Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

DonM

Medlem
Sitter på OSL och väntar på att flyga SK907 till EWR och därifrån vidare med United till LAX. Första etappen blir bra - fick tillslag på min OT från Plus till Business. Andra etappen glädjer jag mig däremot inte till. Har fått säte 38F (längst bak i economy cabin, no recline, 1 tum smalare säte...). Hur gick det här till då?
Jag hade givetvis valt plats på United flighten för länge sedan. Kunde bara välja platser i Eco Plus cabin och det lovade ju gott. Kollade mitt säte en sista gång innan jag checkade in i går och voila - tilldelad 38F. Försökte ändra online - ej möjligt hos SAS eller United eftersom jag ju är incheckad. Ringer SAS EB (9 min väntetid till trots för EBG - mycket att göra nuförtiden). De upplyste mig om att SAS Plus blir Economy hos United (säkert korrekt, men eftersom det står SAS Plus på "mina bokningar" sidan + att jag bara kan välja platser i Eco Plus cabin så såg jag ingen anledning att dubbelkolla bokningsklassen). De kunde flytta mig till rad 28 - jag tackade ja, men när jag kollade på nytt online så var jag tillbaka på ruta 38F. Försökte ändra vid incheck på OSL - ej möjligt då de inte har tillgång till Uniteds system. Bad mig ordna det på Newark, men då cabin ser ut att vara 100% full i eco plus blir det nog svårt. Det är ej heller möjligt att uppgradera till Eco Plus då jag redan är incheckad. Känner mig som en riktig looser.
Uppsummerat
- Dålig kommunikation från SAS om att Plus hos dem är Economy hos United (biljetten var faktiskt ganska dyr, sen bokning)
- Ansvarsfrånskrivande från SAS när det gäller min vidare flight hos United
- Underligt att jag (bara) kan välja Eco Plus säten innan incheck, men ramlar ner till sämsta plats efter incheck

Vad gör jag nu?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag antar att du med "Eco Plus cabin" hos United menar att du kunde välja plats i den främre delen av ekonomikabinen. Eco Plus är inte en kabinklass hos United (eller American Airlines) utan rader med något mer benutrymme men samma nivå på servicen. De raderna är reserverade för UAs statusmedlemmar och EVENTUELLT folk som reser på Y-klass biljett.

För visso lite märkligt att du kunde välja plats där i första läget men tyvärr ett fel snarare än en förmån.

Att SAS inte kommunicerar att det är en vanlig ekonomiplats är kanske lite svagt men inget fel eftersom det de facto inte finns någon Eco Plus kabin hos United.

Tipset är att försöka sova ombord på sträckan EWR-LAX - det enda du går miste om är ett par tum extra benutrymme (vilket absolut är värt en en del men inte jättemycket). Om du är star gold har du tillgång till pre-boarding.
 

mry

Medlem
Jag har tidigare när jag åkt i economy på SAS kunnat välja den främre delen där på United med extra benutrymme och mycket riktigt fått sitta där.
 

joemume

Medlem
Som sagts tidigare så ger SAS Plus inga extra förmåner på United. Dvs. Ingen tillgång till UAs Economy Plus utan vanlig hederlig sardinklass. Så SAS har inte gjort något formellt fel här. mry rapporterar tillbaka att han suttit i EcoPlus vid anslutning, men det är tyvärr ingen regel, snarare en mycket oväntad förmån.
 

mry

Medlem
mry rapporterar tillbaka att han suttit i EcoPlus vid anslutning, men det är tyvärr ingen regel, snarare en mycket oväntad förmån.

Kan säga att det varit för att jag varit EBG och valde plats i förväg innan incheckning. de övrigt 3 jag åkte ed fick inte välja plats där.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan säga att det varit för att jag varit EBG och valde plats i förväg innan incheckning. de övrigt 3 jag åkte ed fick inte välja plats där.

Jag håller med om att EBG verkar möjliggöra val i Eco Plus-delen av kabinen. DonM är också EBG. Däremot är det ingen garanti att man som EBG får behålla den platsen om det finns tillräckligt många med UA status som vill åt Eco Plus - detta eftersom det inte är en statusförmån för star gold att kunna välja Eco Plus-platser.

Min egen spekulation är att det ibland kan vara bättre att inte välja plats på UA-flygen om man är EBG eftersom de som uppgraderas i första hand kommer från Eco Plus-raderna och nära på boarding kommer således agenterna kunna släppa de platserna (vid behov).
 

joemume

Medlem
Personligen tycker jag den riktiga njursparken är när en omvedveten USA-resenär bokat Business Saver via SAS-hemsida och får en ekonomibiljett på anslutningen från ORD,EWR, IAD eller SFO. Det är fasen skandal, med tanke på att alla resebyråer med nån form av heder kan boka SAMMA resa i Z-klass genomgående, till SAMMA pris. Med andra ord så blir man som onlinebokare hos SAS snuvad på ett inrikessegment i Business.

Är riktigt förvånad över att fler inte uppmärksammat detta, eller så är det kanske så att ingen bokar discounted business via sas.se?
 

FredrikH

Medlem
Personligen tycker jag den riktiga njursparken är när en omvedveten USA-resenär bokat Business Saver via SAS-hemsida och får en ekonomibiljett på anslutningen från ORD,EWR, IAD eller SFO. Det är fasen skandal, med tanke på att alla resebyråer med nån form av heder kan boka SAMMA resa i Z-klass genomgående, till SAMMA pris. Med andra ord så blir man som onlinebokare hos SAS snuvad på ett inrikessegment i Business.

Är riktigt förvånad över att fler inte uppmärksammat detta, eller så är det kanske så att ingen bokar discounted business via sas.se?

Stämmer detta? Jag har bokat Business Saver på sas.se med inrikes connection och har då åkt business även på UA.
 

joemume

Medlem
Det är möjligt att man fixat detta på slutet, men under flera år och fram till min sista kontroll för 6 månader sedan fick man V-klass på inrikessegmentet. Hoppas SAS fixat detta nu, det är fasen inte OK att flyga sardinklass för 28000 T/R.... :D
 

Storsteffe

Medlem
Personligen tycker jag den riktiga njursparken är när en omvedveten USA-resenär bokat Business Saver via SAS-hemsida och får en ekonomibiljett på anslutningen från ORD,EWR, IAD eller SFO. Det är fasen skandal, med tanke på att alla resebyråer med nån form av heder kan boka SAMMA resa i Z-klass genomgående, till SAMMA pris. Med andra ord så blir man som onlinebokare hos SAS snuvad på ett inrikessegment i Business.

Är riktigt förvånad över att fler inte uppmärksammat detta, eller så är det kanske så att ingen bokar discounted business via sas.se?

4 stycken biz i rad varav 2 fullflex(ca 38') så fick jag eco på anslutningarna, en av de största anledningarna att jag valde bort SAS för ett par år sedan. Iofs var ett par av anslutningarna med AA om det nu ska ha nån betydelse.
 
Toppen