Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är en ganska genomtänkt policy. SAS vill inte att man ska få ta med sina fem fruar, 17 barn, 35 barnbarn och 3 svärmödrar samtidigt och därför har man gjort en gränsdragning på detta vis. Det är en ganska frikostig policy att tillåta så mycket gäster som de gör när det gäller närstående familj.
Oavsett hur många fruar, barn och annat man har så hade bara 4 av dom kommit in med dessa regler.
Tycker helt klart det är konstigt att föräldrar får ta med barnen in, men barnen kan inte gästa in föräldrarna.

Oavsett hur många fruar, barn och annat man har så hade bara 4 av dom kommit in med dessa regler.
Exakt. Man vill inte få in en massa tvetydigheter.

Tycker helt klart det är konstigt att föräldrar får ta med barnen in, men barnen kan inte gästa in föräldrarna.
Min kusin då? Och min farmor? Och varör kan jag inte få ta in två kollegor istället för fyra familjemedlemmar?

Min poäng är att SAS har gjort en enkel gränsdragning och det är spelreglerna vi får leva med. För min egen del tycker jag man kunde skrota familjereglerna och bara ha 1 gäst i guldloungen såsom tex BA har. Det skulle minska trycket på loungerna rätt rejält.

Min kusin då? Och min farmor? Och varör kan jag inte få ta in två kollegor istället för fyra familjemedlemmar?
Tror du missar min poäng. Jag än nära släkting till mina föräldrar. Mina föräldrar är inte nära släktingar till mig. Blir lite konstigt när det bara är åt ena hållet, ungefär som att det är 2 mil från mig till mina föräldrar, men det är inte 2 mil från mina föräldrar till mig trots att vi befinner oss på exakt samma ställe vid mätningen.

Huruvida man ska få ta med fler än 1 person är en helt annan fråga.

Tror du missar min poäng. Jag än nära släkting till mina föräldrar. Mina föräldrar är inte nära släktingar till mig. Blir lite konstigt när det bara är åt ena hållet, ungefär som att det är 2 mil från mig till mina föräldrar, men det är inte 2 mil från mina föräldrar till mig trots att vi befinner oss på exakt samma ställe vid mätningen.
Mina två styvpappor och tre styvmammor då?

Min poäng är att SAS har gjort en avgränsning och den är rätt generös som den är, så att göra den ännu mer generös gynnar ingen i längden.

Mina två styvpappor och tre styvmammor då?

Min poäng är att SAS har gjort en avgränsning och den är rätt generös som den är, så att göra den ännu mer generös gynnar ingen i längden.
Du missar min poäng, spelar ingen roll vilken person vi syftar på i detta läge. Men om A får gästa B, då borde även B få gästa A (inom reglerna för vad som räknas som familj). I SAS fall så får A gästa B, men B får inte gästa A som familjemedlem.

En styvpappa skulle ju kunna gästa in 4 barn, men ett barn kan inte gästa in en styvpappa enligt familjeregeln, men det går självklart bra om styvpappan är enda gästen man tar med.
Det finns fortfarande gräns på max 4 familjemedlemar, så länge man räknas som familj så ser jag inte problemet. För min del är jag familj till mina föräldrar, mina föräldrar är dock inte familj till mig.

Du missar min poäng, spelar ingen roll vilken person vi syftar på i detta läge. Men om A får gästa B, då borde även B få gästa A (inom reglerna för vad som räknas som familj). I SAS fall så får A gästa B, men B får inte gästa A som familjemedlem.
Nej, jag förstod precis vad du menar. Men det här blir snabbt komplicerat om man ska beskriva alla dessa relationer som är giltiga. SAS har gjort det enkelt för sig och beslutat hur det ska vara. Det är väl inte så konstigt?

Nej, jag förstod precis vad du menar. Men det här blir snabbt komplicerat om man ska beskriva alla dessa relationer som är giltiga. SAS har gjort det enkelt för sig och beslutat hur det ska vara. Det är väl inte så konstigt?
Ja tycker hur de har bestämt det är konstigt, i övrigt inga synpunkter.
Min personliga åsikt är att min respektive (singularis), mina föräldrar (2 stycken), mina bröder/systrar och mina barn ska räknas som närstående.
Om man sedan tillåter 1, 2, 3 eller 4 närstående låter jag vara osagt.
Som det är nu kan jag inte gästa in mina två föräldrar i loungen vilket jag tycker är fel. Är jag 18 år och bor hemma hos mina föräldrar så blir det ju inte så mycket mer närstående än så kan jag tycka.

VI får nog enas om att vi inte håller med varandra i vad som klassas som närstående när det går bra åt ett håll men inte det andra.

Vänta tills detta uppmärksammans av någon i det politskt korrekta Mediasverige. Att överhuvudtaget tala om närstående familj och dessutom förutsätta att denna norm kan fungera som gränsdragning då blir det liv i luckan :)

Absolut, men poängen jag vill visa är att vi tydligen då är närstående om hon har guldkortet, men inte om jag har det.

Fast det är ju inte direkt relevant. Jag kan nog tycka att jag är närstående med mina syskon till exempel och de får inte heller komma med och deras (SAS) regelverk har ju ingen 1:1 koppling med vad som legalt eller liknande räknas som närstående utan det är deras rättighet att ha vilka regler de vill. Sen tror jag i och försig att det tidigare varit ok med både föräldrar och syskon.

Toppen