Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Har under mina senaste resor uppmärksammat att man via hälsningsfrasen när man landar passar på att slå sig lite för bröstet,
"Välkommen till Stockholm Arlanda där vi idag landat 5 minuter före tidtabell"

Vad jag känner till är det ju blocktiden som räknas som tidtabell, Jag är inte ett dugg intresserad att landa före "tidtabell"
Förra veckan flög jag från Malmö och då landade vi på bana 3.
Landade 5 minuter före tidtabell, parkerade vid gate 5 minuter sent. Är det nåt att basunera ut?!

Haha, det där har dom ju gjort så länge jag flugit regelbundet. Har för mig att agehall haft en och annan synpunkt på det ;)

Jag bryr mig inte så mycket, det är bara trevligt att veta om man eventuellt kommer att hinna med en tidigare Arlanda Express.

Man behöver ju inte lyssna om man inte vill :D

Jag har också synpunkter på det men har slutat att bry mig. Senast igår så sa de 5 min innan tidtabell, innan vi hade taxat klart och parkerat så var vi 7-8 min efter.

Prio boarding, nog för att jag stiger på sist. Men ett mervärde med att ha status, tråkigt när det inte fungerar på Arlanda, Umeå & Kiruna flygplats. Däremot en guld stjärna till personalen i Göteborg som är klockrena och låter status/plus gå på först vid samtliga tillfällen igår/idag.

SAS Appen, den kanske inte är gjort för så mycket resor varje dag, men boardingpass ligger precis överallt utan någon ordning. Varför kan jag inte radera gamla pass, alternativt flytta bort dom så att det nyaste kommer först? Just nu har jag 11 utförda som jag måste scrolla förbi för att komma till mitt 12 jag ska använda nu, känns inte genomtänkt.

Håller med om det är ett otyg att tjata om att vi har landat före tidtabell eftersom man i många fall inte kommer av planet förrän efter utskriven ankomsttid pga taxitider. Om jag någon gång skulle få möjlighet att diskutera detta med en SAS-pilot skulle jag nog ta chansen att klaga lite ;)

Det er kabincrewet som annonserer "velkommen til arlanda, vi har i dag landet 10 minutter før tidtabell". Pilotene har ingen ting med dette å gjøre, noen av de vet neppe at det blir annonsert. Taxitidene har heller ikke pilotene laget, kan love deg at samtlige piloter jeg har sittet i cockpit med, alle har ønsket å komme til gate/komme seg i lufta på tid. Og alle gangene det er lang taxitid så er det fordi flygtårnet som ønsker f.eks at alle landinger skjer på en rullebane mens takeoffs skjer på den andre pga åska, eller sånn som på gardermoen hvor man bygger ut flygplatsen på et idiotisk vis. Jeg tror ikke det finnes en eneste flyvende kaptein som ikke har som mål for hver arbeidsdag å få kortest mulig taxitid, medvind alle veger han flyr, minst mulig turbulens og at alt ellers går på skinner i løpet av en dag :)

SAS Appen, den kanske inte är gjort för så mycket resor varje dag, men boardingpass ligger precis överallt utan någon ordning. Varför kan jag inte radera gamla pass, alternativt flytta bort dom så att det nyaste kommer först? Just nu har jag 11 utförda som jag måste scrolla förbi för att komma till mitt 12 jag ska använda nu, känns inte genomtänkt.

Dette var litt rart, hvordan kan boardingpass ligge overalt? Har du de lagt inn i passbook? Der legger boardingpassene seg etter dato, du kan slette eller beholde de du vil ha og så videre. Ellers blir de jo slettet rett etter flighten hvis du bare har de i SAS-appen? Iallefall på iPhone!

13242118565_9eec2339ab.jpg

Idag så råkade kapten t.ex. köra för långt fram, så alla fick gå ut där bak. Måste säga att det lät tämligen lustigt när han ursäktade sig dock.

Tycker det kan räknas in under bra saker snarare än dåliga :) Har hänt mig 3 ggr med Lufthansa på Arlanda, och samtliga gånger har vi fått vänta på att en pushback-truck ska dyka upp och putta bak planet - ingen möjlighet att gå ut innan. Så att ni faktiskt kom ut är ju positivt...

Dette var litt rart, hvordan kan boardingpass ligge overalt? Har du de lagt inn i passbook? Der legger boardingpassene seg etter dato, du kan slette eller beholde de du vil ha og så videre. Ellers blir de jo slettet rett etter flighten hvis du bare har de i SAS-appen? Iallefall på iPhone!

13242118565_9eec2339ab.jpg

Jag har en iPhone 5S och passbook fungerar inte ens just nu, vilket gör att jag bara använder appen.
Och ja boardingpass ligger hur som helst. Exempelvis har jag dagens första flygning längst bak, sista flygning i mitten osv

Toppen