Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Fast det är ändå SAS som har bokat den, och det är SAS jag är kund hos. Även om jag håller med om att det är Swiss som avbokat så hade det varit trevligt om SAS hade visat någon form av behjälplighet i ärendet när jag bokat genom dem (eftersom Swiss bara hänvisar till SAS som bokat resan)
Som jag förstår det finns inte längre den ursprungliga flighten till/från Osaka utan nu finns en ny flight med ett nytt flightnummer och nya avgångstider, dvs. den ursprungliga flighten har i teknisk mening blivit inställd.

Om du hade en bokad och bekräftad biljett på en flygning som börjar i EU (hela sträckan ses som EN flygning även om du byter plan på vägen) så gäller EU261/2004 om inställt flyg. Enligt artikel 8 ska du ges möjlighet att boka om till likvärdig transport. Swiss gör alltså fel när du inte erbjuds ombokning till den flight som ersatt den flight du hade biljetter till.

Trasig stol och trasig IFE i business class (bokat, ej uppgraderad) CPH-BOS den 20 sept. Anmälde till SAS som EBD och blev inte erbjuden någon ersättning över huvud taget, bara en tom ursäkt.

Här om veckan plingade det plötsligt till i min mobil - "ändring i din reservation" stod det. Visade sig att på min bokade bonusresa i April till Osaka med Swiss (med eurobonus och amex 2-4-1) så hade plötsligt båda lång haul benen (ToR Zürich-Osaka) på resan avbokats. Fick ingen mer information eller blev på något sätt informerad om det.

Ringde guldservice, som inte kunde se något, och bad mig som väntat prata med Tallinn (eftersom det här var en lördag, så var det ju inte riktigt aktuellt). Mailade sedan Swiss, som snabbt svarade att "jodå, din biljett kunde inte återbekräftats, så den har avbokats". Happ.
Min flickvän som hade bokat in sig på samma flyg hos Swiss kunde se att tiderna på flyget hade ändrats med en kvart eller så, och bytt flight nummer.

När jag slutligen på måndag morgon efter 30 minuter i kö kom fram till Tallinn så kunde jag efter att själv ha kollat upp vilka datum det fanns andra businessbiljetter bli ombokad till samma utresa igen med Swiss, och en hemresa två dagar tidigare (dvs på en annan flight än min flickvän..).

Tallinn och SAS verkade inte ha något större intresse av att ens försöka vara behjälpliga här, utan rykte mest på axlarna och sa "det är så det kan vara ibland" - känns ju tryggt att veta att ens biljett kan bli avbokad lite hej hopp om man har otur. Försökte få dem att medge mig iaf en gratis ombokning, ifall en resa dök upp på ursprungliga resedatumet, men där var det tvärt nej.

För att göra det ytterligare lite irriterande hade jag redan gjort en ombokning i resan som blev avbokad, så de 150kr var bortkastade.

Får väl göra som någon föreslog här och kontakta SAS efter att jag kommit hem från resan och se vad de kan göra. (Och hoppas att min resa inte avbokas igen).
Vad ska man säga, dj-vligt fult gjort av Swiss. Betalda/bekräftade biljetter bokas automatiskt om till ”samma” flight (om än med lite ändrade tider och nytt linjenummer). Bekräftade awardbiljetter bokas av. :mad:

Toppen