Trist att första inlägget skulle bli negativt, men kunde inte låta bli.
För några år sen slutade vi flyga med SAS efter en incident (trasigt plan) som orsakade över 24 timmars försening, övernattning i Köpenhamn, borttappat baggage och nästan missad kryssning. Svaret vi fick efter lite ordväxling var "trist men ni hann ju med kryssningen" och där slutade det. Numera flyger vi uteslutande BA Club World, och därför hade jag inga poäng eller status med SAS innan nästa händelse.
Nu var det dags igen dock av mindre magnitud, men samma kundtjänst. Flög med jobbet till New York och med SAS. Var lite kul att pröva igen för att se om vi ska byta tillbaka. Utresan i ekonomi uppgraderade jag till business med option town. På hemresan var det viktigt att flyga minst SAS Plus för att få, bland annat, priority baggage för att komma snabbt hem och hinna träffa sonen innan dagis som jag lovat (Var tvungen att ha incheckat baggage på hemresan). Efter incheckning och baggage drop betalade jag för uppgradering till business vid gaten, men det spelar ingen roll eftersom SAS plus numera har priority baggage.
På Arlanda var jag snabbt ute och väntade vid bagagebandet. Såg att mina medresenärer i business och flera andra fick sitt baggage. Sen stannade bandet och det gick väl 20 till minuter innan det rörde sig och efter ett tag kom min väska utan priority baggage taggen. Hann inte hem och säga hej till min son.
Kan tyckas vara en småsak men på Arlanda Express skickade jag ett klagomål till SAS. Två (2) månader senare kom ett svar, och med facit i hand hade det varit bättre att låta bli att svara. I svaret bad de om ursäkt, tackade för feedback, skrev "Vi är tacksamma för att du har tagit dig tid att skriva till oss eftersom prioriterat baggage är en viktig del av SAS Services koncept" och att mina synpunkter var vidarebefordrade.
Jag frågade försynt om prioriterat baggage verkligen var så viktigt eftersom det tog två månader att svara och allt jag fick var en ursäkt. Kom ett nästan identiskt svar tillbaka. Kunde då inte låta bli att fråga om jag betalar dyrt för en biljett för att få snabb och smidig ankomst och SAS misslyckas så jag inte hinner träffa min son, är en ursäkt allt man får? Raskt kom ett svar tillbaka "Som en gest från vår sida vill jag skicka er ett SAS presentkort till ett värde av 10 EUR"
Jag tackade för det generösa erbjudandet, bad dem behålla presentkortet, och förklarade att jag ska använda mina poäng i Eurobonus shoppen, avsluta mitt konto och aldrig mer flyga med SAS. Inget mer svar. Det var precis som jag kom ihåg.
På lördag flyger vi hem med AA 777-300er i business class.