Agö
Medlem
Det finns ju några uppenbara skillnader. Längden på flygningen t.ex. (5h25 min vs. 1h30 min) gör att brister i service försvinner. Även komfortmässigt kan jag acceptera granne på så kort flygning. Jag har däremot släppt tanken på att flyga SAS till charterdestinationerna av flera skäl:Intressant kommentar.
Trodde att det var jag som bara inbillade mig att det är kvalitetsskillnad att flyga Plus till "semesterdestinationer" jämfört t.ex. CPH-FRA där jag upplever avsevärt bättre servicenivå.
- Poängintjäningen är inte vad det var tidigare (nostalgisk tanke att tjäna 10k T&R Alicante - galet i sig förstås).
- Det är ofta en stor "Pluskabin" (inte ovanligt med 10 rader Plus) och därtill ofta mycket hög beläggning vilket bidrar till sämre kvalitet i service och minskad komfort.
- Prismässigt är det inte särskilt fördelaktigt, inte minst sedan SAS infört Plus Saver. Jag upplever inte att SAS Plus är särskilt billigt längre till charterdestinationerna. Jag flyger alltid på om- och avbokningsbara biljetter sedan jag fick barn.
- Mat och dryck är inte imponerande på något sätt. Flyger du ut tidigt på morgonen är det frukostlåda som gäller, därefter ingenting förutom snacks.
- Passagerarna är ofta av s.k. charterkaraktär (se här för en beskrivning av vad man kan få stå ut med).
- Borttagandet av lounge och fasttrack på outstation är ett klart minus, i synnerhet på charterdestinationer där flygplatserna ofta är röriga och trista med begränsad sittkapacitet, etc.
Last edited: