Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Varför får du inte poäng tillbaka för att det var kampanj?

Jag boka sista kampanjen till tyskland som kunde kombinerar med fly premium. 12000 EB/Pers
Då en person var tveksam så bokade vi henne på samma biljett då kundtjänst så att vi kunde splittra bokningen och ta bort henne sen om hon inte kunde.
Nu kan inte hon så skulle ta bort henne i dag.
Jag kan ta bort henne och få skatter tillbaka men inga poäng. Med svaret att deras system inte kan räkna ut poängen tillbaka.
Jag kan avboka hela resan för alla tre och få tillbaka alla poäng men ska jag då boka om så kostar det 40 000 EB eftersom kampanjen är slit sedan länge. Totalt för alla tre var det 36 000 EB.
Han tyckte jag skulle skicka in klagomål och kanske få lite poäng tillbaka :mad:

Ska ringa vid 8 och prata med supervisor men vi får se...

Bokat med en 2-4-1 som gått ut eller någon halva poängpriset-kampanj kanske.
Nej ingen 2-4-1, alla poäng giltiga till 2021.

Jag boka sista kampanjen till tyskland som kunde kombinerar med fly premium. 12000 EB/Pers
Då en person var tveksam så bokade vi henne på samma biljett då kundtjänst så att vi kunde splittra bokningen och ta bort henne sen om hon inte kunde.
Nu kan inte hon så skulle ta bort henne i dag.
Jag kan ta bort henne och få skatter tillbaka men inga poäng. Med svaret att deras system inte kan räkna ut poängen tillbaka.
Jag kan avboka hela resan för alla tre och få tillbaka alla poäng men ska jag då boka om så kostar det 40 000 EB eftersom kampanjen är slit sedan länge. Totalt för alla tre var det 36 000 EB.
Han tyckte jag skulle skicka in klagomål och kanske få lite poäng tillbaka :mad:

Ska ringa vid 8 och prata med supervisor men vi får se...

Nej ingen 2-4-1, alla poäng giltiga till 2021.
Kan du inte begära bara separering av bokningen?

Om de kan göra det utan att det blir omräkning av poängsumma för bonusresan, så kan du sedan avboka den personens (som inte vill/kan åka) biljett.
Alltså, ungefär som tvåstegsraket.

@Andreas Ekman fast det här låter onödigt tramsigt av dem. Jag har gjort precis samma sak, bokat ner till Rom, för två, under kampanj. Senare, när 30% kampanjen var slut, avbokat en person genom att kundtjänst splittade bokningen och avbokade den ena. Både poäng och skatter tillbaka för den avbokade biljetten.

Dock var det något strul för dem med detta, vill minnas att det slutade med att de egentligen avbokade båda biljetterna men sedan bokade på mig på nytt och drog kampanjpriset 21 000 poäng plus skatter manuellt.

Ja, det låter helt klart som ett fall för HUACA - splitta biljetten först och sedan ska det inte vara några problem att få den återbetalad. Kan inte komma ihåg att det funnits någon kampanj där villkoren sagt att man aldrig kan få igen poängen.

Ja, det låter helt klart som ett fall för HUACA - splitta biljetten först och sedan ska det inte vara några problem att få den återbetalad. Kan inte komma ihåg att det funnits någon kampanj där villkoren sagt att man aldrig kan få igen poängen.
Om en del av poängen har redan gått ut, kan man inte få tillbaka den delen av poängen.
Men jag misstänker att så inte är fallet för @Andreas Ekman, utan omräkning av poängpriset som ställer till det.

Säg, ordinarie poängpriset var 30.000 poäng per T/R per person och under poängrabattskampanjen fick man boka bonusresan för 12.000 poäng per T/R per person.

12.000 x 3 personer = 36.000 poäng totalt

30.000 x 3 personer = 90.000 poäng totalt

Sedan @Andreas Ekman vill boka av en persons resa = omräkning av poängpriset.

90.000 - 30.000 = 60.000 poäng

36.000 - 60.000 = - 24.000 poäng

@Andreas Ekman betalade 36.000 poäng för tre personer så det fattas 24.000 poäng om resten av två personers biljett skall också ombokas med dagens poängprissättning.

Exakt, så har jag också tolkat det. Men om biljetten splittas först kommer han att ha en bokning med 2 personer och en med 1 person där kostnaden för varje person är 12k. Då ska det sedan inte vara några problem att återbetala den ena biljetten korrekt.

Vi har kunnat splitta utan problem. Efter 3 samtal. Sista jag prata med skulle kunna avboka och betala åter poängen. Så jag väntar lite innan jag ev ringer igen om jag inte ser något på kontot.
Enligt 3 personer var det omöjligt att få annat än skatter åter. Den fjärde verkade kunna räkna ut och betala åter. Återkommer när jag vet mer.
Tack alla och @Dr. Miles , I love you :)

Exakt, så har jag också tolkat det. Men om biljetten splittas först kommer han att ha en bokning med 2 personer och en med 1 person där kostnaden för varje person är 12k. Då ska det sedan inte vara några problem att återbetala den ena biljetten korrekt.
Problemet är att den bokningen på 1 Pers efter splittningen inte har någon info om hur mycket poäng det biljetten har kostat. Väldigt knepigt detta.

Nu blir det lite OT, ber om ursäkt.

Vi hade initialt boka 3 platser i kampanjen förut där man fick 30% på poängpriset och kunde kombinera det med fly premium.
Så vi bokade 3 personer i plus för 12 000 Eb per person.
Jag är ju van vid att man alltid kan avboka och få tillbaka alla poäng om dom fortfarande är giltiga och skatterna.
Även kundtjänst sa efter samtal att det är bättre att vi bokar alla tre på samma istället för en bokning med 2 och en med en person.

Nu kan inte den tredje personen så jag skulle avboka idag.
Den första på kundtjänst sa att vi kan avboka den tredje men jag får inga poäng tillbaka.
Den andra på kundtjänst sa att vi kan inte avboka bara en person.
Den tredje kunde hjälpa mig dela bokningen och "lyfta" ur den tredje personen på en egen bokning.
Denna bokning kunde jag inte avboka själv, varken via app eller webb.
Ringer in igen, den fjärde på kundtjänst sa att vi kan avboka den delade bokningen och jag får pengar och poäng tillbaka.

Efter en stund ringer jag in igen för att jag ser inga poäng för bokningen.
Samtidigt som jag sitter med kundtjänst så får jag ett mejl från den fjärde personen där han meddelar att jag bara får skatterna.
Den femte på kundtjänst sa att jag får inga poäng tillbaka, jag på pekar då vad som sagts tidigare och var den personen innan har sagt.
Han ska kolla om dom kan göra ett undantag...

Efter fem samtal till kundtjänst så har jag fått poängen åter.
Men det satt långt inne för dom!

Så jag fråga och fick förklarat för mig att när det är kampanjer så kan dom inte betala tillbaka.
Dom gör som tallin när dom bokar om, dom betalar tillbaka och sen drar igen.
Och eftersom kampanjen som jag bokat på inte gäller fortfarande så måste dom dra det nya poängpriset.

Så ska jag boka igen på en % poängkampanj som kan kombineras med fly premium så kommer jag göra separata bokningar för alla om någon är osäker. För jag får bara tillbaka poängen jag betalat om jag avboka alla, jag kan inte få tillbaka för en eller två osv. i denna typen av bokningar.
Så är reglerna hävdar nu 5 på kundtjänst.

Jag tackar alla för hjälpen, inte sett eller stött på detta problem tidigare.

Så ska jag boka igen på en % poängkampanj som kan kombineras med fly premium så kommer jag göra separata bokningar för alla om någon är osäker.
Om det inte är superviktigt att alla verkligen reser tillsammans vid ev irrops och liknande (exvis med barn i bokningen) så bokar jag alltid separata bokningar för varje person, oavsett om det är poängbokning (utan 2-4-1) eller biljett betald med pengar.
Då slipper man hela den här diskussionen när folk ändrar sina planer mm.

Toppen