Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

extremt och då menar jag EXTREMT detaljerad förklaring av varenda detalj i menykortet.

Inte för att jag klockade eller så, men jag tror personligen att den i kabinbesättningen som talade sig hes kunde påbörjat serveringen minst 2 minuter tidigare om man bara hade skippat att tala om hur mycket muffins och chokladbitar kostade, att sallader inte fanns utan istället lät folk läsa sig till detta i menyn.
Jag har sett många exempel på folk som inte är så läskunniga,
så totalmatematiken, dvs tid de lägger på utropet jmf. tid där de får förklara för dessa charterturister är nog en vinst ändå.
Just i detta fallet med många "sällanresenärer" så är det nog dessutom extra behov att informera.

Man har alltid rätt att klaga och ha den åsikt man än känner för, men ibland blir det ju lite väl mycket. Antingen är man inte nöjd för att kabinpersonalen inte har något personligt bemötande och faktiskt bemödar sig med att vara serviceorienterade. Eller så klagar man på att det är för mycket prat och att de istället borde åsidosätta kaptenens direktiv om att göra klar kabinen för landning för att kunna få en chokladbit. Jag är då allt glad att jag inte själv jobbar för SAS för det verkar vara en omöjlig uppgift att göra alla kunder nöjda.

Jag vet inte riktigt hur mycket personligt bemötande det kan bli i en högtalaranläggning, så där skulle jag inte lägga särskilt mycket vikt på att få det att låta vackert utan snarare strikt informativt men framför allt harmoniserat och senare ge det där extra leendet vid serveringen och kanske bjuda till med någon klämkäck kommentar som "pojkar och flickor, gamla som unga" om det visar sig vara passande vid någon stolsrad :)

Jag vill också klargöra att fasten seatbelts inte var tänd när stolsgrannen bad om sin chokladbit, så att något formellt direktiv från kapten att göra iordning kabinen förelåg då inte. Däremot noterade jag att pursern längst fram satte sig på sin position en bra stund innan ordern från kapten att göra det kom, så hade man velat gå den extra milen för en kund så hade det funnits alla möjligheter att göra det.

Jag har sett många exempel på folk som inte är så läskunniga,
så totalmatematiken, dvs tid de lägger på utropet jmf. tid där de får förklara för dessa charterturister är nog en vinst ändå.
Just i detta fallet med många "sällanresenärer" så är det nog dessutom extra behov att informera.

Jag flyger sällan inrikes på helger, men det kanske stämmer att man anpassar sina utrop efter klientelet?

Jag flyger sällan inrikes på helger, men det kanske stämmer att man anpassar sina utrop efter klientelet?

Jag tycker att SAS dessutom brukar vara bra på att anpassa utropen efter avgångstid. Jag åker dessvärre ibland med SK400 (06:15 från Kastrup) och vid flera tillfällen har kaptenen bara hälsat välkommen och sedan tydligt sagt att med hänsyn till avgångstiden blir det inga fler utrop i högtalarna (förutom säkerhetsgenomgången då naturligtvis). Det uppskattas av åtminstone mig som inte är morgonpigg.

Det är väl varit mycket långhelger så de har säkert praktikanter inhyrda som inte läst memo:t där det står att prio-taggade väskor ska ut sist.
Trots ironin i ditt inlägg ... Tror att lastarna jobbar i skift och att det inte spelar någon roll om det är långhelg eller vardag. Gissningsvis så är det inte bara att ta in någon från gatan för att lasta ett flygplan, dessa personer lär säkerhetsklassas (flygplatser är väl säkerhetsklassat område?) och grundutbildas innan de skickas ut till flygplanen. Tror faktiskt att dessa personer tar Prio-taggen på ett större allvar än någon som lastat flygplan i 20 år och som är allmänt ganska less på bagage.
/V

Trots ironin i ditt inlägg ... Tror att lastarna jobbar i skift och att det inte spelar någon roll om det är långhelg eller vardag. Gissningsvis så är det inte bara att ta in någon från gatan för att lasta ett flygplan, dessa personer lär säkerhetsklassas (flygplatser är väl säkerhetsklassat område?) och grundutbildas innan de skickas ut till flygplanen. Tror faktiskt att dessa personer tar Prio-taggen på ett större allvar än någon som lastat flygplan i 20 år och som är allmänt ganska less på bagage.
/V

Om det inte ändrats så är det viss skifttjänst som gäller men med mer eller mindre fast personal som jobbar natt och "gryning". De som jobbar gryning startat vi 04.30 om jag inte minns fel. Det är en del utbildning, tror det var närmare 1 vecka i skolbänk och ytterligare 1 vecka med handledare. Farligt gods, hantering av djur, surrning av pallar och palleter, övningskörning med truckar osv. Ingen raketforskning men att backa med ett x antal släp kräver lite övning. Under handledarveckan får man sen läras sej alla smeknamn på de olika flygbolagen..;-)

Jag hade bara EBS när jag skickade in min claim men har fått EBG nu efteråt. Kan säkert spela in en hel del skulle jag gissa på.

6 veckor och 5 dagar tog det för dom att svara, fick "bara" erbjudande om 8000 EB-poäng, inget om vouchers.
Den nya claimen som jag la som EBG verkar dock inte vara behandlad. Kan tycka det är lite dåligt att man inte får sitt ärendenummer när man får automatsvaret om att man skickat in en claim. Jag har 2 claims inskickade och kan inte vara 100 på vilken det är dom svarat på, anmälde dock 2 olika mailadresser så jag utgår ifrån att det var den första som innehöll min mail som jag har registrerad mot eurbonus.

Har under mina senaste resor uppmärksammat att man via hälsningsfrasen när man landar passar på att slå sig lite för bröstet,
"Välkommen till Stockholm Arlanda där vi idag landat 5 minuter före tidtabell"

Vad jag känner till är det ju blocktiden som räknas som tidtabell, Jag är inte ett dugg intresserad att landa före "tidtabell"
Förra veckan flög jag från Malmö och då landade vi på bana 3.
Landade 5 minuter före tidtabell, parkerade vid gate 5 minuter sent. Är det nåt att basunera ut?!

Håller med om det är ett otyg att tjata om att vi har landat före tidtabell eftersom man i många fall inte kommer av planet förrän efter utskriven ankomsttid pga taxitider. Om jag någon gång skulle få möjlighet att diskutera detta med en SAS-pilot skulle jag nog ta chansen att klaga lite ;)

Håller med om det är ett otyg att tjata om att vi har landat före tidtabell eftersom man i många fall inte kommer av planet förrän efter utskriven ankomsttid pga taxitider. Om jag någon gång skulle få möjlighet att diskutera detta med en SAS-pilot skulle jag nog ta chansen att klaga lite ;)

Idag så råkade kapten t.ex. köra för långt fram, så alla fick gå ut där bak. Måste säga att det lät tämligen lustigt när han ursäktade sig dock.

Toppen