Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Njae, jag håller inte med dig @Aurora . Jag har fått erfara oerhört bra prioboarding hos andra bolag med endast två personer vid gaten. Det handlar om instruktioner, utbildning och tydlighet. Samma sak gäller kundtjänst - idag blir man ledsen i ögat när man läser att det tar upp till 6 veckor för folk att få svar, samt att kundtjänst behandlar folk på ett oproffsigt sätt. Det är det som kostar pengar i slutändan!
Jag vantar fortfarande pa svar pa ett klagomal jag skickade in i December.

Njae, jag håller inte med dig @Aurora . Jag har fått erfara oerhört bra prioboarding hos andra bolag med endast två personer vid gaten. Det handlar om instruktioner, utbildning och tydlighet!
Precis. KLM och Air France klarar prioboarding utmärkt på Köpenhamn utan att ha mer bemanning i gate. Lustigt nog klarar även Lufthansa det med "samma" personal som hanterar SK-boarding

Tydligen lenge siden du har flydd med SAS? :) På OSL og ARN har du vanligvis bare en person i gate utenom peak hours. Og det er klart det handler om å være tydelig, men når skandinaver et en saueflokk og ikke vante med prioboarding så er det vanskelig å ikke forsinke flighten om du står alene med 180pax og skal holle orden.

Jeg er helt enig i det siste du sier - å spare penger på kundeservice er dumt. Men det betyr at det nettopp koster penger - det er ikke kostnadsfritt...
Jag är på ARN/CPH cirka 2ggr per vecka. Kolla gärna själv hur många det är i gaten vid boarding. Skandinaver är nog bäst i världen på att lyssna och göra som de blir tillsagda. Om personalen är tydlig, blir allt bra ska du se. Dålig kundservice och missnöjda kunder kostar pengar netto som brutto - utebliven merförsäljning...
Tack för din feedback, men vi är nog överens om att vi inte ser på saker och ting på samma sätt. Inget fel på det.

Precis. KLM och Air France klarar prioboarding utmärkt på Köpenhamn utan att ha mer bemanning i gate. Lustigt nog klarar även Lufthansa det med "samma" personal som hanterar SK-boarding

Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg skriver at det i en overgangsperiode vil være vanskelig uten ekstra bemanning, fordi det er inngrodde vaner som krever mer enn én person å "sköte" uten å gi forsinkelser...

Jag är på ARN/CPH cirka 2ggr per vecka. Kolla gärna själv hur många det är i gaten vid boarding. Skandinaver är nog bäst i världen på att lyssna och göra som de blir tillsagda. Om personalen är tydlig, blir allt bra ska du se. Dålig kundservice och missnöjda kunder kostar pengar netto som brutto - utebliven merförsäljning...
Tack för din feedback, men vi är nog överens om att vi inte ser på saker och ting på samma sätt. Inget fel på det.

Jeg har flydd fra OSL og ARN ca 70 gang så langt i år, på alle døgnets tider. Det er oftest 1 person på gate - noen ganger 2 i perioder hvor det er høy trafikk. Spør gjerne noen i SGH.
Dette være sagt, nå blir det etterhvert ut med SGH og inn med aviator, spørs om ikke ting vil endre seg drastisk da.

Jeg poengterte ganske enkelt at det ikke nødvendigvis er et kostnadsfritt tiltak å bedre kundeservicen - at det kan gi en totalsum som er mer positiv blir en effekt av det - men det koster allikvel penger å initiere, og det var vel det vi snakket om? Klart vi ikke alle kan se ting på samme sätt - ellers hadde det ikke vært noen forums anywhere. Det fine er at noen klarer å diskutere på en ordentlig måte, mens andre ser et behov for å overdrive. Verdsetter den første varianten mest :)

