TasselT
Medlem
Ok...Men då kan man ju inte snacka i telefon mär man kör bil i uppförsbacke.
GPS-hastighet > 200 km/h och stighastighet > 5 m/s -> FlightMode på.
Då måste du köra uppför en 10 % backe i över 200 km/h för att det inte ska funka
/ TT
Ok...Men då kan man ju inte snacka i telefon mär man kör bil i uppförsbacke.
Till viss del gör den det. När du har en stark signal från basstationen drar telefonen ner på uteffekten men när signalen blir svagare ökar den effekten.Själva telefonen går ju inte bananas bara för att det inte finns någon täckning där uppe ovanför molnen.
Fast alltså är det någon reell risk med det där att inte stänga av telefonen egentligen? Enda skillnaden är ju att mobilsignalen är avstängd. Övriga strålkällor brukar ju vara ok såsom blåtand och wi-fi.
Själva telefonen går ju inte bananas bara för att det inte finns någon täckning där uppe ovanför molnen.
Till viss del gör den det. När du har en stark signal från basstationen drar telefonen ner på uteffekten men när signalen blir svagare ökar den effekten.
Sedan kan vi alltid argumentera om ifall det faktiskt är farligt eller inte för flygplanen att man har mobiler på, men så länge planen inte är certifierade för det så är ju egentligen den enda slutsats vi kan dra att vi inte vet och därmed råder försiktighetsprincipen som i detta läge säger att man ska ha mobilfunktionen avslagen.
För tydlighetens skull ska jag lägga till protokollet att jag inte tror att något speciellt skulle hända. Men eftersom vi inte vet stänger jag av min mobil av säkerhetsskäl.Ingen vet med säkerhet vad som händer med instrumenten om 400 mobiler börjar sända på full uteffekt samtidigt.
Det är väl ändå inte flygbolagen som bestämmer, utan luftfartsmyndihheterna som ger direktiv? Frågade de dem?Angående mobiltelefoner och flight mode så brukar jag också stänga av mobilen eftersom man ombeds att göra detta, inte för att jag tror att något ska hända. Jag hörde dock på ett radioprogram på P1, i somras tror jag att det var, där man försökte att ta reda på hur det förhåller sig med detta.
De började med att ringa Airbus för att fråga dem varför deras flygplan inte tål mobiltelefoner. Airbus svarade att deras flygplan visst tål detta och på följdfrågan varför man då måste stänga av telefonen hänvisade de, efter att ha försökt undvika att svara, till flygbolagen.
När några av de större flygbolagen ringdes upp och fick frågan varför man ska stänga av telefonerna svarade de alla, utan någon större betänketid, att det var av säkerhetsskäl. När de sedan konfronterades med att Airbus hade svarat att det inte alls var några problem, började de plötsligt att skruva på sig och försökte att snabbt avsluta samtalet. Det var faktiskt lite märkligt och man fick känslan av att de försökte dölja något.
Fast de provade väl inte med 400+ telefoner samtidigt? Och på alla olika frekvenser? Osv osv. Som du säger knappast vetenskapligt gjort. Men visst visade den på att det inte var problem, och det troliga idag är väl att det inte är det.Vad gäller mobiler och plan så har Mythbusters gjort försök på det.
Inte kanske så korrekt vetenskapligt sett men ganska roande....
och ja... Myth busted![]()