Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är väl ändå inte flygbolagen som bestämmer, utan luftfartsmyndihheterna som ger direktiv? Frågade de dem?
Fast de provade väl inte med 400+ telefoner samtidigt? Och på alla olika frekvenser? Osv osv. Som du säger knappast vetenskapligt gjort. Men visst visade den på att det inte var problem, och det troliga idag är väl att det inte är det.

Mer konstigt att inte tex stora telefon tillverkare eller telebolag låtit göra storskaliga tester.

Sedan kan det ju finnas andra säkerhetsskäl också. Tex att man inte vill ha folk tjattrade i telefon eller liknande om man skulle behöva evakuera. Detta gäller ju i första hand bara vid takeoff and landing dock, men ändå.

Problemet med Mythbusters experiment var att det gjordes alldeles för generellt. De testade dessutom bara störningen på instrumenten på ett enda plan och en enda plats, inte hur mobilerna störde exempelvis piloternas kommunikation med marken. Jag har för mig det var i flygvärdinnepodden så berättade någon pilot om hur irriterande det är i hörlurarna att höra det där ljudet som blir när telefoner kommunicerar med tornet som tex hörs i högtalare. Nu finns det fler och fler skärmade lurar men skillnaderna är stora.

Och ja, man vill inte att folk ska ha uppmärksamheten på fel håll. Det finns ju dessutom komfortskäl att ta hänsyn till.

Det finns ytterligare en dimension, och det är GSM-nätet. Det är dimensionerat för trafik på marken. En massa torn som pingas ovanifrån är inget operatörerna vill ha eftersom systemet inte är designat för det. Det stör övrig trafik.

Så skälen är många att stänga av. Samtidigt som en glömd padda i ett handbagage som inte är i flygplansläge inte kommer störta planet.

Har man flygit Kina inrikes vet man att det inte är några problem med 252 av 253 i icke flight mode :)

Senast jag flög i Kina så var det förbjudet att ens ha igång sin mobil.
Dvs flight mode var INTE ok utan den skulle vara avstängd och man fick inte använda den alls under flygningen.
Tog man upp telefonen så kom de direkt och sa till att den skulle vara avstängd, tyckte att det generellt efterlevdes av övriga passagerare med.
Detta var i januari och i november förra året.

En rerouting och två inställningar.
CDG-ARN inställd och blir då reroutad via CPH.
15:35 borde jag ha landat i UME, men då det blev rerouting så blev det 18:50....ända tills den blev inställd och ny flight landar 19:40.
Håhåjaja. Jobbigt med en INF i knäet dessutom.

Toppen