Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

En gyllene regel brukar vara att försöka tänka in sig in i kundens situation och hur man själv skulle vilja att sin leverantör agerade.

Att göra det lilla extra och ibland gå utanför boxen för att göra en kund nöjd brukar vara värt det 10ggr om.

Ja, och jag glömde bort att säga. Även om man misslyckas, men kunden ändå känner att man försökte, så ligger man fortfarande på plus så att säga. Ibland kan man inte lösa alla problem, men man kan iaf försöka lite. Jag är säker på att det hade uppfattats som positivt om de bara sa: .. men jag ska försöka allt jag kan, jag hör av mig igen".

Jag åkte tidigare i år till Seattle. Jag bokade resan på SAS hemsida och skulle flyga ARN-ORD med SAS och sedan vidare ORD-SEA med Alaskan Airlines. Jag såg fram emot att testa Alaskans nya stolar (var en av de bästa ekonomistolarna jag testat). Redan när jag checkar in på Arlanda frågar jag om det finns någon Transfer disk som jag ska gå till i ORD, eftersom jag inte kunde få boarding pass till Alaskan Airlines på Arlanda. Det visste de inte. Men se att jag skulle fråga efter det på Chicago. Frågar även vid transfer disken inne på non-schengen området på Arlanda. Men de vet inte heller. Inte allt för orolig går jag på planet.

Väl när jag landar på Chicago och tagit mig igenom passkontroll och tull kommer det första problemet. Var ska jag lämna väskan någonstans? Man är ju tvungen att ta sin väska och gå med den igenom tullen i USA. Går och frågar en Star Alliance representant med Austrian Airlines kläder som står vid förlorat bagage disken. Han sa att jag kan lämna väskan på Uniteds band Men rekommenderade mig att lämna den vid den normala inchekningen hos Alaskan, om jag ville ha den med till Seattle. Tog tacksamt emot rådet av den trevliga herren och begav mig med tåget till Terminal 3. Väl där tar de av de gamla bagagetagen och skriver ut en ny. Här får jag även ett boarding kort. Dock så hade jag inget plats nr, men de sa att jag skulle gå till gaten och där få ett plats nr. Väl där så ser jag mitt namn en bit ner på Stand By listan. Alaskan Airlines har tydligen Stand By listor där man står i "status" ordningen på tv skärmar vid gaterna. Jag pratar med kvinnan i gaten och hon ska fixa det säger hon, och ber mig sätta mig och vänta en stund. Efter ett tag (ca 20 minuter) ser jag att jag klättrar överst på Stand By listan och får ett nr på den plats jag ska sitta på.(Står också på tv skärmen) Men har fortfarande inget boarding pass och går och frågar igen och då får jag det i min hand. Nu börjar jag lugna ner mig lite. Men det jag undrar över, är hur SAS tänker. Ingen information om vad man ska göra med väskan, ingen vet var jag ska få ett boarding pass och har de verkligen bokat in mig på vinst och förlust på en stand by lista? Jag flyger inte över Atlanten för att hamna på en stand by lista.

Hoppas att någon här förstår vad jag är lite upprörd över och kan förklara hur SAS har tänkt?

Last edited:
Jag kan förstå att du är lite upprörd, men det låter mer som att du ska vara sur på Alaska Airlines än SAS. SAS hade nog inte kunnat hjälpa dig även om det funnits en transferdisk, för du måste ju ändå tulla in i USA och då är du ju i princip redan land-side. Så det smidigaste är nog att göra det du gjorde och gå till Alaska Airlines incheckning.

Vad gäller standby-listan, så var du garanterat inte bokad på någon slags stand-by-biljett. Det låter mer som att Alaska Airlines tabbat sig där. Jag skulle tippa på att de överbokat planet grovt och att du därmed först inte fick någon plats då du checkade in sent. Hade du checkat in online hemifrån hade du troligen haft en plats från början. Återigen, det är inte riktigt SAS fel utan mer hur det funkar i USA där EU261/2004 inte tvingar bolagen att inte överboka.

