorde att jag förlorade massor av pengar. SAS borde ersätta förlorad inkomst? Det är ju vid sådana här tillfällen, som man har ett försäkringsbolag och det är alltid bra att prata med dem innan och resonera kring vad man kan göra. Ersättning för maten ombord är däremot en annan femma. Där borde det inte blivit någon diskussion.
 

danielhog

Medlem
Åkte med SAS från ARN till Paris i fredags. Efter en kortare flygtur konstaterade kaptenen att det var fel på oljefiltret. Det var så pass allvarligt att vi fick återvända till Arlanda och byta plan, vilket ledde till en försening på 2 tim och 47 min.

Japp, ingen EU claims då det var under tre timmar, men detta gjorde även att jag missade sista tåget från Paris till Reims och min planerade helg i Champagneområdet fick en lagom kul start. För att inte missa min hotellbokning i Reims beslutade jag att ta en Uber från CDG till Reims som gick på 180 EUR, dvs. en ansenlig summa men vad gör man när varken fler tåg eller bussar gick den kvällen. Jag tänkte att jag kör på det så får jag lösa resten med SAS eller Amex eller min hemförsäkring i efterhand.

Idag har jag hunnit prata med alla tre parter, det började med att SAS vägrade ta något som helst ansvar då försening under 3 timmar är tydligen acceptabelt. Amex (Corporate Green Card) kunde bara täcka extraordinära logikostnader, men inte för taxiresor. Så var det med hemförsäkringen också. Korrekt agerande från min sida skulle alltså att checka in på flygplatshotellet och ta morgontåget dagen efter. Då får jag tydligen både hotellnatten och den nya tågresan kompenserad. Suckar djupt kring alla villkor som inte utgår ifrån kundens behov. I mitt tycke borde SAS stå för taxiresan då det var de som orsakade förseningen som gjorde att jag missade sista tåget. Att man är en trogen kund och EBD sedan flera år tillbaks hjälpte föga.

Som en sista bonusdetalj hälsade besättningen ombord att alla passagerare skulle få ersättning för maten ombord, då markpersonalen aldrig hann dela ut matvouchers på Arlanda i samband med flygplansbytet. De ynka 90 kronorna nekade SAS-kundtjänst också, trots ARN-beslut som besättningen ombord hänvisade till. Noll servicekänsla eller kanske tom. icke-korrekt handläggande? Tar gärna emot tips och råd från er som kan det här med förseningar och vilka rättigheter jag har. Tack på förhand.
Här hade du otur och jag lider med dig, men tekniska fel händer. Det hade kunnat vara bilen på väg till flygplatsen eller tåget till champagne. Det är inte SAS fel och det finns därför tydliga regelverk för när kunden ska ersättas.
 
Toppen