SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

martin.agren skrev:Huvudsaken är väl att SAS inte levererar enligt beskrivning och inte till hela målgruppen? De har ju hennes födelsedag. Nu har det inte med SAS att göra, men det räcker med delamning och mat eller mjölkersättning. Hon behöver inte bägge delarna, utan föredrar faktiskt mat före mjölk. Därför hade vi all mjölkpulver i incheckningen, eftersom det går ändå köpa på plats om bagaget skulle komma bort. Inte bara Sverige som har tillgång till ersättning. Och så hade vi barnmat i handbagaget som tillskott till amningen om SAS skulle missa, vilket de gjorde. Vi är inga som åker och riskerar vår unges hälsa, men folk som inte är medvetna kanske inte vet om att de får ta barnmat genom säkerhetskontrollen och precis som vi trippelkollat med SAS att beställningen är med.Edit: Minskade hetsenKlicka för att utvidga...
Visst är det väl så att det fortfarande rekommenderas med helamning / mjölkersättning fram till 6 månader, och därefter börja gå över till vanlig mat. Menar du att SAS skall ha infant meals för 6 månader, 8 månader, 12 månader, 1,5 år osv? Det är ju stor skillnad mellan vad en 6 månaders bebis äter och vad en 8 månaders bebis äter. Sen att er bebis föredrar mat framför mjölk är bra för er, men väldigt individuellt för 6 månaders bebisar. Sen har ni trippelkollat med SAS att er infant meal är med i beställningen? Och det var den väl också? Ni fick ju barnmat, eller har jag läst fel?

Som jag skrev innan, som förälder är det ju A och O att ha med sig det som behövs för sin bebis, oavsett om man beställt barnmat eller inte.

Golfkillen skrev:Som jag skrev innan, som förälder är det ju A och O att ha med sig det som behövs för sin bebis, oavsett om man beställt barnmat eller inte.Klicka för att utvidga...

Hur är det relevant? Om man beställer en viss typ av mat och sen inte får den så har man väl rätt att vara mindre än helt nöjd?

Golfkillen skrev:Visst är det väl så att det fortfarande rekommenderas med helamning / mjölkersättning fram till 6 månader, och därefter börja gå över till vanlig mat. Menar du att SAS skall ha infant meals för 6 månader, 8 månader, 12 månader, 1,5 år osv? Det är ju stor skillnad mellan vad en 6 månaders bebis äter och vad en 8 månaders bebis äter. Sen att er bebis föredrar mat framför mjölk är bra för er, men väldigt individuellt för 6 månaders bebisar. Sen har ni trippelkollat med SAS att er infant meal är med i beställningen? Och det var den väl också? Ni fick ju barnmat, eller har jag läst fel?Som jag skrev innan, som förälder är det ju A och O att ha med sig det som behövs för sin bebis, oavsett om man beställt barnmat eller inte.Klicka för att utvidga...

Inte särskilt svårt av cateringbolaget att ha olika burkar som de lastar ombord, eftersom det ändå är en kasse med två burkar, en yoghurt och en banan, det är lång hållbarhet på burkmaten så de kan förvaras länge hos dem, knappast något utrymme som tas i anspråk och inget som hinner gå ut. Sex månader är rekommendationen, sedan kan BVC lämna individuella rekommendationer, alla passar inte in i mall 1A. Vi fick inte mat enligt beskrivningen, förstår inte varför du ska vara så fyrkantig. Vårt barn är infant och inte infant >1 år. Måltiden heter inte infant >1 år och innehöll inte mat enligt informationen. Du skulle uppskatta att du får kyckling eller fisk i en vegetarian meal eftersom de ibland räknas som acceptabla enligt en del, men det står att det ska bara vara vegetabilier?

nollbit skrev:Hur är det relevant? Om man beställer en viss typ av mat och sen inte får den så har man väl rätt att vara mindre än helt nöjd?Klicka för att utvidga...

Självklart skall han skriva o klaga och begära kompensation men jag håller med andra skribenter.. Har man barn som ammar/behöver mjölkersättning måste man ansvara själv och ta med massor av extra. Vi har rest med båda ungarna sen de var 4 månader och vi har alltid haft en drös extra Nan med oss för säkerhets skull. Det kan man inte lägga på SAS.

