Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

4 stycken biz i rad varav 2 fullflex(ca 38') så fick jag eco på anslutningarna, en av de största anledningarna att jag valde bort SAS för ett par år sedan. Iofs var ett par av anslutningarna med AA om det nu ska ha nån betydelse.

Ja, det är helt sinnessjukt. Fattar fortfarande inte att de kom undan med den manövern. För samma pengar fick man Z,C eller D hela vägen om man bokade med resebyrå - även inrikes.

Last edited:
Jag antar att du med "Eco Plus cabin" hos United menar att du kunde välja plats i den främre delen av ekonomikabinen. Eco Plus är inte en kabinklass hos United (eller American Airlines) utan rader med något mer benutrymme men samma nivå på servicen. De raderna är reserverade för UAs statusmedlemmar och EVENTUELLT folk som reser på Y-klass biljett.

För visso lite märkligt att du kunde välja plats där i första läget men tyvärr ett fel snarare än en förmån.

Liten uppdatering. Framme på EWR nu. Immigration tog som vanligt en liten evighet, men det är som förväntat. Gick direkt till United Club efter ankomst och undrade om de kunde göra något åt mitt lilla problem. Den trevliga damen undrade vem som hade varit så dum att ge mig 38F och gav mig omedelbart 15A utan något knussel. Bättre säte och 23 rader längre fram i kön när jag kommer fram. Lite lägre puls nu när det är ordnat och jag har fått ett par öl i loungen.

Trevlig midsommar till er alla därhemma!

Om man bokar i Z på SAS så får man Business på UA-anslutningarna, sedan våren 2012 så är Z på UA dessutom en Business-klass och ger 200%. Been there, done that :)

Så här säger Expertflyer om Z1SEBIZ:

THESE FARES APPLY FOR FIRST/BUSINESS CLASS OF
SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED
STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY
WHEN OPERATED BY UA/CO/AS/US 2 CABIN FLIGHTS.
FOR 1 CABIN FLIGHTS THESE FARES APPLY FOR ECONOMY
CLASS OF SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE
UNITED STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN
GATEWAY WHEN OPERATED BY UA/CO/AS/US.

Och Ja, jag använde en TA. Dom som bokat business-saver via hemsidan och fått Economy på inrikes-segmentet verkar antingen ha bokat på en flight där C-kabinen var full, eller kanske blivit drabbad av SK IT då det inte riktigt följer affärsreglerna....

Mvh
/NotRyan

Last edited:
Om man bokar i Z på SAS så får man Business på UA-anslutningarna, sedan våren 2012 så är Z på UA dessutom en Business-klass och ger 200%. Been there, done that :)

Och Ja, jag använde en TA. Dom som bokat business-saver via hemsidan och fått Economy på inrikes-segmentet verkar antingen ha bokat på en flight där C-kabinen var full, eller kanske blivit drabbad av SK IT då det inte riktigt följer affärsreglerna....

Mvh
/NotRyan

100% det sista alternativet. I 9 fall av 10 gav sas.se och Z1SEBIZ på TATL-segmentet en kombo med V-klass på inrikesanslutningen fram t.om åtminstone december 2013. Det slapp man helt om man bokade med resebyrå. Det handlar inte om att C-kabinen varit full, ofta har det funnits en ocean av plats i C.
Det här är alltså SAS-bokningsmotors fel. Inget annat. Bokar man Z1SEBIZ så skall man självklart ha Z-klass på UA-anslutningen också.

Om Z-klass är slut på UA - vad händer då? Bokas man uppåt i hierarkin eller bokas man ner i ekonomi?

Z-klass är ju näst lägsta bokningsklassen i Business/First och verkar ganska ofta vara nollad trots att F, C och A har gott om plats.

Om Z-klass är slut på UA - vad händer då? Bokas man uppåt i hierarkin eller bokas man ner i ekonomi?

Z-klass är ju näst lägsta bokningsklassen i Business/First och verkar ganska ofta vara nollad trots att F, C och A har gott om plats.

Jag tror att SAS släcker "Business Saver" i det läget och bara säljer den dyrare klassen, så att klasserna blir minst den som är tillgänglig på UA.

Jag är besviken över hur lång tid det numera tar att få svar på frågor från SAS kundtjänst, i den mån det ens går att få ett svar. I ett försök att förbättra situationen har jag på My SAS Idea förslagit att kundtjänsten bör besvara skriftliga frågor inom en vecka:

https://mysasidea.flysas.net/idea/answer-written-questions-within-week

Om det är någon läsare som instämmer i att detta skulle vara bra för SAS får ni gärna rösta för förslaget. Jag tror att SAS i längden skulle vinna på att ha en kundtjänst som utan längre fördröjning kan besvara resenärernas frågor.

Hej!

Nu är jag redigt förbannad på SAS och deras IT! Jag bokade igår kväll biljetter på sas.se, för att betala valde jag direktbetalning med min internetbank. När jag verifierat betalningen och klickar på "tillbaka till säljsidan" så får jag meddelande "Betalningen redan bearbetad"... pengarna försvann från kontot och inga biljetter kom. Jag ringde genast upp guldsupporten och fick där direktivet att ta med mig kontoutdrag med betalningstexten till biljettkontoret på arlanda som skulle lösa allt.

På arlanda får jag veta att dom inte kan se någon betalning och att det måste vara fel på min bank, jag ringde då till banken som säger att pengarna har lämnat dom och finns hos sas, men på arlanda kan man inte göra något utom att sälja mig nya (och nu dyrare) biljetter. Så nu sitter jag till slut innanför säkerhetskontrollen och är på väg.

Jag är nu hänvisad till att reklamera hos deras "email reklamation" som dom inte kan säga hur lång tid det tar att få kontakt med. Har någon här erfarenheter av det, kommer jag ens att få tillbaka mina pengar?

Har någon här erfarenheter av det, kommer jag ens att få tillbaka mina pengar?

Du har ju kvitto på att du betalat, och SAS Customer Care är bra att ha och göra med, så det blir nog inga problem.....

Håll koll på bankkontot bara ifall dom returneras automagiskt om något gått fel...

Mvh
/NotRyan

Skönt att höra, ska ta det imorgon när jag fått sova och lugna mig lite :)

lite för att strö salt i såren är nu mitt plan 30 min försenat :p

Du har ju kvitto på att du betalat, och SAS Customer Care är bra att ha och göra med, så det blir nog inga problem.....

Håll koll på bankkontot bara ifall dom returneras automagiskt om något gått fel...

Mvh
/NotRyan

Toppen