Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Har en poängresa med SAS till Sydeuropa under sommaren. Då jag bokade denna gjorde jag även en seperat bokning till samma destination för några andra, men nu blev det så att de inte följer med. Försökte därför att avboka deras resa på sas.se men fick felmeddelanden. Fick istället ringa in och efter lite felsökning så kom kundtjänst fram till att den andra resan gått igenom - utan att några poäng dragits! Detta hade jag dock inte märkt.

Hade så klart varit smutt om resan blivit av utan att kosta en enda poäng. Nu drabbade det ju inte mig negativt på något sätt i slutändan (fick tillbaka skatterna som vanligt) men lite konstigt att det kan hända - SK IT till trots.

Har svårt att se vad SAS inte gjorde så bra i ditt inlägg?
Menar du att du behövde ringa in för att, kostnadsfritt, avboka din resa?

Om du hade genomfört resan, utan att betala poäng för den, hade du då postat i SAS det här gjorde ni bra-tråden eller SAS det här gjorde ni dåligt (för att dom inte debiterade poäng?)

Har en poängresa med SAS till Sydeuropa under sommaren. Då jag bokade denna gjorde jag även en seperat bokning till samma destination för några andra, men nu blev det så att de inte följer med. Försökte därför att avboka deras resa på sas.se men fick felmeddelanden. Fick istället ringa in och efter lite felsökning så kom kundtjänst fram till att den andra resan gått igenom - utan att några poäng dragits! Detta hade jag dock inte märkt.

Hade så klart varit smutt om resan blivit av utan att kosta en enda poäng. Nu drabbade det ju inte mig negativt på något sätt i slutändan (fick tillbaka skatterna som vanligt) men lite konstigt att det kan hända - SK IT till trots.

Har svårt att se vad SAS inte gjorde så bra i ditt inlägg?
Menar du att du behövde ringa in för att, kostnadsfritt, avboka din resa?
Jag tyckte att jag var tydlig med det fetmarkerade.

Drabbade ju som beskrivet inte mig alls men tyder ändå på att systemet har en del buggar?

• Gilla
Reactions: obs
men tyder ändå på att systemet har en del buggar?
Det finns gott om buggar runt om i SAS' IT system. Många rutiner verkar också kräva manuell handläggning och det verkar också som att det i en del fall saknas stöd för att guida användaren i användningen av systemen så att användaren måste vara väl insatt i användningen av systemet för att inte göra fel. Har bl.a upplevt vid ombokning av en resa att biljetten raderades för att handläggaren hade glömt att manuellt lägga till mitt Travel Pass nummer som betalningsmedel när han gjorde ombokningen (det fanns ju med när jag bokade biljetten första gång).
Sånt ska ju inte förekomma att kunden begär ombokning (kunde inte göra det via web/app) och sen får kunden ett SMS om att det plötslig saknas betalning för biljetten. I tillägg var jag tvungen att ringa både kundservice och corporate support flera gånger för att styra upp detta för det var de tydligen helt oförmogna att klara internt.

Ännu ett område där SAS behöver moderniseras.

Bonusresa BKK-FRA-ARN i augusti med Thai och LH. Thai ändrade schemat så att vi landar 15 minuter senare i FRA. Connecting time nu endast 55 minuter. SAS ändrar bokningen till SAS flyg klockan 12.00, alltså 5 timmar senare. Vid frågan om de kan ändra från Go till PLUS (finns tillgänglighet) utan att jag ska betala change fees på grund av att de försenar mig 5 timmar så blir det blankt NEJ i Tallin. Trist och sooo not worth it.

Sorry, ville bara klaga lite. Frågan är nu bara vilken av loungerna i FRA man ska döda tid på? Maple Leaf eller någon av Senator, vilken i sådana fall?

Bonusresa BKK-FRA-ARN i augusti med Thai och LH. Thai ändrade schemat så att vi landar 15 minuter senare i FRA. Connecting time nu endast 55 minuter. SAS ändrar bokningen till SAS flyg klockan 12.00, alltså 5 timmar senare. Vid frågan om de kan ändra från Go till PLUS (finns tillgänglighet) utan att jag ska betala change fees på grund av att de försenar mig 5 timmar så blir det blankt NEJ i Tallin. Trist och sooo not worth it.

Sorry, ville bara klaga lite. Frågan är nu bara vilken av loungerna i FRA man ska döda tid på? Maple Leaf eller någon av Senator, vilken i sådana fall?

Varför skulle de uppgradera dig till Plus när det är Thai som ändrar schemat?

Varför skulle de uppgradera dig till Plus när det är Thai som ändrar schemat?

Vanligtvis när man får en sådan stor schemaändring så ingår det att kostnadsfritt göra ändringar och eftersom det inte är någon prisskillnad för mig att flyga PLUS (samma poämg som jag betalar) så kanske de kunde visat lite goodwill och fixa det. Om jag hade helt fått välja så skulle jag velat behålla min ursprungsflight från FRA men det fick jag inte heller. Fanns ett Lufthansaflyg vid 10 också men det kunde de inte boka om till då det inte fanns bonusplatser kvar men det visste jag redan att de inte kunde.

• Gilla
Reactions: Gus
Vanligtvis när man får en sådan stor schemaändring så ingår det att kostnadsfritt göra ändringar och eftersom det inte är någon prisskillnad för mig att flyga PLUS (samma poämg som jag betalar) så kanske de kunde visat lite goodwill och fixa det. Om jag hade helt fått välja så skulle jag velat behålla min ursprungsflight från FRA men det fick jag inte heller. Fanns ett Lufthansaflyg vid 10 också men det kunde de inte boka om till då det inte fanns bonusplatser kvar men det visste jag redan att de inte kunde.

Ja, men det är ju fortfarande Thai som gjort att du hamnade under minimum connection time, inte SAS. Så förstår fortfarande inte varför det är SAS som ska kompensera dig i detta och varför SAS ska vara bad guy?

Det är lite som att att SJ ska uppgradera en till 1:a klass för att stadsbussen till stationen ändrat sin tidtabell. Om något så är det ju Thai som i så fall ska kompensera.

Vanligtvis när man får en sådan stor schemaändring så ingår det att kostnadsfritt göra ändringar och eftersom det inte är någon prisskillnad för mig att flyga PLUS (samma poämg som jag betalar) så kanske de kunde visat lite goodwill och fixa det.

Möjligen om det är SAS själva som gör det.
Förstår inte hur vissa tänker ibland?
Hur kan detta vara SAS fel och varför skulle de viss ”goodwill”?

Kraven som en del ställer ibland gör ju en fundersam....

Ja, men det är ju fortfarande Thai som gjort att du hamnade under minimum connection time, inte SAS. Så förstår fortfarande inte varför det är SAS som ska kompensera dig i detta och varför SAS ska vara bad guy?
Fast minimum connection time, International-International på FRA är 45 minuter så de hamnar inte under denna tid fast SAS kanske har sina egna marginaler som de räknar på men de behöver inte egentligen boka om även om du bara har 55 minuter på FRA.

MCTFRA.PNG

Toppen