Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

När man läser det jag nu ska skiva så kan det uppfattas som arrogant och gnälligt. Så är absolut inte fallet utan två vänliga frågor utan smileys.

Om du tar ditt eget jobb hur flexibelt är det där om man inte har rätt utrustning/pengar/poäng/valfritt? Det är ibland jäkligt irriterande med folk som faktiskt gör rätt.

Påkallade du hans uppmärksamhet? Jag har märkt att ibland så är de "helt i sin egna värld". Men en harkling eller ett ursäkta brukar göra susen. Annars är det kanske dags att se sig efter något nytt.

Alltså, de gjorde helt rätt formellt. Det var mest den generellt slappa och oengagerade attityden ombord som jag blev förvånad över.

Jag flög CPH-ATH (SK777) i tisdags morse. Efter frukostlådan så erbjöds ingen som helst förtäring till oss i Plus. Till slut så frågade jag flygvärdinnan om de inte skulle gå ut med drinkvagnen. "Nej, den som vill ha något får säga till själv" fick jag som svar. Kändes slött.

När man läser det jag nu ska skiva så kan det uppfattas som arrogant och gnälligt. Så är absolut inte fallet utan två vänliga frågor utan smileys.

Om du tar ditt eget jobb hur flexibelt är det där om man inte har rätt utrustning/pengar/poäng/valfritt? Det är ibland jäkligt irriterande med folk som faktiskt gör rätt.

Påkallade du hans uppmärksamhet? Jag har märkt att ibland så är de "helt i sin egna värld". Men en harkling eller ett ursäkta brukar göra susen. Annars är det kanske dags att se sig efter något nytt.

@1: jag håller med. Man kan kanske tycka att "de borde bjuda på några poäng", men snart är det ute här, på Flyertalk osv och så "råkar" alla ha lite för lite poäng (pengar).
@2: jag håller inte med. Har man ett yrke som går ut på att serva folk är man alert helt enkelt. Annars ska man byta eller bytas ut. Spelar i mina ögon ingen roll vilken klass eller bolag.

Jag och sällskap var bokade i Go. Jag gjorde ett försök att uppgradera till Plus. Tyvärr saknade jag några poäng för att kunna uppgradera båda två. Jag ville inte lämna sällskapet solo, så jag beslutade att åka i Go. Över pölen är det en rätt kort flight trots allt. Men, trots att de formellt hade rätt att neka uppgradering då jag saknade några poäng så kunde de varit lite smidiga. Lite goodwill borde de kunna visa sina diamantmedlemmar, även om det inte formellt är korrekt.
Måske har vi en grundlæggende forskellig opfattelse af tingene.. Men helt ærlig, hvor meget goodwill vil du have? Selvom jeg er en god kunde der hvor jeg handler eller i min bank byder de altså ikke på de sidste kroner når jeg gør forretninger med dem.
Ombord så uppfattade jag personalen i kabinen som rätt ordentligt oengagerad. Under natten ville jag t ex ha en läsk eller vatten att dricka. Jag gick bak till serveringen för att köpa något. Där stod en kabinpersonal och läste en tidning. Han lyfte inte ens blicken. Jag stod där några minuter, men ignorerades totalt. Till slut gav jag upp och lämnade honom ifred. Detta tycker jag är helt åt helvete. Jobbar man ombord så får man väl ändå bjuda till så mycket att man i alla fall tittar upp från sin tidning.
Jeg har også oplevet besætninger der har være minde engagerede, sådan tror jeg desværre det er med SAS for tiden. Nu er det min opfattelse at der er mange som går til galley uden at købe noget. Sæderne i Go er ikke de mest rummelige og jeg tror mange (jeg inklusive) godt kan lide at strække benene under en lang flyvning - her er en gåtur til det bagerste galley oplagt.

Helt klart ville det være meget bedre hvis kabinepersonalet var proaktive når man kom ned til galleyet, men jeg ser ikke problemet i et "hej" eller "undskyld" for at påkalde vedkommendes opmærksomhed. Måske har jeg lave forventninger, men jeg ser ikke problemet...
Køb ombord er dog en fin anledning til at vise lidt goodwill - byde på en drikkevare eller en gratis snack..

Jag måste säga att SAS betalning med poäng är minst sagt irriterande, jag har 10800 poäng som går ut i februari men inga möjligheter att använda dem, de är i princip värda noll kronor som delbetalning och jag kan inte hitta resor ngnstans för hela beloppet på drygt 27000 poäng, och 27000 poäng är ju en piss i havet de med om man vill delbetala med dem.

Tänkte passa på att förbruka alla poäng på en gång eftersom jag antagligen aldrig kommer att flyga med SAS igen eftersom deras biljetter kostar 2-5ggr så mkt i de olika klasserna. Jag förstår faktiskt inte hur SAS ens kan belägga sina longhauls till en tiondel med tanke på de priser de tar

Kan jag inte bara få en tabell på vad bonusresor kostar eller ännu hellre, slå in datum och säg "jag vill flyga upp mina poäng, var kan jag åka?". Istället så får jag bara röda rutor där det meddelas att det inte finns ngra biljetter att köpa på de resmål jag är intresserad av.

Jag måste säga att SAS betalning med poäng är minst sagt irriterande, jag har 10800 poäng som går ut i februari men inga möjligheter att använda dem, de är i princip värda noll kronor som delbetalning och jag kan inte hitta resor ngnstans för hela beloppet på drygt 27000 poäng, och 27000 poäng är ju en piss i havet de med om man vill delbetala med dem.

För 10000 poäng så får du ju en t.o.r-resa inrikes. Passa på att flyga upp till Kiruna en helg i januari - du kan se på norrsken och besöka ishotellet i Jukkasjärvi (och kanske säga hej till @SAS404 och/eller @rob74). Finns god tillgänglighet på bonusplatser nästan varje dag i januari.

Facit för år 2014: några av mina absolut värsta flygningar i år var med SAS. På toppen av listan ligger i och för sig en flygning med AY - Flybe HEL-RIX t.o.r. i trånga, fulla ATR-maskiner som bara har Y klass. Jag är rätt så lång (195 cm), så det var nästan omöjligt att få plats. Avskyvärda flygningar efter och före relativt hyffsade flygningar i C ARN-HEL t.o.r. Men sedan på listan kommer SAS..... ARN-CPH commuten är ibland hemsk även i Plus i överfulla 737:eek:r som även används i inrikestrafiken. Har man otur hamnar man bak i Plus-kabinen (exempelvis rad 10 och bakåt) med extremt lite benutrymme. Oftast får man någon i stolen bredvid. EBG spelar ingen roll, den statusen har halva Sverige. Trånga och mycket obehagliga flygningar. Försöker att undvika att flyga via CPH i görligaste mån. När jag läser kommentaren från @Meazza om CPH-ATH får jag en déjà vu upplevelse: jag flög i slutet av September i en relativt full Plus kabin ARN-ATH (SK1833): ett morgonflyg med frukostlåda, sedan ingen mer servering från serveringsvagn utan istället ett massivt, fördraget skynke längst fram i maskinen, där man kunde höra personalen skratta och samtala. Man såg dem knappt under 3.5 h av en 4 h-flygning. Mycket olustig upplevelse.

Ojojoj. Nu är jag rejält irriterad över något som borde vara så enkelt att lösa. Bokade en resa med SAS till London för ett halvår sedan. Jag betalade 99 kr extra per person för att få välja platser på planet. 12 E & F. Ingen exit rad eller något annat anmärkningsvärt utan bara vanliga platser i Go. När jag nu ett par dagar innan avresa kollar bokningen har SAS bokat om till platserna 12F och 14F. Jag har inte fått något mail med förklaring utan det var ren tur att jag kollade. OK - tänker jag. Det är sådant som händer. Jag ringer idag till SAS-kundtjänst och ber om hjälp att rätta felet. "-Ja visst, det kan vi göra men det kostar 99 kr att ändra tillbaka platsen". De menar alltså på fullt allvar att jag skall betala ytterligare 99 kr för att de skall rätta ett fel som deras eget system har orsakat. Handläggaren på telefon förstod ju själv det orimliga i systemet men kunde inte göra något då hans dator inte tillåter att de ändrar plats utan debitering. "-Du kan ju alltid skriva till customer services och begära återbetalning". Skall jag behöva lägga massa tid på att skriva brev till SAS för 99 kr. Jag är med på att det kan uppstå fel i alla datorsystem men man måste från SAS sida se till att felen går att avhjälpa. För det första borde det gå ut ett mail när förbetalda platser ändras av operativa skäl t.ex. byte av flygplan eller medicinska skäl etc. För det andra kan man inte låta kunden betala igen för att rätta till effekterna av ändringen. Jag anser mig själv vara mycket erfaren när det gäller komplicerade flygbokningar. Jag hade dock inte väntat mig sådant här strul när det gäller en så enkel sak som en resa till London med SAS bokad på SAS egen hemsida.

Fyra flighter i fredags, de tre första med SAS och den sista med United. Poängen från United-flighten kom in inom 48 h. Poängen från SAS-flighterna saknas fortfarande. Fenomenet säger mer om SAS än om United...

Toppen