Mvh

Ett par burkar barnmat över i galleyt - otänkbart på BC: skyll dig själv som inte tar med eget.

fin-bubbeldrickat tar slut efter halva flighten - BC: stäm bolaget.

Kimmen00 skrev:Självklart skall han skriva o klaga och begära kompensation men jag håller med andra skribenter.. Har man barn som ammar/behöver mjölkersättning måste man ansvara själv och ta med massor av extra. Vi har rest med båda ungarna sen de var 4 månader och vi har alltid haft en drös extra Nan med oss för säkerhets skull. Det kan man inte lägga på SAS.Klicka för att utvidga...

Martin skriver ju själv att de hade med egen mat så att det löste sig. Han är alltså enbart irriterad på att SAS inte levererade som beställt. Då behöver han väl inga familjeliv-pekpinnar?

martin.agren skrev:...som tur är så hade vi planerat för att de skulle göra fel och hade med egen mat ocksåKlicka för att utvidga...

Golfkillen skrev:Jag förstår att det är tråkigt att inte få mat som passar ens barn. Däremot så är det enligt mig inte tur att ni hade med er egen mat, utan en nödvändighet. Det går ju inte att åka ut och resa utan att ta med sig mjölkersättning till sitt barn om det behövs pga ej amning.Klicka för att utvidga...

Förbeställer man och betalar för något är det väl rimligt att man också ska få det man beställt? Allra helst om det är något man verifierat flera gånger. Var drar man gränsen liksom?

Walter skrev:Ett par burkar barnmat över i galleyt - otänkbart på BC: skyll dig själv som inte tar med eget.fin-bubbeldrickat tar slut efter halva flighten - BC: stäm bolaget.Klicka för att utvidga...
Hallo?

Sedan när en persons åsikt representerar hela BusinessClass?

Moco skrev:Förbeställer man och betalar för något är det väl rimligt att man också ska få det man beställt? Allra helst om det är något man verifierat flera gånger. Var drar man gränsen liksom?Klicka för att utvidga...
Jag förstår det som att de faktiskt fick infant meal?!

Golfkillen skrev:Jag förstår det som att de faktiskt fick infant meal?!Klicka för att utvidga...

Mitt sista svar till dig för det här tycks inte leda någonstans. Vi fick inte mat enligt SAS egna beskrivning på en specialbeställning. Det är skäl nog för klagomål, oavsett om det är infant, vegetariskt, jain, kosher eller allergi.

martin.agren skrev:Mitt sista svar till dig för det här tycks inte leda någonstans. Vi fick inte mat enligt SAS egna beskrivning på en specialbeställning. Det är skäl nog för klagomål, oavsett om det är infant, vegetariskt, jain, kosher eller allergi.Klicka för att utvidga...
Aha, ok, då har jag missförstått dig. Jag trodde du beställde infant meal och även fick det. Då har jag nog läst slarvigt vad du skrivit. Trodde nämligen du fick barnmat / infant meal. Det förändrar ju saken.

martin.agren skrev:Du skulle uppskatta att du får kyckling eller fisk i en vegetarian meal eftersom de ibland räknas som acceptabla enligt en del, men det står att det ska bara vara vegetabilier?Klicka för att utvidga...

Såklart inte, men kyckling / fisk är inte vegetariskt. Däremot så skulle jag inte klaga om det serverades något som bara folk över 65 uppskattar.

Jag tycker din jämförelse haltar betänkligt. Du är ju såklart i din fulla rätt att klaga. Det jag motsatte mig är ditt utryck att det var kritiskt. Lika lite som att jag litar på att jag själv skall bli mätt / tycka om maten på flyget lika lite litar jag på att mina söner skall göra det. Så klaga hos SAS, och som lärdom kan ni ju hädanefter fortsätta ta med backupmat till dottern.

SK1203 CPH-AAL i dag

Flyet aflyst og jeg var derfor blevet ombooket til afgang 1 time tidligere. Det fortalte SAS bare ikke noget om, hverken via e-mail, SMS eller push notifikation i app'en. Jeg opdagede det kun fordi jeg gik ind på hjemmesiden for at ville afbestille rejsen. Alternativet havde været afgang 1½ time senere.