Jag kan förstå att du är lite upprörd, men det låter mer som att du ska vara sur på Alaska Airlines än SAS. SAS hade nog inte kunnat hjälpa dig även om det funnits en transferdisk, för du måste ju ändå tulla in i USA och då är du ju i princip redan land-side. Så det smidigaste är nog att göra det du gjorde och gå till Alaska Airlines incheckning.

Vad gäller standby-listan, så var du garanterat inte bokad på någon slags stand-by-biljett. Det låter mer som att Alaska Airlines tabbat sig där. Jag skulle tippa på att de överbokat planet grovt och att du därmed först inte fick någon plats då du checkade in sent. Hade du checkat in online hemifrån hade du troligen haft en plats från början. Återigen, det är inte riktigt SAS fel utan mer hur det funkar i USA där EU261/2004 inte tvingar bolagen att inte överboka.

Det här köper jag. Tänkte inte ens på att försöka checka in online från arlanda. Men till nästa gång ska jag försöka det. Dock tycker jag ändå att SAS borde ha informationen om att man ska gå till vanliga incheckningen. Vet man bara vad man ska göra så är det förstås inga problem, då man ändå är på land-side efter tullen.

Jo, det kan man ju tycka att de borde veta. Jag visste faktiskt inte att de ens samarbetade med Alaska Airlines, så det kanske inte är det vanligaste som personalen på ARN råkar ut för heller, dvs frågor om detta.

Lite OT.
Jag har aldrig lyckats att få Air China boardingkort från Beijing på Arlanda när jag reste med Star Alliance flygbolag från Stockholm som en bokning (bmi eller US Airways bonusresor). Så även om det är inom samma allians finns det liknande problem.

Det här köper jag. Tänkte inte ens på att försöka checka in online från arlanda. Men till nästa gång ska jag försöka det. Dock tycker jag ändå att SAS borde ha informationen om att man ska gå till vanliga incheckningen. Vet man bara vad man ska göra så är det förstås inga problem, då man ändå är på land-side efter tullen.

+1 på Incheckning i tid

Har hänt även med SAS och unitied en gång att jag bara blivit incheckad till USA och sedan inte inrikes.
Sedan var det lång kö genom immigrations och ca 45 min innan avgång försöker jag skriva ut boardingkort vid gaten men då var platsen borta.

Nu ser jag alltid till att jag är incheckad hela vägen, antingen direkt vid första benet, eller via online.

SAS måste väl ändå ha checkat in dig redan på Arlanda även om de inte kunde skriva ut ett boardingkort? Annars hade din väska inte kunnat taggas hela vägen.

Jag gissar att SAS agenten checkade in dig även på Alaskan redan på Arlanda men att han/hon inte kunde tilldela dig en plats/boardingkort och eftersom Alaskan antagligen var överbokad så fanns det ingen sittplats kvar när du kom fram. Därav Standby-list. Anledningen att du blev uppflyttad på listan var antagligen att du just hade varit incheckad före alla andra på listan och nu när du dök upp vid gaten så flyttades du helt enkelt upp på listan.

SAS gjorde i så fall inget fel utan strulet är en konsekvens när man reser på bokningar där flygbolag som inte normalt sett samarbetar fullt ut och således inte har system som kommunicerar med varandra. Detta händer mig så gott som varje gång jag reser med Air Malta i kombination med andra flygbolag. De samarbetar med allt och alla vilket fungerar OK ut från Malta. Men när Air Malta inte opererar den första sträckan så kan så gott som inget annat flygbolag kan skriva ut deras boardingkort som istället får hämtas ut vid incheckningsdisk, transfer desk eller i de allra flesta fall vid avgångsgaten på transferflygplatsen.

Jag är ganska säker på att man kan ha väskan "incheckad" hela vägen till sin slutdestination utan att själv vara incheckad. Det är många gånger olika system. Detta har hänt vid resor inom såväl oneworld som *A och vid alliansöverskridande byten.

Detta oavsett om man personligen behöver hantera väskan eller inte i tullen. Dock varnar de flesta system numer om de försöker lasta ombord en väska som inte har motsvarande passagerare som incheckad.

Vår utsände checkin agent på Arlanda kanske vet mer om detta?

Toppen