Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Fast alltså är det någon reell risk med det där att inte stänga av telefonen egentligen? Enda skillnaden är ju att mobilsignalen är avstängd. Övriga strålkällor brukar ju vara ok såsom blåtand och wi-fi.
Själva telefonen går ju inte bananas bara för att det inte finns någon täckning där uppe ovanför molnen.

Själva telefonen går ju inte bananas bara för att det inte finns någon täckning där uppe ovanför molnen.
Till viss del gör den det. När du har en stark signal från basstationen drar telefonen ner på uteffekten men när signalen blir svagare ökar den effekten.

Sedan kan vi alltid argumentera om ifall det faktiskt är farligt eller inte för flygplanen att man har mobiler på, men så länge planen inte är certifierade för det så är ju egentligen den enda slutsats vi kan dra att vi inte vet och därmed råder försiktighetsprincipen som i detta läge säger att man ska ha mobilfunktionen avslagen.

Fast alltså är det någon reell risk med det där att inte stänga av telefonen egentligen? Enda skillnaden är ju att mobilsignalen är avstängd. Övriga strålkällor brukar ju vara ok såsom blåtand och wi-fi.

Till viss del gör den det. När du har en stark signal från basstationen drar telefonen ner på uteffekten men när signalen blir svagare ökar den effekten.

Sedan kan vi alltid argumentera om ifall det faktiskt är farligt eller inte för flygplanen att man har mobiler på, men så länge planen inte är certifierade för det så är ju egentligen den enda slutsats vi kan dra att vi inte vet och därmed råder försiktighetsprincipen som i detta läge säger att man ska ha mobilfunktionen avslagen.

Det är exakt som @agehall säger/menar. Jag tror inte att någon vill att flyget skall frångå principen att allt som inte är bevisat ofarligt skall betraktas som en risk.

Ingen vet med säkerhet vad som händer med instrumenten om 400 mobiler börjar sända på full uteffekt samtidigt.

Bokade en resa igår för mig plus flickvän och reagerade på att priset gick upp när jag kom till betalningssidan. Priset var marginellt högre så jag tänkte inte mycket mer på det och betalde således. När jag fick kvittot på mejlen så framgår det att det var avgifter för platsreservation. Är EBG och gjorde min bokning i inloggat läge, mitt EB-nummer var inlagt och det framgår även på bekräftelsen som skickades till mig på mejlen. Ringer supporten som säger att de inte kan göra någon återbetalning då jag inte har angivit mitt EB-nummer i bokningen...ridå ner. Agenten tipsar då om att jag kan avboka min resa och boka igen (24h öppet köp), jag frågar då om det finns fler ungdomsbiljetter på flighten, vilket det inte gjorde...Agenten hänvisar mig istället till att skicka en complaint efter resan till customer care.

Egentligen ingen big deal men det irriterar mig så fruktansvärt mycket då man har gjort bokningen enligt konstens alla regler och man inte kan få hjälp på ett smidigt sätt. Summa summarum, va noggranna när ni bokar.

Angående mobiltelefoner och flight mode så brukar jag också stänga av mobilen eftersom man ombeds att göra detta, inte för att jag tror att något ska hända. Jag hörde dock på ett radioprogram på P1, i somras tror jag att det var, där man försökte att ta reda på hur det förhåller sig med detta.

De började med att ringa Airbus för att fråga dem varför deras flygplan inte tål mobiltelefoner. Airbus svarade att deras flygplan visst tål detta och på följdfrågan varför man då måste stänga av telefonen hänvisade de, efter att ha försökt undvika att svara, till flygbolagen.

När några av de större flygbolagen ringdes upp och fick frågan varför man ska stänga av telefonerna svarade de alla, utan någon större betänketid, att det var av säkerhetsskäl. När de sedan konfronterades med att Airbus hade svarat att det inte alls var några problem, började de plötsligt att skruva på sig och försökte att snabbt avsluta samtalet. Det var faktiskt lite märkligt och man fick känslan av att de försökte dölja något.

Angående mobiltelefoner och flight mode så brukar jag också stänga av mobilen eftersom man ombeds att göra detta, inte för att jag tror att något ska hända. Jag hörde dock på ett radioprogram på P1, i somras tror jag att det var, där man försökte att ta reda på hur det förhåller sig med detta.

De började med att ringa Airbus för att fråga dem varför deras flygplan inte tål mobiltelefoner. Airbus svarade att deras flygplan visst tål detta och på följdfrågan varför man då måste stänga av telefonen hänvisade de, efter att ha försökt undvika att svara, till flygbolagen.

När några av de större flygbolagen ringdes upp och fick frågan varför man ska stänga av telefonerna svarade de alla, utan någon större betänketid, att det var av säkerhetsskäl. När de sedan konfronterades med att Airbus hade svarat att det inte alls var några problem, började de plötsligt att skruva på sig och försökte att snabbt avsluta samtalet. Det var faktiskt lite märkligt och man fick känslan av att de försökte dölja något.
Det är väl ändå inte flygbolagen som bestämmer, utan luftfartsmyndihheterna som ger direktiv? Frågade de dem?
Vad gäller mobiler och plan så har Mythbusters gjort försök på det ;).
Inte kanske så korrekt vetenskapligt sett men ganska roande....
och ja... Myth busted:)
Fast de provade väl inte med 400+ telefoner samtidigt? Och på alla olika frekvenser? Osv osv. Som du säger knappast vetenskapligt gjort. Men visst visade den på att det inte var problem, och det troliga idag är väl att det inte är det.

Mer konstigt att inte tex stora telefon tillverkare eller telebolag låtit göra storskaliga tester.

Sedan kan det ju finnas andra säkerhetsskäl också. Tex att man inte vill ha folk tjattrade i telefon eller liknande om man skulle behöva evakuera. Detta gäller ju i första hand bara vid takeoff and landing dock, men ändå.

Toppen