Det är väl ändå inte flygbolagen som bestämmer, utan luftfartsmyndihheterna som ger direktiv? Frågade de dem?
Fast de provade väl inte med 400+ telefoner samtidigt? Och på alla olika frekvenser? Osv osv. Som du säger knappast vetenskapligt gjort. Men visst visade den på att det inte var problem, och det troliga idag är väl att det inte är det.
Mer konstigt att inte tex stora telefon tillverkare eller telebolag låtit göra storskaliga tester.
Sedan kan det ju finnas andra säkerhetsskäl också. Tex att man inte vill ha folk tjattrade i telefon eller liknande om man skulle behöva evakuera. Detta gäller ju i första hand bara vid takeoff and landing dock, men ändå.
Problemet med Mythbusters experiment var att det gjordes alldeles för generellt. De testade dessutom bara störningen på instrumenten på ett enda plan och en enda plats, inte hur mobilerna störde exempelvis piloternas kommunikation med marken. Jag har för mig det var i flygvärdinnepodden så berättade någon pilot om hur irriterande det är i hörlurarna att höra det där ljudet som blir när telefoner kommunicerar med tornet som tex hörs i högtalare. Nu finns det fler och fler skärmade lurar men skillnaderna är stora.
Och ja, man vill inte att folk ska ha uppmärksamheten på fel håll. Det finns ju dessutom komfortskäl att ta hänsyn till.
Det finns ytterligare en dimension, och det är GSM-nätet. Det är dimensionerat för trafik på marken. En massa torn som pingas ovanifrån är inget operatörerna vill ha eftersom systemet inte är designat för det. Det stör övrig trafik.
Så skälen är många att stänga av. Samtidigt som en glömd padda i ett handbagage som inte är i flygplansläge inte kommer störta planet.