Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Intressant kommentar.
Trodde att det var jag som bara inbillade mig att det är kvalitetsskillnad att flyga Plus till "semesterdestinationer" jämfört t.ex. CPH-FRA där jag upplever avsevärt bättre servicenivå.
Det finns ju några uppenbara skillnader. Längden på flygningen t.ex. (5h25 min vs. 1h30 min) gör att brister i service försvinner. Även komfortmässigt kan jag acceptera granne på så kort flygning. Jag har däremot släppt tanken på att flyga SAS till charterdestinationerna av flera skäl:
  • Poängintjäningen är inte vad det var tidigare (nostalgisk tanke att tjäna 10k T&R Alicante - galet i sig förstås).
  • Det är ofta en stor "Pluskabin" (inte ovanligt med 10 rader Plus) och därtill ofta mycket hög beläggning vilket bidrar till sämre kvalitet i service och minskad komfort.
  • Prismässigt är det inte särskilt fördelaktigt, inte minst sedan SAS infört Plus Saver. Jag upplever inte att SAS Plus är särskilt billigt längre till charterdestinationerna. Jag flyger alltid på om- och avbokningsbara biljetter sedan jag fick barn.
  • Mat och dryck är inte imponerande på något sätt. Flyger du ut tidigt på morgonen är det frukostlåda som gäller, därefter ingenting förutom snacks.
  • Passagerarna är ofta av s.k. charterkaraktär (se här för en beskrivning av vad man kan få stå ut med).
  • Borttagandet av lounge och fasttrack på outstation är ett klart minus, i synnerhet på charterdestinationer där flygplatserna ofta är röriga och trista med begränsad sittkapacitet, etc.
Nu jämför jag i och för sig med affärsklass på andra bolag. Men priserna för att flyga med t.ex. Swiss eller Lufthansa i affärsklass är regelmässigt i nivå med SAS Plus.

Last edited:
Håller nog med om att inget mer kan förväntas av SAS i det läget. Oavsett så är det j'vligt tråkigt att ni tvingades avbryta resa, hoppas reseförsäkringen ger en rimlig kompensation. ...jag hade nog hänvisat frugan till SJ och fortsatt resan själv. Men det är kanske därför jag är ogift och kroniskt singel :)

Blir spännande att se hur FB löser det med poängen

Mår frun bättre nu?

Ja hon mår bättre. Tack för omtanken.

Vad jag har förstått så kan poängen värderas lite olika beroende försäkringsbolag. If, trygghansa, amex skriver tydligt att poäng, presentkort etc inte ersätts.
Folksam som jag har skriver inget om sådana undantag, så vi får väl se vad de svarar.

Jag har försäkringar. Jag hålls skadeståndslös. Så det är inte problemet.

Jag krävde inte heller en helt ny resa. Jag tyckte de kunde ställt upp och flyttat sista legen hem, dvs CPH-ARN. Jag har redan betalt för denna.Trots att jag nu då inte kan nyttja den, (vilket bör glädja dig som aktieägare då den nu kan säljas dubbelt).
Så allt jag hade önskat var att de bokade om biljetten CPH-ARN från torsdag till igår, när vi skulle hem.
De hade gott om platser, och även gott om poängplatser lediga.

Så nu flög de istället med tomma platser, istället för att lite snyggt boka om ngn. Det tyckte jag var stelbent och brister i kundbemötande, trots att det är helt enligt reglerna.
Du eller hon kunde be SAS kundtjänsten att boka om henne till senare flight (eller en annan dag), om skälet var pga sjukdom.
Det är tillåtet enligt SAS EuroBonus medlemsvillkor.
Men det krävs läkarintyg.

SAS skrev:
3. USING POINTS

3.7 Unless otherwise stated by SAS: For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket.
The rules for EuroBonus award tickets are described below. For EuroBonus award tickets and offers the following applies: -
- Maximum ticket validity and advance booking is 330 calendar days.
- If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points.
- Points cannot be transferred back after an activity has commenced, and a return trip cannot be rebooked or refunded.
- Tickets and offers can be cancelled up to one (1) business day before they should have been used and valid points transferred back to the paying members EuroBonus account.
- Rebooking of tickets and offers are, provided the points are still valid, allowed up to one (1) business day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused).
- If less than one (1) business day before the EuroBonus trip, or arrival at the hotel, the points are not transferred back to the paying member’s EuroBonus account in case of cancellation.
- If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused.
In case of changes or if new documents are required SAS EuroBonus must be contacted.
– If an award ticket is booked in different award classes – the number of points is calculated according to the point table that requires most points.

EuroBonus membership terms and conditions | SAS

Tack!

Var inte det svaret biljettkontoret när jag frågade. Enda som gick var att avboka och få tillbaka skatter.
Inga ombokningar var möjliga. Inte ens då hem till Sverige.

Läkarintyg finns.

Biljettkontoret har fel, Eurobonus tillåter att du ändrar påbörjad resa om du har läkarintyg som styrker att vidare resa omöjliggjorts.
- If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused.

Kanske finns villkor med annan lydelse på något av SAS arbetsspråk, men nog kan man tolka "before" i texten ovan, och att resan påbörjats, som att man har förlorat rätten att omboka. Jag är ingen jurist, tycker att de kunde gott bjuda på hemresan för EBG om det fanns någon stol över, men jag kan tänka mig att de kan hänvisa till det.

Kanske finns villkor med annan lydelse på något av SAS arbetsspråk, men nog kan man tolka "before" i texten ovan, och att resan påbörjats, som att man har förlorat rätten att omboka. Jag är ingen jurist, tycker att de kunde gott bjuda på hemresan för EBG om det fanns någon stol över, men jag kan tänka mig att de kan hänvisa till det.
Man kan även tolka det som att SAS senaste linje är ARN-månen. Det är ungefär lika rätt.

Toppen