Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jo jag vet, men det är det som stör då man inte har för avsikt att boarda på utsatt tid. Vi blev 10 minuter sena från Stockholm pga det och den tiden har vi inte kört in ner till Köpenhamn. Det spelar mindre roll för min del men ändå, hur svårt ska det vara?!
Du menar att ni blev sena från Arlanda pga att man valde att börja boarda sent? Det fanns ingen bakomliggande anledning som gjorde att boardingen inte kunde börja tidigare?
 

palmen

Moderator
Du menar att ni blev sena från Arlanda pga att man valde att börja boarda sent? Det fanns ingen bakomliggande anledning som gjorde att boardingen inte kunde börja tidigare?
De skyllde p något på danska som inte gick att höra. Planet flög inte upp från CPH vad jag kunde se, men kanske var sent inkommande? Det som stör mig är att man inte informerar bättre o när Boarding faktiskt ska börja.
 

Vax

Medlem
De skyllde p något på danska som inte gick att höra. Planet flög inte upp från CPH vad jag kunde se, men kanske var sent inkommande? Det som stör mig är att man inte informerar bättre o när Boarding faktiskt ska börja.
Det som stör mig ännu mer men som blir en konsekven senare med boardingen också, är att 15 minuter efter boarding skulle ha börjat annonserar man att vi blir 1 timme försenad pga av olika anledningar. Ingen som helst information innan varken vid gaten eller i appen
 

HCas

Medlem
Boardingtider förtjänar egentligen en egen tråd (finns säkert en?) men håller med om att det är störande när tiden som anges på boardingkortet uppenbart inte har med verkligheten att göra. Jag förmodar att det är ett sätt att försöka se till att folk är vid gaten i tid men likväl irriterande.
 
  • Gilla
Reactions: Vax

Hachans

Medlem
Boardingtider förtjänar egentligen en egen tråd (finns säkert en?) men håller med om att det är störande när tiden som anges på boardingkortet uppenbart inte har med verkligheten att göra. Jag förmodar att det är ett sätt att försöka se till att folk är vid gaten i tid men likväl irriterande.

Ja, jag har aldrig på flygningar inom Europa med SAS varit med om att boarding påbörjats 30 minuter innan trots att det står så på boardingkortet (åtminstone det elektroniska). När jag frågat om det så säger de att det är för att folk ska vara på plats.

Åker man från USA är problemet omvänt, då bordar de ofta 40 minuter innan och avgång och på e-boardingkortet är boarding angiven 20 minuter innan avgång.

Senast från LAX så stod boardingtiden 13.55 medan avgång är 14.15. På papperskortet stod 1.40pm (från gate 140 - så lätt att komma ihåg). Gissa om vi blev sena för att vänta på de som gick efter tiden på deras elektroniska kort?
 
  • Gilla
Reactions: Vax

mha321

Medlem
Håller med om att det i princip aldrig är 30 min. Tidigare hade man alltid 20 min före tryckt på boarding kortet, och det ändrades till 30 minuter utan att man ändrade nogot i boarding proceduren.

Själv räknar jag med att 20 gäller. Vilket leder till intressant effekt när det är buss gate och de faktiskt börjar 35-40 innan....
 

sandek

Medlem
Det är USELT av SAS att ge 5800p för GOT-NRT t/r när resan kostar 12500kr...
Detta gällde senare i höst, men passade på att reka hur september såg ut, och såg följande i lågpriskalendern:

Skärmavbild 2019-08-17 kl. 18.56.43.png



När man sen klickar på en utresa, så förändras hempriserna.


Skärmavbild 2019-08-17 kl. 19.01.28.png


Så att dra 23-27 t.ex kostar då 14 tkr. Bästa av allt? Fortfarande 5800p intjäning.......
 

AABack2ARN

Medlem
Det finns situationer när revenuebaserade bonussystem - typ United och American - faktiskt har sina fördelar, dvs man får poäng enligt vad man betalar. Detta är troligen ett av de tillfällena, men i många tillfällen leder det till betydligt färre poäng än dagens system. Så be careful what you wish for... ;)

Att priserna för hemresan ändras när du väljer utresa är ju inte så konstigt eftersom du inte uppfyller kraven om minsta bortvaro om du väljer utresa måndag och hemresa fredag. Vill du flyga med ett bolag där dessa regler inte finns rekommenderas Norwegian. Sedan håller jag med om att reglerna är förlegade...

Slutligen förstår jag inte hur du får 23-27 att kosta 14000 kr, jag får det till drygt 11200kr. Dock fortfarande irriterande med enbart 5800 poäng i intjäning.
 

sandek

Medlem
Det finns situationer när revenuebaserade bonussystem - typ United och American - faktiskt har sina fördelar, dvs man får poäng enligt vad man betalar. Detta är troligen ett av de tillfällena, men i många tillfällen leder det till betydligt färre poäng än dagens system. Så be careful what you wish for... ;)

Att priserna för hemresan ändras när du väljer utresa är ju inte så konstigt eftersom du inte uppfyller kraven om minsta bortvaro om du väljer utresa måndag och hemresa fredag. Vill du flyga med ett bolag där dessa regler inte finns rekommenderas Norwegian. Sedan håller jag med om att reglerna är förlegade...

Slutligen förstår jag inte hur du får 23-27 att kosta 14000 kr, jag får det till drygt 11200kr. Dock fortfarande irriterande med enbart 5800 poäng i intjäning.
My bad! Såg att jag missat klicka i hemväg...
Såhär ser det ut när man valt hemresa.

Orkar du utveckla lite om minsta bortvaro? Inget jag upplever hos t.ex LH?

Skärmavbild 2019-08-17 kl. 19.29.42.png
 
Toppen