Angående mobiltelefoner och flight mode så brukar jag också stänga av mobilen eftersom man ombeds att göra detta, inte för att jag tror att något ska hända. Jag hörde dock på ett radioprogram på P1, i somras tror jag att det var, där man försökte att ta reda på hur det förhåller sig med detta.
De började med att ringa Airbus för att fråga dem varför deras flygplan inte tål mobiltelefoner. Airbus svarade att deras flygplan visst tål detta och på följdfrågan varför man då måste stänga av telefonen hänvisade de, efter att ha försökt undvika att svara, till flygbolagen.
När några av de större flygbolagen ringdes upp och fick frågan varför man ska stänga av telefonerna svarade de alla, utan någon större betänketid, att det var av säkerhetsskäl. När de sedan konfronterades med att Airbus hade svarat att det inte alls var några problem, började de plötsligt att skruva på sig och försökte att snabbt avsluta samtalet. Det var faktiskt lite märkligt och man fick känslan av att de försökte dölja något.