@Aurora kul att du flyger så mkt och har koll och kan ge oss bra statistik och din omvärldsbild. Jag ser förbättringspotential hos SAS och är intresserad av det går bra för SAS och att det gör rätt saker. Jag vill känna att tiden och pengarna jag spenderar på en leverantör är rätt. Just nu har SAS inte visat att de är bättre än andra. De kan bättre om de vill. Att göra som du, försvara deras "status quo", förstår jag inte... Vi som deras bästa resenärer borde trigga dem till att bli bättre. Jag förstår inte ditt resonemang.
Vi kanske borde skriva på engelska? Jag är den första att erkänna att det kan bli missförstånd när man diskuterar på olika språk i samma forum... Men det är en begränsning/svaghet jag har...

Leser du ikke hva jeg skriver? Jeg skriver at det i en overgangsperiode vil være vanskelig uten ekstra bemanning, fordi det er inngrodde vaner som krever mer enn én person å "sköte" uten å gi forsinkelser...
:)
Vad är en "övergångsperiod" enligt dig? Detta är inget dagis och det här är inte svårt, hur gärna du än vill ha det till det. Dessutom finns det exempel på personal som faktiskt klarar av det.

@Aurora kul att du flyger så mkt och har koll och kan ge oss bra statistik och din omvärldsbild. Jag ser förbättringspotential hos SAS och är intresserad av det går bra för SAS och att det gör rätt saker. Jag vill känna att tiden och pengarna jag spenderar på en leverantör är rätt. Just nu har SAS inte visat att de är bättre än andra. De kan bättre om de vill. Att göra som du, försvara deras "status quo", förstår jag inte... Vi som deras bästa resenärer borde trigga dem till att bli bättre. Jag förstår inte ditt resonemang.
Vi kanske borde skriva på engelska? Jag är den första att erkänna att det kan bli missförstånd när man diskuterar på olika språk i samma forum... Men det är en begränsning/svaghet jag har...

Njei, jeg vil si det er fordi jeg snakker med personalet at jeg föler meg sikker i det jeg skriver. Reiser overhodet ikke nok til å ha et statistisk valid grunnlag, det synes jeg derimot de som faktisk jobber på gate har. Hvordan det er å forsvare noe status quo skjönner jeg ikke - jeg har utelukkende kommentert din påstand "kostnadsfritt". Jeg er helt enig i at priority boarding har stort forbedringspotensiale, you'd be a fool not to - men jeg er uenig i at det er kostnadsfritt. Det er det ikke. Det vil kreve mer penger å få det bort fra dagens "abyss" og inn i noe bedre.

Tsk, svensknorskdansk - it's all the same to me :D Men har skjönt at av alle språk så virker det som svensker sliter noe mer med å lese norsk enn "vice versa" :) Må bare spörre om det er noen ord som er uklare.

Tsk, svensknorskdansk - it's all the same to me :D Men har skjönt at av alle språk så virker det som svensker sliter noe mer med å lese norsk enn "vice versa" :) Må bare spörre om det er noen ord som er uklare.

Generellt sett så upplever jag att norrmän och danskar har lättare att förstå varandra och svenskar än vad svenskar har att förstå dem.

Problemet för min del med norska är att man *tror* att man förstår allt. Men sedan är det helt plötsligt något som inte alls betyder det man tror. Det gör det svårt tycker jag.

Generellt sett så upplever jag att norrmän och danskar har lättare att förstå varandra och svenskar än vad svenskar har att förstå dem.

Problemet för min del med norska är att man *tror* att man förstår allt. Men sedan är det helt plötsligt något som inte alls betyder det man tror. Det gör det svårt tycker jag.

Har samme inntrykk. Veldig OT: noe med det mer fascinerende med å være nord-norsk i sverige, er at min dialekt ser ut til å bli stadig vanskeligere å forstå jo lengre sør jeg kommer i Sverige. Noen skåninger må jeg snakke engelsk med, for de skjønner virkelig ikke noe. Må være noe med ord og tonefall :)

Toppen