Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Fast hade mitt flyg varit inställt och inte bara två timmar sent hade de ju släppt med mig. Skillnaden är hårfin och bägge beror på ett fel från deras sida inte på att jag har ett ömmande skäl för att komma hem tidigare än vad jag bokat och betalt för.

Skriv ett mail till SAS kundtjänst. Det här borde resultera i en 100€-voucher som kompensation.

Nu blev Holloman försenad med en timme och 51 minuter. Blott 9 minuter till, och SAS hade blivit 250 € fattigare. Jag står fast vid min ursprungliga åsikt "SAS - Det här gjorde ni inte bra".

(Gissningsvis fick Holloman inte ens ett glas vatten ombord heller)

Ja, det kommer ju att visa sig. Väljer Holloman Finnair eller Norwegian nästa gång? Jag tror nog inte att SAS-personalen tänkte så långt som att detta kunde resultera i ersättningskrav. Eller så var de helt säkra på att komma under två timmar. :eek:

Ja, det kommer ju att visa sig. Väljer Holloman Finnair eller Norwegian nästa gång? Jag tror nog inte att SAS-personalen tänkte så långt som att detta kunde resultera i ersättningskrav. Eller så var de helt säkra på att komma under två timmar. :eek:

Jag kan meddela att jag p.g.a. SAS-personal (och lounge) på HEL samt prissättning har i princip helt lagt om mitt resande ARN-HEL till AY...

Enligt ovan tycker jag att det är prov på dålig känsla att inte låta en passagerare åka med tidigare plan då dennes äör försenat och det finns platser lediga i bokad klass. Kostar 0 kr, ger en bra känsla och den ev. negativa effekt man har på värdet av flex-biljetter fås snabbt igen på den ev. kostnaden som tillkommer då flyget är mer än två timmar sent.

Jag kan meddela att jag p.g.a. SAS-personal (och lounge) på HEL samt prissättning har i princip helt lagt om mitt resande ARN-HEL till AY...

Enligt ovan tycker jag att det är prov på dålig känsla att inte låta en passagerare åka med tidigare plan då dennes äör försenat och det finns platser lediga i bokad klass. Kostar 0 kr, ger en bra känsla och den ev. negativa effekt man har på värdet av flex-biljetter fås snabbt igen på den ev. kostnaden som tillkommer då flyget är mer än två timmar sent.

Jag behöver tyvärr Helsingforsflygningarna med SAS för att hålla EBG vid liv, men med tanke på att Blue1 är väldigt känsligt när ett plan är trasigt (känns som mer regel än undantag att de ställer in flyg till Stockholm) så skulle det (om jag bara tänkte bekvämlighetsmässigt) vara mer vettigt för mig att byta till AY.

P.S Lite ironiskt att jag får SAS banner "Tidigare hem, vi har nordens bästa tidtabell" ovanför mitt svar. D.S

Last edited:
Fick idag efter lång väntan svar (eller egentligen inte) på ett av mina claim för försening enligt 261/2004, i detta fall försening på ett halvt dygn. SAS beklagar kort att man "inte levt upp till mina förväntningar" och att man hoppas att nästa resa istället blir "riktigt trevlig". Man undviker alltså helt att bemöta ersättningsanspråket och struntar i att kommentera/skicka ut förseningsintyg. Istället svamlar de om helt oväsentliga saker. Som vanligt riktigt dåligt, SAS.

Last edited:
Trist att första inlägget skulle bli negativt, men kunde inte låta bli.

För några år sen slutade vi flyga med SAS efter en incident (trasigt plan) som orsakade över 24 timmars försening, övernattning i Köpenhamn, borttappat baggage och nästan missad kryssning. Svaret vi fick efter lite ordväxling var "trist men ni hann ju med kryssningen" och där slutade det. Numera flyger vi uteslutande BA Club World, och därför hade jag inga poäng eller status med SAS innan nästa händelse.

Nu var det dags igen dock av mindre magnitud, men samma kundtjänst. Flög med jobbet till New York och med SAS. Var lite kul att pröva igen för att se om vi ska byta tillbaka. Utresan i ekonomi uppgraderade jag till business med option town. På hemresan var det viktigt att flyga minst SAS Plus för att få, bland annat, priority baggage för att komma snabbt hem och hinna träffa sonen innan dagis som jag lovat (Var tvungen att ha incheckat baggage på hemresan). Efter incheckning och baggage drop betalade jag för uppgradering till business vid gaten, men det spelar ingen roll eftersom SAS plus numera har priority baggage.

På Arlanda var jag snabbt ute och väntade vid bagagebandet. Såg att mina medresenärer i business och flera andra fick sitt baggage. Sen stannade bandet och det gick väl 20 till minuter innan det rörde sig och efter ett tag kom min väska utan priority baggage taggen. Hann inte hem och säga hej till min son.

Kan tyckas vara en småsak men på Arlanda Express skickade jag ett klagomål till SAS. Två (2) månader senare kom ett svar, och med facit i hand hade det varit bättre att låta bli att svara. I svaret bad de om ursäkt, tackade för feedback, skrev "Vi är tacksamma för att du har tagit dig tid att skriva till oss eftersom prioriterat baggage är en viktig del av SAS Services koncept" och att mina synpunkter var vidarebefordrade.