Nu skete der så ikke nogen skade i dette tilfælde. Men det havde været mildt sagt irriterende at møde op i Kastrup for at finde ud af at man måtte vente yderligere halvanden time på at komme afsted, når SAS kunne have klaret det med at sende en e-mail eller SMS (de har både min e-mail adresse og mobilnummer). Antageligvis en fejl i deres systemer (en af mange...)

Dr. Miles skrev:Hallo?Sedan när en persons åsikt representerar hela BusinessClass?Klicka för att utvidga...

Det gör den naturligtvis inte. Det var ett försök till att främja en reflektion vilken norm som är gällande på forumet i stort och vara lite lustig. I efterhand kan jag villigt erkänna att det kankse var lite utanför trådens ämne.

Rubriken för detta borde egentligen vara "taxvalp, det gjorde du inte så bra" men jag tycker mig se ett område där SAS kan förbättras. Jag tar på mig dumstruten och är redo för mothugg:

I förra veckan bokade jag en t/r ARN-VIE för två personer i Go (båda EBD). Just när jag hade valt platser insåg jag att vi hellre ville ha biljetter i Plus så jag ändrade bokningen, betalade mellanskillnaden och fick en ny biljett. Det skiljer fem minuter mellan bekräftelserna i min inkorg.

Först nu ser jag att SAS har dragit 2x600 kr i ombokningsavgift. Ja, det är helt enligt reglerna och ja, det står ute till höger i kanten när man bokar om. De har alltså inte gjort fel på något sätt. Jag skulle självklart ha bokat av i stället för om.

I mitt lilla huvud hade jag rört ihop 24h fri avbokning med fri ombokning och jag får stå mitt kast. Däremot tycker jag att själva systemet knappast uppmuntrar till merförsäljning. Varför inte skriva "du vet väl att du kan uppgradera till Plus för xxx kr" och ej ta ut avgift för det första dygnet? Eller varför inte en stor varningsruta där de påminner om att i stället boka av och boka en ny om man vill ändra? Och nej, pengarna betalar SAS självklart inte tillbaka och har inget skäl att göra det, vi reser ju med dem ändå...

Jo, jag är lite bitter - men är det bara jag som tycker att systemet kunde vara mer kundvänligt?

Da jeg tilfeldigvis gjorde en oppdatering av reisen i appen, ble jeg oppmerksom på en kansellering, og at jeg var booket om til et fly 26 timer tidligere.

Alt for dårlig å ikke sende ut beskjed, og det umiddelbart.

taxvalp skrev:Varför inte skriva "du vet väl att du kan uppgradera till Plus för xxx kr" och ej ta ut avgift för det första dygnet? ... ...Jo, jag är lite bitter - men är det bara jag som tycker att systemet kunde vara mer kundvänligt?Klicka för att utvidga...

Tycker helt klart du har en poäng.

taxvalp skrev:Och nej, pengarna betalar SAS självklart inte tillbaka och har inget skäl att göra detKlicka för att utvidga...
Har du försökt? Har lyckats få en voucher motsvarande avgiften när ett flyg jag betald ombokning till ställdes in pg vädert och jag fick åka i linje med den ursprungliga bokningen. Och då endast som EBS.

Walter skrev:Har du försökt? Har lyckats få en voucher motsvarande avgiften när ett flyg jag betald ombokning till ställdes in pg vädert och jag fick åka i linje med den ursprungliga bokningen. Och då endast som EBS.Klicka för att utvidga...
Det är helt annan situation än din.

Det var inte ditt fel att flyget ställdes in. Men för @taxvalp är att han/hon bokade om biljetten själv, inte av SAS.

Dr. Miles skrev:Det är helt annan situation än din.Det var inte ditt fel att flyget ställdes in. Men för@taxvalpär att han/hon bokade om biljetten själv, inte av SAS.Klicka för att utvidga...
Jo det är klart att det är en något annorlunda situation. Det var bara ett exempel på att det lönar sig att fråga även om det är "emot reglerna"

För att förtydliga:

1. Ursprungligt bokad (plus) en Måndag

2. Bokade om till dagen före, söndag, och betalade ca 1000kr i prisskillnad.

3. På Söndagen ställdes flyget in (sent inpå) pg väder och jag bokades om till Måndagen.

4. Jag fick flyga hem som den ursprungliga bokningen.

5. Fick först avslag på att få en återbetalning av prisskillnaden i samband med att jag krävde ersättning för utlägg.

6. Stod på mig och fick en voucher på 100€

Back