Jag frågade försynt om prioriterat baggage verkligen var så viktigt eftersom det tog två månader att svara och allt jag fick var en ursäkt. Kom ett nästan identiskt svar tillbaka. Kunde då inte låta bli att fråga om jag betalar dyrt för en biljett för att få snabb och smidig ankomst och SAS misslyckas så jag inte hinner träffa min son, är en ursäkt allt man får? Raskt kom ett svar tillbaka "Som en gest från vår sida vill jag skicka er ett SAS presentkort till ett värde av 10 EUR"

Jag tackade för det generösa erbjudandet, bad dem behålla presentkortet, och förklarade att jag ska använda mina poäng i Eurobonus shoppen, avsluta mitt konto och aldrig mer flyga med SAS. Inget mer svar. Det var precis som jag kom ihåg.

På lördag flyger vi hem med AA 777-300er i business class.

Trist att första inlägget skulle bli negativt, men kunde inte låta bli.

För några år sen slutade vi flyga med SAS efter en incident (trasigt plan) som orsakade över 24 timmars försening, övernattning i Köpenhamn, borttappat baggage och nästan missad kryssning. Svaret vi fick efter lite ordväxling var "trist men ni hann ju med kryssningen" och där slutade det. Numera flyger vi uteslutande BA Club World, och därför hade jag inga poäng eller status med SAS innan nästa händelse.

Nu var det dags igen dock av mindre magnitud, men samma kundtjänst. Flög med jobbet till New York och med SAS. Var lite kul att pröva igen för att se om vi ska byta tillbaka. Utresan i ekonomi uppgraderade jag till business med option town. På hemresan var det viktigt att flyga minst SAS Plus för att få, bland annat, priority baggage för att komma snabbt hem och hinna träffa sonen innan dagis som jag lovat (Var tvungen att ha incheckat baggage på hemresan). Efter incheckning och baggage drop betalade jag för uppgradering till business vid gaten, men det spelar ingen roll eftersom SAS plus numera har priority baggage.

På Arlanda var jag snabbt ute och väntade vid bagagebandet. Såg att mina medresenärer i business och flera andra fick sitt baggage. Sen stannade bandet och det gick väl 20 till minuter innan det rörde sig och efter ett tag kom min väska utan priority baggage taggen. Hann inte hem och säga hej till min son.

Kan tyckas vara en småsak men på Arlanda Express skickade jag ett klagomål till SAS. Två (2) månader senare kom ett svar, och med facit i hand hade det varit bättre att låta bli att svara. I svaret bad de om ursäkt, tackade för feedback, skrev "Vi är tacksamma för att du har tagit dig tid att skriva till oss eftersom prioriterat baggage är en viktig del av SAS Services koncept" och att mina synpunkter var vidarebefordrade.

Jag frågade försynt om prioriterat baggage verkligen var så viktigt eftersom det tog två månader att svara och allt jag fick var en ursäkt. Kom ett nästan identiskt svar tillbaka. Kunde då inte låta bli att fråga om jag betalar dyrt för en biljett för att få snabb och smidig ankomst och SAS misslyckas så jag inte hinner träffa min son, är en ursäkt allt man får? Raskt kom ett svar tillbaka "Som en gest från vår sida vill jag skicka er ett SAS presentkort till ett värde av 10 EUR"

Jag tackade för det generösa erbjudandet, bad dem behålla presentkortet, och förklarade att jag ska använda mina poäng i Eurobonus shoppen, avsluta mitt konto och aldrig mer flyga med SAS. Inget mer svar. Det var precis som jag kom ihåg.

På lördag flyger vi hem med AA 777-300er i business class.

Trist det som hände och sena svar är aldrig ok för en kundtjänst men jag undrar dock vad du hade väntat dig för ersättning för försenat bagage på bandet? Att du inte hinner träffa din son innan dagis är ju knappast ett hållbart argument för att de ska lägga sig på sina bara knän och öppna plånboken...

Last edited:
Om man säljer en premiumtjänst så är, om inte alla, de flesta ingredienser lika viktiga. Väljer man att betala mer för priority checkin, lounge access, bättre säten, och snabbare baggagehantering så tycker jag allt bör ingå. Om inte kan man skriva "SAS Plus kan men behöver inte ge dig följande förmåner..". Att jag sedan blir väldigt sen för att någon slarvat tycker jag de dels bör svara snabbare och ja en viss ersättning för utebliven service hade varit på sin plats. Men det kanske är min tragiska historik med SAS kundtjänst som får mig att överagera. British Airways har vid de få tillfällen något inträffat alltid pytsat ut lite avios, men det kanske beror på högre status där.

Tråkigt det här med grabben, men först måste jag säga att det var inte mycket tid Du hade tänkt att tillbringa med honom, om ca 30 minuters bagage försening gör att Du missar honom.
Kan det vara så att priority taggen försvann redan på EWR innan den lastades ombord på maskinen?
Det kan vara så att SAS inte har förorsakat denna tråkiga situation för Dig och grabben!
Ett litet tips, i fortsättningen att ha lite större marginal.

Toppen